Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Vi måste förbjuda religionerna

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Vi måste förbjuda religionerna

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 6 av 6.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av blyfot 1 nov 2014 08:52
  Skriv ut Direktlänk

blyfot

(Medlem)

Nu i upplysningens tidsålder är det hög tid att förbjuda religionerna, vars enda syfte är att skaffa sig makt och rikedom för dom som sitter i toppen på pyramiden, genom att utnyttja alla vidskepliga troende. Om vi inte tar nästa steg i människan utveckling och gör detta så kommer vi aldrig att få en värld som är god att leva i för alla.
De som framhärdar i att förneka sanningen är inför Gud de uslaste av alla skapade varelser ... om du besegrar dem i krig, gör då [din behandling av dem] till ett varnande exempel för dem som [vill] följa i deras spår; kanske kommer dessa att tänka sig för. (8:55–57)

Bedrövlig läsning, såklart, men vi bör inte dra förhastade slutsatser. I synnerhet inte om vi är kristna eller judar, ty vi får aldrig glömma att Bibeln stundtals överträffar Koranen i mördarselotisk frenesi.

Ett av de värsta exemplen återfinns i 4 Moseboken, kapitel 31. Gud befallde Mose att utkräva hämnd av midjaniterna. Mose tog sig an uppgiften och samlade ihop 12 000 stridsrustade män, som till en början troget utförde Herrens verk.”De tågade mot Midjan, så som Herren hade befallt Mose, och de dödade alla av manligt kön.” (31:7) Men sedan tycks de ha veknat, ty de nöjde sig med att ta kvinnorna och barnen som gisslan. När Mose fick reda på vad som hade hänt upptändes han av vrede mot härens befäl och sade till dem: ”Har ni låtit alla kvinnorna leva!” (31:15) Sådan flathet var inte förenlig med Guds vilja, och Mose befallde dem att rätta till situationen:

Döda nu alla barn av manligt kön, och döda alla kvinnor som har haft samlag med en man. Men de flickor som inte har legat med någon man skall ni låta leva och behålla för egen del. (31:17–18)

Detta bibelord tål att begrunda, ty man vill inte riktigt tro sina ögon. De tillfångatagna midjanitiska mödrarna tvingades alltså först bevittna hur deras söner slaktades. Först därefter tycks de själva ha avrättats, förmodligen genomborrade med svärd eller spjut, väl medvetna om att deras döttrar skulle begagnas som sexslavar åt de israelitiska soldaterna.

Man bör alltså inte skylla IS-krigarnas vanvett på Koranen. De flesta koranläsarna lyckas trots allt behålla vettet lika väl som de flesta andra människor, och de flesta bibelläsarna lyckas med samma sak, trots att deras heliga skrifter bitvis är mörkare än Koranens mörkaste passager.

Vilken slutsats bör vi då dra i stället? Det är ju ändå bortom rimligt tvivel att vissa koranverser, i kraft av att bokstavligen anses återge Guds oföränderliga ord, åtminstone delvis har bidragit till IS-milisens hänryckta brutalitet. Den blygsamma slutsatsen blir att Koranen, liksom Bibeln i än högre grad, innehåller vissa moraliskt förkastliga och potentiellt förödande passager. Varför är många så hjärntvättade att dom inte ser att budskapet inte är ett kärlekens budskap. Älska, förlåta och vända andra kinden till. Det beror på århundraden av hjärntvätt och förtryck med piska och morot. Låt oss lämna den här mörka tiden i mänsklighetens historia och tro på och hitta sanningen i oss själva, där vi inte vilseleds av att följa någon herre, för den absoluta sanningen kan vi bara hitta där.

Skrivet av Ingaro 1 nov 2014 09:07
  Skriv ut Direktlänk

Ingaro

(Medlem)

Förbaskat bra skrivet - ska läsa och begrunda detta när jag kommer hem i kväll! Tack Blyfot!!

Skrivet av Inaktiverad 6335 1 nov 2014 09:25
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Är troendet bara civiliserat så är det inga problem, vi lever dock på 2000-talet, problemet är att det inte följts åt överallt.
Jag tror att det kan vara en tröst för många att tro på något större, är själv inte överdrivet religiös men tror ändå att det finns Något.
Mycket tro blev det, annars kan man tro på Robert Lind :)Robert Lind i Kramfors

Skrivet av Inaktiverad 5647 1 nov 2014 09:52
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja det beror på vad man ser!
Jag har bara sett det goda som Kristna gör tex Frälsis, Erikshjälpen,Hjärta till hjärta,Ria byrån, osv, osv.
Jag har varit på ett forum där ca 100 personer sitter och hatar troende dagarna i ända.
Hur har de tid, var kommer alla elaka tankar ifrån?
Jag tror man måste även tänka de tankarna. Ska vi förbjuda fotboll för att huliganerna slår ihjäl varandra?
Vad har det med fotboll att göra?
Men en del vill ha kakan och äta upp den. Men ska Kristendomen helt avskaffas så följer alla traditioner med. Kyrkorna rivs, en jordåker blir begravningsplats, ut med Julen , Adventsljusstakarna, granen, ner med flaggan med det gula korset: Lucia osv osv.
Kvar blir den nya dödsreligionen- halloween- barnen tågar utklädda till jävlar och demoner. Det platsar bättre i vårt moderna samhälle. Templet är -köpcentran- där man öser upp ett kilo smågodis så är helgen räddad. Är det vad vi vill ge våra barn av tradition?
Vi som har en tro försöker att ta det vackra som finns i Bibeln.-Älska din nästa som dig själv- gör mot andra som du själv vill bli behandlad.- Störst av allt är kärleken.-
Man ser vad man söker. Historien är blodig, alla krigen, mord, våldtäkter. Nu kommer de nya religionerna som -mindfullness- att leva i nuet. Där har ordet frälsning bytts ut mot- att leva i nuet-.
Men religionskritikerna vaknar alltid de mörkaste dagarna på året. Jag kommer aldrig vika mig så länge vi har religionsfrihet. Min tro att göra mitt bästa för andra har en förankring i Kristi lära.
Jag skäms inte för det. Att människor skyller på Gud är bara för att slippa eget ansvar för tex hur män beter sig mot kvinnor och småflickor, krigen,även i Bibeln är det så, nej det har inget med Gud att göra, jag tycker ljuset behövs, .....Sunny...

Skrivet av Inaktiverad 5648 1 nov 2014 10:03
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Som alltid ett klokt och tänkvärt inlägg från dig Sunny.

Skrivet av Inaktiverad 5647 1 nov 2014 10:12
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Tack Lasse!
Jag blev så glad att du skrev så. jag vet att du inte är troende, men kan ändå låta andra ha sin egen tro, sitt hopp och glädje i att tro. Då man förlorat kära, barn och föräldrar kan det ljusa i tron göra att man orkar streta på i kylan.
Även då sjukdom och lidande är det man har. De vackra julsångerna och psalmerna ger lite frid i bröstet.
Det är stort....mvh/Sunny..

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".