Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Nobelpriset i litteratur för 2011 har tilldelats ?

Forum > Kulturdiskussioner > Kultur övrigt > Nobelpriset i litteratur för 2011 har tilldelats ?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 8 av 8.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av kosmos 4 okt 2011 15:50
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

kosmos

(Medlem)

Nobelpriset i litteratur för 2011 har tilldelats

Ja vem då tro?

Mission impossible?

Ja kanske det men här några mer eller mindre genomtänkta gissningar

Magris Claudio f1939 i Trieste Italiensk författare och översättare Senator 1994-96 Hans mest kända verk *Donau* där han skildrar en litterär resa längs Donauområdets mångkulturella historia

Said AliAhmed f1930 i Syrien bor numera i exil i Paris arabiskspråkig poet och essäist Bland hans till svenska utgivna kan nämnas Bönen och svärdet 1994 och En tid mellan askan och rosorna 2001

Oz Amos f1939 i Jerusalem nu i Tel Aviv Han blev framförallt känd för det internationellt berömda verket *En berättelse om kärlek och mörker* Som barn upplevde han Israels födelse

Oates Carol f 1938 i New York amerikansk författare Skrivit både romaner och noveller men också pjäser ,lyrik och faktaböcker (Om Boxning 1987) Hennes mest uppmärksammade böcker är *Stor i käften*(2003) och * Vilda gröna ögon*(2004) samt *Mörkt vatten* (1992)

Roth Philip f 1933 i Newark,New Jersey vittberest amerikansk författare av judisk härkomst. Hans genombrottsroman Portneys besvär ( 1969 sv 1974)) som fö fick Pulitzerpriset

HARUKI MURAKAMI f 1949, är en av Japans mest populära samtida författare och översättare. Hans västerländska berättarstil med återkommande motiv och teman av surrealistiska och övernaturliga element har influerat en yngre japansk författargeneration, särskilt inom genrerna fantasy och science fiction.
*Fågeln som vrider upp världen* anses vara Murakamis främsta verk

När det gäller Said AliAhmed så har jag med stor behållning läst boken * Nina Esber, Samtal med min far, Adonis. 2007 * Något av det bästa som skrivits om relationer mellan far och dotter.Dessutom lättläst.

Den handlar om en dotter, som vill lära känna sin far, den arabiske poeten Adonis. Hon vill lära känna honom som människa och inte som officiell person.
Dottern är den rebelliska,den frimodiga,den öppna som inte kan tänka sig familjebildning men som är för vänskap medan fadern oftast guruaktig ,ibland reaktionär, men alltid tolerant och förstående. Båda har humor. Familjen har flytt från krigets Libanon på 1980-talet och lever i exil i Paris.

Jo naturligtvis finns det en uppsjö av andra tänkbara nobelpristagare i litteratur.

Några förslag?

Skrivet av pamina 4 okt 2011 22:26
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

pamina

(Medlem)

Saxat från Kulturbloggen.com

Adonis vinner Nobelpriset i litteratur, om vi ska tro på oddsen hos vadhållningsfirman Ladbrokes.

I ett pressmeddelande skriver de:
För nionde året i rad förutspår Ladbrokes om vem som tar hem det prestigefyllda Nobelpriset i litteratur. I år ser det ut som att priset kommer att gå till en poet och den som är vinnarfavorit är den 81-årige syrianska poeten Adonis. Han har även tidigare år funnits med bland favoriterna men nu ser det ut som det kan vara hans tur att ta hem priset till odds 5,00. Adonis har tidigare tilldelats Goethe-priset.

Det finns även indikationer på att det kan bli en svensk vinnare i år. Det är Tomas Tranströmer som ligger tätt bakom Adonis till odds 5,50. Han skulle då bli den sjunde svenska vinnaren genom tiderna.

Spännande. På torsdag vet vi.

Skrivet av pamina 5 okt 2011 00:42
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

pamina

(Medlem)

En dikt av Adonis:
Jag är despoten jag proklamerar rivningsrepubliken

Splittringen blir president

Ruska om tingens tron i dina sinnen

Krossa måttens stat i din jordbävning

Dina drömmar ska ta över stjärnornas ställning

Dina tankar ska byta plats med träden för att rota sig

Omfamna oss du extasens kön

du som finns bortom ängel och demon

förnöjsamhet förtjänar exil

Översättaren H Bahari skriver att han haft en svår uppgift

Skrivet av kosmos 5 okt 2011 17:15
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

kosmos

(Medlem)

De tre sista raderna

Omfamna oss du extasens kön

du som finns bortom ängel och demon

förnöjsamhet förtjänar exil

kan läsas om man så vill som ett utdrag ur Kärlekens Höga Visa.

