Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Korkat?

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Korkat?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 10 av 10.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 5648 2 okt 2014 15:39
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Vid en sväng på byn idag träffade jag en perifer bekant som klagade på att han måste betala Tv-avgift iom han inte hade någon Tv utan "bara" kollade på datorn. Men du lyssnar mycket på radio sade jag och påpekade att även den innefattas av avgiften men det trodde han knappast på, suck.

Skrivet av dubbeltur 2 okt 2014 17:18
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Vad jag förstår så är det innehavet av tv-apparat som avgör om du skall betala "tv-licens".
"Enligt lagen (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst (TV-avgiftslagen) ska alla hushåll och företag i Sverige som har en TV-mottagare betala radio- och TV-avgift, oftast kallad TV-avgift.

Den tekniska utvecklingen har lett till möjligheter att ta emot TV-kanaler på olika plattformar. Februari 2013 till juni 2014 ansåg Radiotjänst att datorer, surfplattor och "smarta mobiltelefoner" med internetuppkoppling i Sverige var avgiftspliktiga TV-mottagare, eftersom SVT börjat med så kallade livekanaler på internet.

Den 13 juni 2014 slog Högsta förvaltningsdomstolen fast att datorer och surfplattor inte kan anses vara mottagare då användaren själv aktivt måste begära att få ta del av utbudet (unicast). Med anledning av Högsta förvaltningsdomstolens beslut så har Radiotjänst ändrat sina villkor. Från och med 13 juni 2014 är datorer, surfplattor och mobiltelefoner inte längre avgiftspliktiga."

--
dubbeltur
Uppdaterat: 2 okt 2014 17:18  
Skrivet av Inaktiverad 5648 2 okt 2014 17:25
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Jag tycker att det är löjligt iom att du kan titta på alla Svtkanaler i både datorn, mobilen, plattan och även Sveriges Radio, jag betalar med glädje denna blygsamma avgift för att få allt detta men det kanske är "omodernt.

Skrivet av dubbeltur 2 okt 2014 17:29
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Tv-avgiften är 2.076:- per år.

--
dubbeltur

Skrivet av Inaktiverad 5648 2 okt 2014 17:37
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Det betalar jag gärna och många med mig och jag har den på autogiro, enkelt och praktiskt tycker jag.

Skrivet av Inaktiverad 5647 2 okt 2014 18:14
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

De dagar jag inte orkar upp eller väldigt lite är TVn det som håller hjärnan igång. Däremot lyssnar jag så gott som aldrig på radion. Musik tar jag på nätet, med bra högtalare och hörlurar är det toppen. Betalar gärna för alla timmar jag konsumerar TVns urval...Mvh/Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 5648 2 okt 2014 19:06
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Den snåljåpen jag träffade har P4 Gbg på i bilen varje dag till och från jobbet med nyheter varje halvtimma plus trafikinformation. Jag sätter på radion så fort jag går upp och tycker att det är ett sällskap.

Skrivet av Mynta 3 okt 2014 07:43
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Medlem)

Borde finansieras genom ett skatteuttag så klart!
En lite bisarr jämförelse men mediautbudet har jag för att överleva och begravningsavgiften för motsatsen.

Skrivet av dubbeltur 3 okt 2014 07:50
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Att betala Tv-avgift fast man bara har radio, vore som att betala bilskatt fast man bara har cykel.

--
dubbeltur

Skrivet av Inaktiverad 5648 3 okt 2014 08:02
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Många fattar inte att även Sveriges Radio omfattas av avgiften men det heter Tv-avgift och det trodde jag att alla hade fattat efter alla år. Att ha det som en skatt skulle kunna innebära att klåfingriga Allianspolitiker skär ner pengarna enbart för att låta privata reklamintressen få större inflytande över Public services oberoende och det vore en katastrof för dess oberoende, det räcker gott med de tröttsamma reklamkanaler vi har som förpestar etern med all denna löjliga reklam.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".