Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Har Juholt rätt?

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Har Juholt rätt?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 14 av 14.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Ametista 27 jan 2013 23:22
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Ametista

(Medlem)

Håkan Juholt: "Moderaterna säger sig inte ha råd att bekämpa arbetslösheten. Verkligheten är att Sverige inte längre har råd med moderaterna."
Vad tycker ni?
Uppdaterat: 27 jan 2013 23:43  
Skrivet av Ametista 27 jan 2013 23:24
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Ametista

(Medlem)

Såg nyss att det finns ett rum som heter Jobb och arbetsmarknad. Den borde ha legat där, men gjort är gjort.

Skrivet av Bengt 27 jan 2013 23:43
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

söndag 27 januari 2013, kl 23:24 skrev Ametista
Såg nyss att det finns ett rum som heter Jobb och arbetsmarknad...

Det går ju i varandra - det här är ju också en samhällsfråga i högsta grad. Det blev en särskild "Jobb och arbetsmarknad 55+" för att diskutera svårigheterna att bli arbetslös efter 55... men särskilt många trådar har det inte blivit om det, ännu.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av tigrib 28 jan 2013 22:22
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

Asch jag är tydligen dåligt påläst. Säger dom verkligen att dom inte har råd att bekämpa arbetslösheten?
Men vad säger då C, Fp och Kd ? Har dom inget att säga TILL om?

Ibland tycker jag att vi inte har råd att ha politiker. Men eftersom jag inte har nåt bättre förslag, hur samhället ska styras, så får jag väl stå ut med 'eländet'.

Tänk hela administrationen runt EU, vad den kostar. Man får andnöd bara man Tänker på det.
Men vilken arbetslöshet det skulle bli, om vi la' ned EU, för att inte tala om FN .... Vad skulle alla dessa människor syssla med?

För 50 år sedan fanns det väl knappt nån administration, men just på 60-talet började den växa och nu har den vuxit långt upp i tomma intet: man ser inte toppen. Där sitter alla i sina bås och gullar med sina papper, tabeller och statistik, kopierar och mailar till varann. Jag har själv varit en administratör, så jag kackar så att säga, i eget bo. :-)

Hur kan vi skapa nya 'riktiga' jobb? Vad råder det brist på? Vad nytt ska vi tillverka?
Men vi har väl blivit så lata - bekväma - så vi vill att maskiner ska uträtta våra jobb. Då behövs det reparatörer till dessa maskiner, som väl inte håller i evighet.
Vården behöver flera människor som jobbar och sliter. Skolan behöver fler vuxna i klassrummen.

Som du ser har jag verkligen flummat iväg i mina tankar.
Förlåt Ametista! Men det här är vad jag tänker-tycker!!!

Skrivet av Laura 29 jan 2013 13:20
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

Letade på nätet efter Juholts citat, skulle vilja ha en källa innan jag uttalar mig. Det närmaste jag kom var ett uttalande från Juholt 1 april 2009...

Skrivet av nyfiken 29 jan 2013 15:04
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

nyfiken

(Medlem)

Moderater eller socialdemokrater, kommunister eller sverigedemokrater eller några andra partier är knappast det största problemet.

Globaliseringen däremot ställer till det på så sätt att de som enbart tänker på pengar för egen del kan utnyttja svaga samhällen.
En tanke - vad skulle hända om allt flyg förbjöds världen över?
Lägg till det en nedmontering av all internettrafik.

Då borde vi vara ca 100 år tillbaka i tiden då när människor var mer värda än maskiner.

Önska kan man ju.....

Skrivet av Ametista 29 jan 2013 19:54
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Ametista

(Medlem)

Tigrib. verkligen inget att be om ursäkt för. Härligt att du skriver ner vad du tänker - tycker! Det borde kanske fler göra?
Laura, jag ska leta fram citatet. Det var alldeles nyligen.
Nyfíken. det tål att tänka på!
Uppdaterat: 29 jan 2013 19:54  
Skrivet av pamina 29 jan 2013 23:51
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

pamina

(Medlem)

Funderar över vad "riktiga jobb" är som du skrev tigrib. Hörde i dag på nyheterna att ca 1/3 av alla yrkesförberedande gymnasieutbldninsplatserna står tomma. Samtidigt trängs man på de högskoleförbeedande.

