Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Fotboja på ungdomar

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Fotboja på ungdomar

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 5 av 5.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Ametista 30 jan 2013 00:29
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Ametista

(Medlem)

Reinfeld har i dag föreslagit att ungdomar 15-17 år ska kunna få utegångsförbud under helger under en tid och då bära fotboja.

Fast han kallar det inte utegångsförbud, utan "helgavskiljning"! Är det inte boskap man "avskiljer"?

Hur som helst - är det ett bra förslag? Finns det inte risk att det kan bli en "grej" för vissa ungdomar att skryta med, att de haft/har fotboja rent av?

Sen undrar jag lite över hur det blir för de ungdomar/killar (för det rör sig ju nästan alltid om killar) som faktiskt har ett helvete hemma, med supande föräldrar på helgerna.
Det måste väl finnas bättre sätt, att på ett tidigt stadium stoppa eller sätta gränser för tidig kriminalalitet? Jag undrar om inte ett samtal på polisstationen med en bra polis eller två, skulle kunna göra intryck på förstagångsförbytande killar. Eller möjligen en natt i häkte.
Någon som funderat över detta?
Uppdaterat: 30 jan 2013 00:30  
Skrivet av Bengt 30 jan 2013 13:00
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

onsdag 30 januari 2013, kl 00:29 skrev Ametista
Reinfeld har i dag föreslagit att ungdomar 15-17 år ska kunna få utegångsförbud under helger under en tid och då bära fotboja...

Kanske behövs ett förtydligande. Det kan nästan låta som förslaget gäller vilka ungdomar som helst, vilket det inte gör. Förslaget gäller de tonåringar under 18 som begår grova brott.
Själv tycker jag inte att man kan vara för "mjäkig" med de personerna, det är inte bra om de upplever att "inget händer" trots att de gör sig skyldiga till grova brott. Annat bör nog göras, redan i tidigare ålder, men fotboja är nog fullt användbart i det här sammanhanget enligt min mening.
System med fotboja borde utvecklas mer och sedan användas även i fler sammanhang, enligt min mening.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Ametista 30 jan 2013 19:00
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Ametista

(Medlem)

Bengt! Tack för förtydligandet!
Jag hörde i dag på radion en moderat-kvinna som jag uppfattade var jurist också, som inte trodde att det skulle funka så bra, eftersom ungdomar inte uppfattar det som straff att sitta hemma vid datorn och fortsätta sina kontakter med vänner och spela spel. Hon ansåg att de borde tillbringa helgerna på annan plats än hemmet. Dock inte tillsammans med andra brottslingar.

Jag håller helt med dig om att ungdomar som begår brott (inte bara grova brott) behöver få snabb reaktion från samhället.Jag vet att ungdomar som får besöka ett fängelse och se hur det är att "sitta inne" kan bli avskräckta av bara det, men har de redan begått brott krävs nog mer än så.
Jag är inte säker på att fotboja och utegångsförbud är tillräckligt. Det behövs fler åtgärder.

Skrivet av Laura 30 jan 2013 19:22
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

Skulle man kunna tänka sig ett internet-förbud? Hur det ska lösas vet jag inte, men det borde inte vara omöjligt.

Skrivet av Ametista 30 jan 2013 21:23
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Ametista

(Medlem)

Utegångsförbud och internet- och mobilförbud skulle kanske göra susen, men kanske svårt att lösa - i alla fall om ungdomarna ska vara kvar i hemmet.'
Hemmet kan ju vara direkt olämpligt - det inte ovanligt, när det gäller brottsliga ungdomar.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".