Jag tycker att vi skall bli NEUTRALA, med NATO verkar man bli indragen i konfliker utanför landet.
MIN SYN PÅ SVENSKA FÖRSVARET
Som bara varit 'menig' för längesedan har jag en åsikt om vårt försvar. För att ge er en 'vink' av mitt tänkande ska jag ta två metaforer som förhoppningsvis talar om hur jag tänker, det är exempel på två händelser som jag reagerat på,
När danskarna ( med tyska legosoldater ) 1361 intog Visby så var svenskarna väl förberedda på anfallet. I två slag 'massakerades' den svenska hären som bestod enbart av bönder. När jag läste om detta kom tanken 'bönder mot tränade soldater', hur smart är det? Människor var lika intelligenta som nu, varför gjorde dom inte armborstar till alla bönderna istället, så att dom sluppit närstrider.
USA skulle angripa Irak, irakerna var också väl förberedda, visste i lång tid innan att nu 'händer det snart'. USA, med sina satelliter, GPS-hjälpmedel och avancerade vapenteknik borde ju irakerna förstått att försvara med sina stridsvagnar, kommunikation o flygplan skulle vara så gott som 'lönlöst'. Men tänk om irakerna hade ställt undan alla sina stridsvagnar o flyg och istället utrustat varje soldat med ett avancerat prickskyttegevär med ljuddämpare, Då hade inte amerikanarna vågat visa sig ute på gatorna.
PS! Jag tar ingen ställning till ovanstående slag utan vill bara ge den bild som jag har av strategi o stridsmetoder, man får ibland en känsla att militärer har ett 'inrutat' tänkande att 'så här måste man kriga' även om man är i 'hopplöst' underläge. Jag skulle hellre vilja se en värld utan krig, med en internationell FN-polis som skulle verka överallt och att man internationellt skrotar militära utrustningar globalt.
Det som jag har uppfattat av konflikter i närtid är att om man skall kunna skydda Sverige så MÅSTE man ha luftherravälde. Min tanke här är att man istället för några få superdyra JAS har tiotusentals billiga flygplan istället ( ett eller flera per kompani ), man kan säga att Sverige skulle se ut som en 'bikupa' från ovan. Lägg all forskning och utveckling på robotar till flygplanen istället som skulle vara så avancerade att de skjuter ner ALLA fientliga robotar o flygplan även på hög höjd.
Humanisten