Detta var väl inte meningen när man ändrade gymnieskolan. De stora orden om att det var "lika fint" att gå en yrkesförberedande gymnasieutbildning gillades tydligen inte fullt ut av de unga.

Det gjorde för övrigt näringslivet som ihärdigt hävdade att industrin behövde kvalificerade yrkesutbildade- Men de struntade den reformglade utbildningsministern i. Helt andra kurser i svenska engelska samhällskunskap på yrkeslinjerna trots protester.

Men de unga protesterar genom att inte söka yrkeslinjerna.
I Malmö har det minskat från 47 procent förra året till 34 procent i år, visar de preliminära siffrorna.
En orsak kan vara att gymnasieskolan gjort om, och att yrkesprogrammen inte längre ger behörighet att läsa vidare på universitet och högskola.
Man kanske inte chansar på en utbildning som inte ger högskolebehörighet

Uppdaterat: 29 jan 2013 23:53  
Skrivet av Ametista 30 jan 2013 00:18
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Ametista

(Medlem)

Laura, jag hittar inte var det ursprungligen är citerat, men det citatet finns på flera ställen, så jag utgår från att han har sagt det. Han är ju ute och pratar och träffar folk mycket har jag sett på hans facebook-sida. Bra retoriker är han!

Skrivet av Laura 30 jan 2013 01:34
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

Oavsett om ett citat finns på flera ställen, så behöver det ju inte vara sanning. Tror (för Juholts skull) att det inte är sanning.

Varför ska det göras partipolitik av arbetslösheten? Och varför har vi arbetslöshet? Kan det vara så att datorer och robotar har tagit över så många arbeten att vi människor inte till fullo behövs i alla sammanhang? Är "arbetslöshet" en naturlig följd av "utvecklingen"?

Skrivet av dubbeltur 30 jan 2013 08:38
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

En del av arbetslösheten beror på att vi svenskar inte vill betala för en vara vad den kostar att tillverka i Sverige. Hela tiden så jagar vi "lågpris".

--
dubbeltur

Skrivet av pamina 30 jan 2013 08:55
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

pamina

(Medlem)

Ser så här i dagsljus ser att jag glömt ett INTE i mitt inlägg ovan i mitt inlägg kl 23.51- Näringslivet gillade INTE gymnasiereformen skall det vara och inget annat
Uppdaterat: 30 jan 2013 08:57  
Skrivet av tigrib 30 jan 2013 11:36
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

Pamina funderar över vad 'riktiga jobb' är och det kan man fundera över, tycker jag. Det talas ofta om 'sysselsättning'. Är det likvärdigt med 'arbete' ?
Vad ska du sysselsätta dig med idag?, frågar man ibland.

Kvinnor 'pysslar', när dom städar fönsterbrädan, byter blomjord, tvättar, stryker, syr i knappar och byter gardiner. T.ex.

Man säger aldrig att männen pysslar när dom städar garaget, tvättar bilen eller klipper gräset.

Ska jag hjälpa dig tvätta fönstren? kunde min man fråga. Hm, var det bara MINA fönster? :-()

Minns att förr hade en kokerska på ett ålderdomshem, som gjorde upp matsedlar, gjorde inköp, lagade maten osv. hade lägre lön en en brandman. Det var kanske för att man ansåg att hon 'pysslade' ...???

Sysselsättningslöshet eller pyssellöshet finns det väl inget som heter. Arbetslöshet ska det vara.

Vi blir fler och fler människor, invånarantalet ökar hela tiden. Vilka arbeten måste då tillskapas till alla dessa? Till största delen måste det väl vara Tjänster. Att tillverka saker är ju en grej, men till det har vi ofta maskiner. Eller som Dubbeltur säger, de tillverkas i andra länder, där arbetskraften är billigare.
Hur man än vänder sig, så har man nånting där bak.....

Skrivet av Ametista 30 jan 2013 12:10
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Ametista

(Medlem)

Laura, nej, det är klart att det inte behöver vara "sanning". Sanningen ser ju olika ut i olika sammanhang och ur olika synvinklar. Men slagfärdigt var det! Och också en start på fundering över det...

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".