Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Kyndels­mässo­dagen?

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Kyndels­mässo­dagen?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 5 av 5.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 2 feb 2013 15:23
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Dagens namn är enligt kalendern "Kyndels­mässo­dagen", och ingen har namnsdag idag.
Jag funderar på om det inte är dags att sluta med de där dag-namnen som "Kyndels­mässo­dagen" och ett par andra? Hur många bryr sig egentligen om Kyndels­mässo­dagen idag? Kanske en handfull, men de kan väl fira denna dag ändå? Så kunde istället att par namn som nu inte har någon namnsdag få komma med. Vore inte det bättre?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av pamina 2 feb 2013 17:19
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

pamina

(Medlem)

Nej , jag tror inte att det är allt för många som vet vad det är för en dag och vad det är som firas. Och om man vet kanske inte så många tycker att det är något att fira.

Skrivet av Meri 2 feb 2013 19:33
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Meri

(Medlem)

Eftersom jag inte visste vad Kyndelsmässodagen är, så fick jag söka info. Kyndelsmässodagen infaller 40 dagar efter Jesus födelse och är dagen då Maria bar fram Jesus i templet.Den avslutar också kyrkoåret.
I det sekulära Sverige firas denna dag antagligen endast i kyrkliga kretsar och hos de troende kristna.

Kyrkan och staten är ju åtskilda, så kanske borde man göra som Bengt föreslår.Det handlar inte ens om någon tradition bland allmänheten att fira denna dag.
Eller så kan man behåla Kyndelsmässodagen i almanackan och dessutom ha namnsdag för någon, som ännu inte har någon. Vi har ju många nya namn numera!

Skrivet av Ametista 2 feb 2013 19:40
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Ametista

(Medlem)

Kan man inte ha "både och"`? Man har ju namn på andra minnesdagar och helgdagar. Beslöt man att ta bort denna minnesdag, misstänker jag att många skulle misstänka, att det vore en eftergift till andra andra religioner i vårt land.

Skrivet av Meri 3 feb 2013 14:16
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Meri

(Medlem)

Den risken finns Ametista. Även de icke religiösa skulle vakna och börja med konspirationsteorier.
Jag har också tänkt på detta, varför har ingen namnsdag på Kyndelsmässodagen? På julafton är det Eva. På juldagen har ingen namnsdag, men på Annandagjul är det bla Stefan. Under påskhelgen finns det namnsdagar. Nyårsdagen har ingen namnsdag. Det verkar inte enbart ha religiösa orsaker. Nyårsdagen är väl ingen religiös högtid. Hur har man tänkt, när man placerat namnsdagar?

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".