Kom på att jag har en autograf. Stina-Britta Melander, Sopran med karriär i Tyskland under -60 och-70 talet. Träffade henne på Jussi Björling museet i Borlänge. Hon avled 2010.
Saxat från P1 "Mitt i musiken" 4 januari 2011:
Stina-Britta Melander debuterade på Kungliga Operan 1946 och var också verksam på Stora Teatern i Göteborg på 50-talet. Där gjorde hon, bland annat, stor succé som Gilda i Rigoletto. Senare kom hon att bland annat ersätta Maria Callas när denna hade förhinder.
Efter att en kväll ha sjungit Madame Butterfly bjöds hon till Rom av självaste världstenoren Beniamino Gigli, som befann sig i salongen under sin Sverigeturné.
Under 60-talet var Stina-Britta Melander verksam på tyska operor, med Staatsoper i Hamburg som bas, innan hon, på 70-talet, återvände till Sverige.
Under Tysklandsåren fick Stina-Britta Melander stor använding för sin briljanta teknik och sin förmåga att anpassa rösten efter vad rollen krävde. Så här berättade hon själv, i Mitt i Musiken, för några år sen, hur hon flera gånger fick ersätta Maria Callas i föreställningarna.
-Callas var ju den enda och den största, alla beundrade henne men hon kom inte alltid till föreställningarna och då kallade de in mig. Jag kallades ju för Der Schwedische Callas i Bayern
--
dubbeltur