Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Banker och konkurrens

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Banker och konkurrens

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 5 av 5.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 5128 16 jul 2014 13:37
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5128

SEB redovisade nyss sin kvartalsavgift; fem miljarder kronor! Det blir en årsvinst på tjugo miljarder kronor = 20 000 miljoner kronor eller 20 000 000 000 kronor. För de flesta av oss en ofattbar summa och då är ju inte chefers höga löner och bonusar medräknade. Alldeles uppenbart är att bankväsendet är ett av de få där det inte förekommer någon konkurrens; när såg ni senast en bank annonsera om extrapriser? Eller en fast prislista på tjänster så man kan jämföra? Det är precis som när du ska köpa en begagnad bil av en handlare med kontoret på fickan; en förhandlingsfråga, hur mycket kallt stål tål kunden. Jag skulle tro att ingen bank är intresserad av konkurrens, då skulle vinsten sjunka. Det kan ju inte vara en kartellbildning för det är ju förbjudet men vad beror det på?
Jag tycker staten skulle bilda en sorts allmännyttans bank för att föra in konkurrens i bankvärlden.

Skrivet av Laura 16 jul 2014 19:07
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

En bank ska ju vara en affärsdrivande verksamhet som vilken butik som helst. Banken ska leva på skillnaden mellan utlånings- och inlåningsränta precis som butiken lever på skillnaden mellan inköps- och försäljningspris.

Bankerna borde förbjudas att ta betalt för vanliga banktjänster (som insättning/uttag eller inlösen av en remissa), precis som en butik i dag är förbjuden att ta betalt för kortköp, trots att butiken måste betala en avgift till banken för kortinlösen.

Skrivet av Bengt 16 jul 2014 21:37
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

onsdag 16 juli 2014, kl 19:07 skrev Laura
En bank ska ju vara en affärsdrivande verksamhet som vilken butik som helst...

Mja, det där var ju en sanning med modifikation. Bankerna har vissa statliga stöd och garantier. Det har inte min lilla verksamhet, och jag tror inte inte heller t.ex. dubbelturs lilla symaskinsbutik har någon garanti från staten att förlita sig på. Alltså; på bankerna bör vi definitivt kunna ställa andra krav än vi kan på "vilken butik som helst". MEN - det är de facto korrekt att våra banker är affärsdrivande företag och inga statliga verk - något som det är mycket bra om ni lär ut till alla dem som ännu inte har fattat det. Följ uppmaningen som även sagts från finansdepartementet: Byt bank, så snart du är missnöjd!

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Inaktiverad 5128 17 jul 2014 17:59
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5128

Vad hjälper det att byta bank om alla banker är lika goda kålsupare? Har du sett någon bank som på allvar har försökt konkurera? Jag skulle ju tro att det var en tyst överenskommelse mellan bankerna om det inte var för att det är olagligt och därför otänkbart. Men vad beror det på att konkurrens uteblir? Den frågan blir nog hängande i luften.

Skrivet av Inaktiverad 5648 18 jul 2014 10:18
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Jag har bytt till ICA-banken och som panschis passar det mig utmärkt och jag känner mig mer välkommen där än på Nordea.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".