Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Storstad kontra "landsorten" och glesbygd
Det är i själva verket ett typexempel på trådens ämne du tar upp. Luften i storstaden och gatornas trängsel i storstaden, det är saker en höjd bränsleskatt inverkar positivt på - och som just därför kan ge fler röster från storstadsmänniskorna. Att det samtidigt ställer till problem för dem som inte har någon fungerande kollektivtrafik alls, det struntar man i. Småorter och glesbygd har för få väljare, det har gått att strunta i dem utan att drabbas av valförlust av det. MEN - det är också sådant beteende som har en gräns, något som nu kanske börjar märkas av även i riksdagen. Samtidigt kvarstår dock faktum att om en politiker förespråkar stöd till glesbygden som innebär högre skatt för storstadsborna, då får denne "pisk" i nästa val.
/Bengt
I rättvisans namn bör vi tala om att att hon tog tillbaka det uttalande och bad om ursäkt redan då det begav sig plus en extra gång nu nyligen.
Dock, i princip håller jag förstås med dig - det där är ett tydligt bevis för den attityd som jag talar om i inlägget ovan, och som inte alls är någon enstaka persons attityd. Den attityd som jag efterlyser konstruktiva förslag på hur man ändrar.
/Bengt

Inaktiverad 6335

Inaktiverad 4552
Sidor:
Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.
- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.
Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".