Här några korta rader ur Adonis antologi * En tid mellan askan och rosorna *

Vattnet är lust
Dykarna improviserar sina njutningar
medan åtrån besitter stränderna

Skrivet av Bengt 6 okt 2011 13:20
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

tisdag 4 oktober 2011, kl 22:26 skrev pamina
Det finns även indikationer på att det kan bli en svensk vinnare i år. Det är Tomas Tranströmer som ligger tätt bakom Adonis till odds 5,50. Han skulle då bli den sjunde svenska vinnaren genom tiderna.

Ja, det blev Tomas Tranströmer!

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av pamina 6 okt 2011 13:33
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

pamina

(Medlem)

Jaaa! Det blev Tranströmmer. Tranströmer inleder sitt författarskap med debutboken Preludium. Den första raden i den lyder ”Uppvaknandet är ett fallskärmshopp från drömmen.” En metafor som griper tag. Som följer och förföljer när man väl tagit den till sig. I de orden introducerar han ett lyriskt tema i sin diktning: uppvaknandet. Den här är kanske min favoritdikt ur en senare diktsamling: Inne i den väldiga romanska kyrkan trängdes turisterna i halvmörkret Valv gapande bakom valv och ingen överblick. Några ljuslågor fladdrade. En ängel utan ansikte omfamnade mig och viskade genom hela kroppen: "Skäms inte för att du är människa, var stolt! Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt. Du blir aldrig färdig, och det är som det skall." Jag var blind av tårar och föstes ut på den solsjudande piazzan tillsammans med Mr och Mrs Jones, Herr Tanaka och Signora Sabatini och inne i dem alla öppnade sig valv bakom valv oändligt. Ur diktsamlingen ”För levande och döda ” (1989) [b]
Uppdaterat: 6 okt 2011 13:46  
Skrivet av pamina 6 okt 2011 13:39
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

pamina

(Medlem)

Jag vet inte hur man korrigerar ett redan skickat inläggså jag skriver Tranströmers dikt här igen för att göra den rättvisa

ROMANSKA BÅGAR

Inne i den väldiga romanska kyrkan trängdes turisterna i halvmörkret

Valv gapande bakom valv och ingen överblick.

Några ljuslågor fladdrade.

En ängel utan ansikte omfamnade mig och viskade genom hela kroppen:

"Skäms inte för att du är människa, var stolt!

Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt. Du blir aldrig färdig, och det är som det skall."

Jag var blind av tårar och föstes ut på den solsjudande piazzan

tillsammans med Mr och Mrs Jones, Herr Tanaka och Signora Sabatini

och inne i dem alla öppnade sig valv bakom valv oändligt.

Ur diktsamlingen ”För levande och döda ” 1989
Uppdaterat: 6 okt 2011 13:52  
Skrivet av kosmos 6 okt 2011 14:59
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

kosmos

(Medlem)

Thomas Tranströmer Äääääääääääääntligen

Tranströmer har varit nominerad ända sedan 1993 och var därför mer eller mindre avskriven som tänkbar nobelpristagare
Att tilldela priset till en svensk har alltid varit kontroversiellt inte minst med tanke på den kritikerstorm som utbröt då Eyvind Johnsson och Harry Martinsson fick dela priset 1974
Men litteraturkritikerna menar att någon storm kommer det knappast att bli fallet när det gäller Transtömer, då hans dikter översatts till ett 50 tal språk och bl a översatts till arabiska av nobelpriskandidaten Adonis,( Se ovan )

Prismotiveringen lyder: ” För att han i förtätade genomlysta bilder ger oss ny tillgång till verkligheten”

Den ständigt återkommande frågan: Vilken bok skall man läsa först för att komma in i författarens verk
Eftersom det gäller en poet som per definition alltid anses svårtillgängliga –dock inte lika uttalat när det gäller Tranströmer kanske - så föreslås hans självbiografiska bok * Minnena ser mig *
Ur den hämtas följande tänkvärda rader.

Inom mig bär jag mina tidigare ansikten, som ett träd har sina
årsringar. Det är summan av dem som är ”jag”. Spegeln ser
bara mitt senaste ansikte, jag känner alla mina tidigare.

För de som vill bekanta sig närmare med Tranströmer så kan jag nämna att SVT 1 i programmet Babel sänder en hel timma om Tranströmer.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2146 trådar med 18656 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".