Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Slut med skrivstil?

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Slut med skrivstil?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 8 av 8.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 6405 27 jan 2015 03:43
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6405

Mitt barn i 4an kan inte göra en Underskrift eller läsa skrivstil. Det har tydligen upphört utan direktiv uppifrån, i flumskolan.
När apparaterna inte funkar här för frun, är det mina anteckningar som vi får lita på, jag skriver ner allt viktigt med skrivstil. Texta är långsamt obildat primitivt.

Skrivet av Inaktiverad 4552 27 jan 2015 07:54
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Det finns olika slags skrivstil och alltmer skrivs på dator. Jag har alltid fortsatt med att skriva skrivstil till barn och barnbarn. Att inte kunna läsa skrivstil är ett "utbildningshandikapp".
Man har inte slutat utbilda barn att skriva skrivstil men man använder en annan skrivstil.

Skrivet av Inaktiverad 5648 27 jan 2015 08:09
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Vi hade något som hette välskrivning i skolan på min tid men idag verkar det som ungdomar textar?

Skrivet av Mynta 27 jan 2015 09:11
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Visst är det så - skrivstilen vet jag inte när den upphörde men jag brukar visa mina barnbarn hur jag skrev i skolan och hur vi hade lutningspapper, bläckpenna (reservoarpenna som vi sa) före det hade vi stift!
Just att ha reservoarpenna var något extra och det fick vi betala för i byskolan-annars gällde stiftet i pennan och då blev det förstås svårare och sämre betyg i välskrivning!

-Tänk att man kunde köpa sig fri redan 1956!

Skrivet av Inaktiverad 5647 27 jan 2015 09:19
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag märker att ju mer jag skriver på datorn ju sämre blir handstilen.
Den måste tydligen tränas den också. Det är inte bara ögonen det hänger på utan just- välskrivningen- som blir lidande.
Min väninna skriver fortfarande brev och vad slår ett välskrivet brev med -skrivstil-? Men mina grabbar hade väldigt svårt att lära sig skriva snyggt, min dotter skrev bokstäver som konstverk.Jämn och vacker stil. Min handstil var inte pjåkig heller, även om den utvecklades och blev personlig.Stilen är ju ett signum dessutom....Mvh/Sunny..

Skrivet av Mynta 27 jan 2015 09:31
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Tänk så tokigt det blivit nu när man inte kan "försöka" utläsa något av en persons handstil!
Hur bokstäver formats, öppna slutna och vilket tryck som varit i pennan...
Handslaget finns ju fortfarande kvar men många vill inte handhälsa längre...

Numera får jag endast handskrivna brev från mina barnbarn och de textar då till mormor!

Själv skriver jag inte ens under julkorten utan jag gör bild/text på Fuji. Dåligt av mig!

Skrivet av Inaktiverad 5647 27 jan 2015 09:44
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Att hälsa och tacka har blivit omodernt. Jag blir småsur då man ger bort något och man inte får ett tack.
Jag funderar ofta på att sluta på att ge bort gåvor och ge pengarna till tiggarna istället, de har folkvett att tacka.
Det är ingen självklarhet att få. Ta i hand kan så vara, men ordet -tack- är försvarbart.
En vacker handstil är fint.....Mvh/Sunny...

Skrivet av Inaktiverad 5306 27 jan 2015 11:40
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Apropå handstil så minns jag hur jag tragglade med välskrivningen. Det blev väl inte så snyggt men fullt läsbart.

Och så hoppa jag fram till andra halvan av 1980-talet. Jag hade då jobb på ett stort kemiföretags kontorsservice. Alla deras försäljare beställde varuprover genom oss. Och det var små handskrivna lappar man skrev, för det var ju före den stora datarevolutionen! Här kunde man verkligen tala om spridda handstilsskurar. Allt från den enkel lätt läsbara till jäkligt snygg men helt oläsbar handstil. Men det gick det också.

En fördel med att man lärt sig skrivstil var då man började släktforska. Visserligen har skrivstilen förändrats under årens gång. Men det underlättade rejält. Visst kan man släktforska digitalt idag men då handlar det ju om att andra har tolkat de skrivna dokumenten. Och det blir ju inte riktigt samma sak som om man själv skulle läsa och tolka dem.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1951 trådar med 17777 inlägg. 360 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".