Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* "Vår tid är nu"

Forum > Kulturdiskussioner > Kultur övrigt > "Vår tid är nu"

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 2 av 2.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 16 dec 2019 22:13
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Nu har sista avsnittet av "Vår tid år nu" gått. Men finns förstås kvar att se på SVTPlay. Där finns också en dokumentär om hur denna storslagna teveserie gjordes; https://www.svtplay.se/video/24830786/berattelsen-bakom-var-tid-ar-nu/berattelsen-bakom-var-tid-ar-nu-avsnitt-1?start=auto

Vad tycker ni om denna långa serie nu då? Jag tycker den var bra och intressant, bästa på länge.

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Citymermaid 17 dec 2019 14:24
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Citymermaid

Citymermaid

(Medlem)

För att vara en svensk serie tycker jag "Vår tid..." är en av de mest välgjorda som jag sett. Man har varit noga med detaljerna i interiörer, mode, bilmodeller och annan rekvisita då man återskapat tiden, men ibland har jag upptäckt missar i språkbruket. Som t ex när Margareta Nilsson skulle beskriva sig som "gay" vid samtalet med Olof Palme; ett ord som togs i bruk långt senare.

Jan Guillou rasar i Folket i Bild/Kulturfront över beskrivningen av 1970-talets vänsterrörelse, men han är ju så att säga part i målet. Dock undrar jag om den naiva och aggressiva marxistiska cellen ute på gården inte är något överdrivet skildrad, och om en bortskämd överklassflicka som Kristina kunde förmås att "tro på att revolutionen skulle inträffa i sommar". Men, för all del, allt för dramaturgin!

Mest imponerad är jag av skådespelaren Mattias Nordkvist, som gör rollen som Gustav. Hur övertygande och trovärdigt han förmått gestalta denne veke person och hans gradvisa förvandling, hans nedgång, fall och återupprättelse via tron. Mycket skickligt! Hoppas få se mer av honom i andra serier eller filmer.

Det ska bli intressant att TV-programmet i kväll om förebilderna till seriens persongalleri. Calles förebild är visst Tore Wretman och Ninas klubb Alexandra Charles privata "Alexandras". Men de övriga?

/Citymermaid
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2075 trådar med 18328 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".