Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Klasskillnader?

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Klasskillnader?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 9 av 9.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Ametista 23 jan 2013 13:37
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Ametista

(Medlem)

Hur ser det ut I Sverige i dag? Vi vet att de ekonomiska skillnaderna har ökat i samhället, men hur ser det ut för oss äldre/pensionärer? Det talas ofta om att vi skulle var så välbärgade, och kunna resa och unna oss på "gamla da´r". Stämmer det? Är det kanske större skillnader mellan män och kvinnor ekonomiskt än mellan olika grupper? Många av oss kvinnor har jobbat deltid för att ta hand om barnen, och får därmed lägre pension. Många i gruppen 40-talister blev snuvade på de 15 bästa åren. Just när barnen var större och vi skulle jobba heltid igen och samla ihop de 15 bästa åren, bröts det tvärs av, med den nya pensionsöverenskommelsen. Själv hann jag bara få med mig ca 7 år.

Skrivet av pamina 23 jan 2013 14:49
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

pamina

(Medlem)

Personligen är jag helt övertygad om att det finns "fattigpensionärer" precis som det finns "barnfattigdom". Om man inte envisas med att jämföra svenska förhållanden med hur det är i "fattiga länder" Ingen pensionär i Sverige svälter, lägger sig hungrig på kvällen och fryser.

Men man vet t ex att många pensionärer inte hämtar ut sina mediciner på apoteket av ekonomiska skäl trots att man får reducerade kostnader efter ett visst belopp. Vi skall inte tala om glasögon, tandläkare, sjukvårdsbesök etc. Sådant som ökar med åldern.

Nog finns det fattiga pensionärer alltid. Det vet alla som arbetar med vård och omsorg.

Kvinnor har som du Ametista beskriver blivit särskilt missgynnade.
Uppdaterat: 23 jan 2013 15:05  
Skrivet av Ametista 23 jan 2013 15:16
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Ametista

(Medlem)

Sen tillkommer ju det faktum att andra medborgare (utom sjuka och arbetslösa) har fått stora skattelättnader, medan pensionärerna (trots några små sänkningar) fortfarande betalar så mycket mer i skatt. Det har förstås ökad skillnaderna. Jag undrar lite hur ni andra här ser på det? Ska skatteskillnaderna utjämnas eller är det bra som det är?

Skrivet av Laura 23 jan 2013 16:26
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

Jag tycker det är fullständigt ointressant om min arbetande granne får någon procent lägre i skatt, det är honom/henne väl unt. Själv är jag glad att kunna klara mig på min pension, även om det känns surt att "pensionsreformen" på 90-talet berövade mig ett antal tusenlappar/månad. "Ingen ska få det sämre" sas det, jo kyss mig!

Skrivet av Ametista 23 jan 2013 17:06
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Ametista

(Medlem)

stinamans, Sverige är det enda land i världen troligen, helt klart i Europa, där pensionärer betalar högre skatt än andra. Vanligtvis är det tvärtom. I vissa länder är pensionen skattefri. "Arbetslinjen" styr.

Laura, Ja du, rena lögnen var det.

Skrivet av Meri 23 jan 2013 20:56
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Meri

(Medlem)

Det är en myt att alla 40-talister har det gott ställt ekonomiskt. En del ja, speciellt män eller par, men många kvinnor har en liten pension trots att de arbetat de 45 åren. många av 40-talisterna har varit skilda och ensamstående mödrar, lågavlönade och kanske även deltidarbetande.De som arbetat extra för att få ekonomin att gå ihop har inte fått några pensionspoäng för extra-arbetet, efterrsom det oftast varit timavlönat.
Skatten är verkligen en orättvisa som aldrig borde ha kommit till. Och som i år ge pensionärerna en extra 50-lapp som skatteavdrag är rena hånet.

Skrivet av Ametista 24 jan 2013 15:43
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Ametista

(Medlem)

De eknomiska skillnaderna i samhället handlar inte bara om klass - det är uppenbart. Det handlar också om kön:

"....Det här får konsekvenser för pensionen. Låg lön ger låg pension. Det allmänna pensionssystemet bygger på livsinkomstprincipen vilket resulterar i att kvinnor är förlorare. Män har högre löner och tar ett mindre ansvar för barn och hem och män har också ett högre pensionssparande. Frånskilda kvinnor i åldern 65-69 år har betydligt lägre pension än andra kvinnor. En förklaring är att intjänad tjänstepension normalt inte delas mellan makarna vid en skilsmässa. Kvinnor skulle behöva ett tillskott på 30% för att få samma pensionsnivå som män."
ur Gudrun Schymans "Feministbrev 93"

Man skapade pensionssytemet som om vi levde i ett idealsamhälle, där kvinnor och män har lika lön, och där männen tar lika stort ansvar för barnen. Det har ännu inte blivit verklighet, och förlorarna är kvinnorna.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".