Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Earth Hour.

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Earth Hour.

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 2 av 2.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Edor 21 mar 2013 10:10
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Edor

Edor

(Guldmedlem)

Ett idiotiskt JIPPOOO.
Erth Hour (EH) startades i Sydney i Australien 2007 av två stora företag nämligen Världsnaturfonden (WWF) och ett stort australiskt mediaföretag Fairfax Media Limited. WWF är en sluten global organisation med kontor i 30 länder och 5000 anställda. Chefen för amerikanska WWF-avdelningen tjänade faktiskt mer än USAs president, eller 455 000 US dollar, år 2009. Företaget bakom EH heter Earth Hour Limited som ägs av WWF och Fairfax, Fairfax äger 33%.
Earth Hour som sådan, att släcka lampor i en timme, har knappast någon effekt på energinbesparingarna. Utan man får betrakta det enbart som en symbolisk gest. Det är som när prästen får församlingen att utropa Halleluja. Men nu är det WWF som får sina tillbedjare att släcka ljuset och få välsignelse för sina synder.
Stäng av elen varje kväll 18:00-06:00!
I nästan all mytologi är mörkret liktydigt med ondska, vidskepelse, smuts och sorg. Låt inte mörkret vara symbolen för framtiden. Hoppas att lampor kan tändas på sjukhus där man tar hand om sjuka barn – även i Afrika.
Själv skall jag ha det ljust och fint lördag kväll. Spela skön musik och tänka på att det är bra mycket bättre nu än vad det var förr. Vi slipper talgdankar och stearinljus, utom som ’mysljus’, när mörkret kommer och vi behöver utföra saker och ting, sticka, läsa en bok, tälja. Vi slipper åka hästskjuts om vi måste någonstans som t ex till sjukhuset eller åka och veckohandla. Vi slipper släpa in ved för att elda i spisen och värma upp vatten. Vi kan göra oss rena och fräscha med en varm dusch.
På söndag är allt tillbaka till det vanliga.Nej, inte riktigt. Vi har ju plötsligt förlorat en timme. Det är sommartid som gäller igen. Ställ om klockan till sommartid redan kl. 20.30 på lördag kväll så missar du Earth Hour.
Ha en trivsam lördagskväll!
 
Skrivet av dubbeltur 22 mar 2013 00:06
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt dubbeltur

dubbeltur

(Moderator)

Jag tänker inte släcka några lampor förrän jag går och lägger mig. Löjligt jippo!


--
dubbeltur
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2075 trådar med 18329 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".