Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Är telefonförsäljare bra för dig?

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Är telefonförsäljare bra för dig?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 13 av 13.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 7 dec 2012 08:10
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Tycker du det är trevligt att få telefonsamtal från försäljare? Brukar de vara trevliga, säga hela sanningen och alltid hålla vad de lovar?
I så fall är du uppenbarligen ganska ensam om den uppfattningen.
SVT gör en granskning av telefonförsäljarna, telemarketing-branschen, där alla rön pekar åt samma håll: En fullständigt genomrutten bransch! Se temasidan här:
SVT granskar försäljningsmetoder (länk)

Det är inte precis första gången som allvarliga problem med telemarketingbranschen kommer i dagen. Politikerna väljer dock att låta dem hållas. "Det ger ju jobb", jo jo...
Det hela handlar om en enda detalj i lagen: Att det i Sverige är tillåtet att sluta avtal via telefon och att ett enda litet "ja" inspelat av säljaren i Sverige håller som "underskrift" av avtalet. Det är den lagparagrafen politikerna behöver ändra, men som de väljer att låta bli att ändra.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 7 dec 2012 14:43
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Telefon försäljare skall man passa sig för. Undrar om det är ångervecka på sådan försäljning. Vi företagare har en svagare ställning än privatpersoner.

--
dubbeltur

Skrivet av madiken 7 dec 2012 16:02
  Skriv ut Direktlänk

madiken

(Medlem)

Nej telefonförsäljning är nått man skall passa sig för.
Jag avvisar dom på en gång,

Skrivet av Anita 7 dec 2012 21:25
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Anita

(Guldmedlem)

Jag passar mig också noga för alla telefonförsäljare.
Får jag inte stopp på dom. så tackar jag artigt för samtalet och lägger på luren.

Skrivet av Borka 7 dec 2012 23:09
  Skriv ut Direktlänk

Borka

(Medlem)

Jag har klarat mig från telefonförsäljare, kan bero på att telefonnumret inte är offentligt.
Försäljare som ringer på dörren var det länge sedan jag råkade ut för, den senaste var för c:a 20 år sedan och han påstod att han sålde ngt som skulle göra fönstertvätten lättare. Eftersom min fönsterputs var slut så frågade jag om han hade en flaska Ajax, han vände på klacken och gick sin väg.

--
I grunden smålänning

Skrivet av Laura 8 dec 2012 21:00
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

Jag brukar säga "Och vad vill du sälja som jag inte vill ha?", det brukar få dem tysta en stund, sedan säger jag att jag tecknar inga som helst avtal per telefon, skicka ert erbjudande via mail eller snigelpost så ska jag titta på det. Kul att du ringde, ännu kuligare om du ringer någon annan...

Telefonförsäljare är väl egentligen inget problem, man kan ju faktiskt bara lägga på luren. Värre och jobbigare är bluffakturor, jag har fått ett antal sådana under åren. Senast hänvisade de till en överenskommelse enligt inspelat samtal. Jag accepterar som sagt ingenting via telefon så deras påstådda inspelade överenskommelse är ju en ren bluff.

Skrivet av Inaktiverad 4638 10 feb 2013 12:18
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4638

Jag har vid flera tillfällen kunnat ärligt säga att"jag sitter på en häst i skogen, så du får ringa senare" Det har dom inte gjort.

Skrivet av Anita 10 feb 2013 13:12
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Anita

(Guldmedlem)

Vid av skadan, så skall man även hålla dörrknackare på avstånd.

Skrivet av pamina 10 feb 2013 13:47
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

pamina

(Medlem)

Vill du inte bli uppringd i av telefonförsäljare så registrera dig gratis hos NIX spärrregister där man gör klart att man inte är intresserad av att få marknads-, försäljnings- eller insamlingssamtal per telefon. Funkar jättebra. Drabbas bara av säljsamtal någon enstaka gång från företag jag redan är kund hos t ex Telia. Och då svarar jag bara NIX och lägger på luren.
På denna adress hittar du NIX och får alla uppgifter om hur du som privatperson spärrar ditt telefonnummer från försäljning
.
http://www.nix.nu/

Skrivet av ariosa 24 apr 2013 22:07
  Skriv ut Direktlänk

ariosa

(Medlem)

Jag tycker att det är synnerligen obehagligt att bli uppringd av telefonförsäljare, jag blir bara arg och det vill jag gärna undvika att bli. De flesta av dem är dessutom inte så lätta att avfärda, de fortsätter att envisas även om man direkt säger att man inte är intresserad av vad de vill erbjuda

Skrivet av Bengt 6 feb 2018 20:26
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Nu äntligen, idag 2018-02-06, har ett konkret lagförslag som ska stoppa telefonförsäljarnas bedrägliga metoder lagts på bordet av regeringen.
Oppositionen verkar mestadels vara positiv till lagförslaget även om invändningar förstås finns. Invändningarna är dock mest av karaktären att mer borde ingå i samma lagparagraf och liknande, inte många som invänder mot själva principen i lagförslaget.

Lagförslaget förbjuder inte alla telefonförsäljning. Förslaget gör det obligatoriskt med någon typ av skriftlig bekräftelse vid telefonförsäljning – åtminstone via till SMS eller mejl.
Detta ska dock kunna stoppa de skojare som allmänheten lider svårast av.
Jag kan bara säga att jag välkomnar verkligen lagförslaget. Vad tycker du?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Sunny3 7 feb 2018 08:06
  Skriv ut Direktlänk

Sunny3

(Medlem)

tisdag 6 februari 2018, kl 20:26 skrev Bengt
Nu äntligen, idag 2018-02-06, har ett konkret lagförslag som ska stoppa telefonförsäljarnas bedrägliga metoder lagts på bordet av regeringen. ...

Ett jättebra förslag!
Skojarna är i farten mycket nu!
Hoppas det går igenom nu! Mvh/Sunny

Admin: Om ID-kapningar finns nu ny tråd, frågor om det flyttat dit.

Uppdaterat: 7 feb 2018 14:00  
Skrivet av Citymermaid 7 feb 2018 13:24
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Medlem)

Äntligen ett lagförslag där det krävs skriftligt samtycke från köparen!

Tycker så synd om alla äldre (än jag), som lurats av samvetslösa telefonförsäljare, och sen inte lyckats ta sig ur köpet. Mitt fasta telefonnummer är inte offentligt, och till mobilen har jag kontantkort, så det är ytterst sällan som jag blir attackerad. Trots detta ringer en - i och för sig vänlig - dam från en klädfirma då och då och frågar varför jag inte handlat från dem på sistone. Hon brukar dock vara medgörlig, när jag förklarar en gång till varför deras modeller inte passar mig.

NIX är nog bra, men fungerar inte alltid fullt ut. Jag NIX-ade min mammas telefon, och en del av säljsamtalen försvann, men inte alla.

Admin: Om ID-kapningar finns nu ny tråd, frågor om det flyttat dit.
Uppdaterat: 7 feb 2018 13:59  

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1727 trådar med 16773 inlägg. 290 (17%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

Köp reklamplats här
Har ni något att erbjuda fullvuxna lönar det sig.

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".

VIP-länkar:

Vi Mellan Jobben

Internetmarknadsföring

Linkster svenska länkar