Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* EU och framtiden

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > EU och framtiden

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 9 av 9.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Meri 24 jan 2013 18:57
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Meri

(Medlem)

Vad vill Cameron? Är han bara ute och fiskar röster för att bli omvald vid nästa val eller menar han allvar med att begära förhandlingar med EU om Storbritannien ska stanna kvar? Borde även Sverige ställa krav på vissa förändringar i EU eller är EU bra som den är? Kanske ska vi inte ha EU? Kanske borde folket i Sverige få rösta om vi ska stanna kvar, ställa vissa krav för att stanna kvar eller rentav träda ur unionen? Vad tycker ni?

Skrivet av Ametista 24 jan 2013 20:00
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Ametista

(Medlem)

Väldigt svåra frågor. Hörde att (jaha, nu har jag glömt vad hon heter. FP - kvinna - duktig) sa att EU inte är som en à la carte-meny, där man kan plocka det som passar. Och det ligger väl något i det, kan jag tycka. Att minska byråkratin borde vara nödvändigt - och det var väl en av problemen Cameron tog upp. Sverige har behövt England som en stark kritisk kraft. Försvinner England får vi det svårare att hävda oss. Men - det kanske är ett spel för gallerierna av Cemron för att få röster - vem vet?

Skrivet av Meri 25 jan 2013 11:11
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Meri

(Medlem)

GB har ju velat ha speciella förmåner hela tiden.Det landet har väl alltid sett sig själva som ett land i särställning jämfört med andra länder;)) Det finns också många EU kritiska där, men till 2017 är det långt och det kan ändra sig. Det är 2017 som man skulle ha folkomröstning om Cameron vinner valet.

Ska GB få speciella undantag så kommer snart andra länder ställa sig i kön och okså vilja ha förmåner och undantag. Hur ska man då kunna ha arbetsro om man hela tiden måste behandla olika krav från olika länder.

Jag är för EU , men är säker på att man kunde minska byråkratin och slimma hela organisationen. Jag tror att det finns för många där som egentligen inte behövs eller uträttar något av värde. Och så detta resande mellan två städer, Bryssel och Strassbourg. Allt ska finnas på ett ställe - mindre kostsamt, spar tid och kan minska personal och fastighetskostnader. Dessutom behöver hela EU-organisationen var mer öppen så att vi medborgare lätt kan ha insyn i vad som görs ch vilka beslut som fattas av vilka och hur processen är.

Skrivet av Ametista 25 jan 2013 17:06
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Ametista

(Medlem)

Instämmer Meri! Det är ju inte klokt att de håller på och flyttar (är det två gånger per år? Hoppas inte det.) Hur som helst är det förenat med enorma kostnader vid varje flytt.

Skrivet av pamina 25 jan 2013 17:13
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

pamina

(Medlem)

Såväl V som nu också Kd menar att Eu-avtalet på vissa punkter-
bör omförhandlas. Men förmodligen av olika skäl

Skrivet av nyfiken 29 jan 2013 15:48
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

nyfiken

(Medlem)

Eu är en god idé som misshandlats av maktsugna politiker.

Hade organisationen fått växa till i långsam takt, så "vanligt folk" som bor i området hunnit förstå vad det handlar om och kommit med sina synpunkter, hade många oenigheter kunnat undvikas. Men då hade inte dagens politiker fått gå till historien som "de som gjorde det".

Sen är väl inte GB den mest krävande nationen. Jag vet inte så mycket om det hela men fransmännen är knappast de mest anpassningsvilliga.

Som det är nu är EU för stort, för dyrt, för byråkratiskt.
Men kan lilla Sverige påverka kolossen?

Skrivet av tigrib 29 jan 2013 16:21
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

Sverige betalar väl ca 30 miljarder kronor till EU varje år. Tror inte vi får så mycket tillbaka.

Minns att t.ex. Spanien för ca 15 år sen använde de pengar de fick från EU till att bl.a. bygga fina vägar.
Man kunde läsa på stora affischer längs vägarna: Denna väg är byggd med EU-pengar!
Där var VI med och betalade .....
Nu ska vi väl indirekt vara med och betala för deras bankrutter också. Tur i oturen att vi inte har euro ....

Norge klarar sig bra utan EU. Tänker ibland att vi borde ha startat med att ha bildat en nordisk union - varför gjorde vi inte det? Var det samarbetsproblem, eller?

Visst låter jag negativ och bitter! Usch ja. Men det är bara stundvis - dessemellan tycker jag livet är stenkul! :-)

Skrivet av Ametista 30 jan 2013 00:22
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Ametista

(Medlem)

tigrib, jag tycker också att Norden skulle satsa mer på samarbete. Även om Norge inte är med i EU skulle vi som en gemenskap få mer att säga till om i EU kanske om vi kunde gå samman i vissa frågor. Jag vill minnas att jag nyligen läst om att intensifiera det Nordiska samarbetet. Någon som vet?

Skrivet av pamina 30 jan 2013 19:14
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

pamina

(Medlem)

EU eller inte EU det är frågan!!!
Den ena stunden tänker jag si, den andra så. För Eu.....aldrig mera krig.....mellan medlemsstaterna..
Mot... miljöpolitiken, jordbrukspolitiken, arbetsrättslagstiftningen...????
Hur tänker ni?

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".