Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Film är synd !

Forum > Kulturdiskussioner > Kultur övrigt > Film är synd !

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 4 av 4.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Rolfharald 13 okt 2017 15:18
  Skriv ut Direktlänk

Rolfharald

(Medlem)

I folkskolan skrev jag en uppsats att jag har varit på Kino Grand och sett Fyrtornet och Släpvagnen. Lärarinnan ogillade uppsatsen och sa: Det är synd att gå på bio ! Jaha, då har man syndat mycket i sitt liv med filmer " Tarzan " "Zorro" Erroll Flynn var en av mina favoriter.

Skrivet av Inaktiverad 5647 13 okt 2017 17:52
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Detta ämne skulle man kunna skriva spaltmeter om!
Själv gick jag från Söndagsskolan direkt på matiné och såg Kalle Anka!Jag kunde skilja på film och livet.
I dagarna har vi läst om Kim Walls mördare som såg filmer med riktiga mord på kvinnor? Kan sådant inspirera svaga naturer?Det tror jag!
Ända sedan Indian och Cowboy böckerna kom har småpojkar gjort pilbågar och lekt dessa lekar.Vid vårt sommarhus förlorade en liten pojke sitt öga av en pil.
Som barnpedagog såg vi då småpojkarna började sparka varandra efter Ninjafilmerna. Det var jobbigt då sparkar kunde ta väldigt illa.Alltid svårt att ta detta med föräldrarna.
Men barn har alltid gillat spänning och det stimulerar även barns fantasi och kreativitet.
På OBS klinikerna där jag arbetade mest med högstadieelever så var det extremt mycket våld. Gränserna flyttades fram. Att som förr inte sparka en som ligger så kunde de sparka i huvudet och skada andra elever.
Någonstans föds våldet och ju svagare individer ju mer intag av våld tas in. Klart man påverkas av det man ser och hör. Barn kan inte sortera som vuxna kan.
Synd är väl att missa målet i livet.Men man kan inte ropa synd i religiösa termer.....Mvh/Sunny

Skrivet av Rolfharald 14 okt 2017 08:37
  Skriv ut Direktlänk

Rolfharald

(Medlem)

Idag visat det filmer med överdrivet våld, som inte stämmer i verkligheten. Det är det som är skadligt för barn. Nog har som barn haft pilbåge och slangbella , men INTE sköt vi på varandra.Under kriget hade jag en slidkniv i bältet som ett symbolisk försvar mot ryssen och gjorde sälgpipor.Uppfostran av ungar idag har gått åt fel håll.

Skrivet av Citymermaid 19 okt 2017 12:50
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Guldmedlem)

Det är inte filmen som sådan (in se), som är "synd", utan hur vi beter oss mot varandra när vi gör det på ett aggressivt och ondskefullt sätt. En vuxen bör förklara för barn och ungdomar att nersparkade och dödade människor inte reser sig plötsligt och fortsätter slåss, som i våldsamma dataspel. Däremot autentiska och dokumentära krigsfilmer med verklighetsbakgrund kan förhoppningsvis avskräcka från våld och krigshets. Den som t ex har sett inledningsscenerna i "Rädda menige Ryan" borde blivit "vaccinerad" för resten av livet. För så ser verkligheten ut.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1786 trådar med 16905 inlägg. 313 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

Köp reklamplats här
Har ni något att erbjuda fullvuxna lönar det sig.

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".

VIP-länkar:

Vi Mellan Jobben

Internetmarknadsföring

Linkster svenska länkar