Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Dödsfarligt kaos på akuten

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Dödsfarligt kaos på akuten

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 8 av 8.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 6405 2 mar 2015 01:12
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6405

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sjalvklart-okar-risken_4373007.svd Läkaren: "Självklart ökar risken"

Varför fattas det pengar när vi har till annat och varför kan man inte avvisa de som kan gå till en VC?
Uppdaterat: 2 mar 2015 09:58  
Skrivet av Inaktiverad 5647 2 mar 2015 08:36
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja det undrar man? 1177 ska ju sortera sjukdomsfallen? I helgerna har vi en lättakut här i stan.Samt vardagar tar vår VC ca 40 patienter i kö. Av dom brukar ca 3-4 behöva träffa en läkare.Då sorterar tre sjuksköterskor efter behov.
Men på stora akuten sitter folk i väntrummen med feber, hosta, ett småsår och liknande.
De har väl åkt utan att ringa 1177. Det är inte bra för någon, varken de med kroniska, svaga och allvarligt sjuka, eller de med småkrämpor som kan få annat på sig där.
Dessutom är miljön inte så hälsosam.....Mvh/Sunny.

Skrivet av Inaktiverad 5306 2 mar 2015 11:05
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Enda gången jag har ringt 1177 före jag åkt in till akuten var då jag fick hjärtinfarkt. Och då nästan skällde hon på mig för att jag inte ringt ambulansen direkt!

Övriga gånger har vi åkt direkt, då vi anser oss ha så mycket kunskap att vi inte ligger vården till last. Vi behöver akutvård då vi söker, ingenting annat.

Visst kan man rationalisera och som vi, min fru och jag, tycker ta bort vissa onödiga moment på akutmottagningen. T.ex. sätter man på en akutmottagning alltid kanyler i förebyggande syfte. Alltså ifall de behövs. Jag fick det också då jag fick min stroke. Men, då jag kom upp på avdelningen så stack de nya hål. Med andra ord gjorde akuten ett onödigt jobb.

Kan väl tillägga att vi drar oss i det längsta för att uppsöka en akutmottagning, jag kanske just för att det kan ta en jävla lång tid...

Skrivet av Inaktiverad 5647 2 mar 2015 12:11
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag har samma erfarenhet som du. Sist jag ringde 1177 så var det 40nr före, är man av den gamla stammen hinner man dö hundra gånger om.
Under de sex år vi åkte med mamma och pappa som hade kroniska sjukdomar och pappa hade flera stroke,då klockade vi personal, sex till åtta kunde stå vid terminalen och skratta och prata i timmar?
Ofta var det så. Varför inte titta till patienter på rummen och i kurerna istället?
Jag tycker vården är dålig över lag. Kunde man tänka sig att den ibland såg till de sjuka? Dessutom är det åldersdiskriminering inom vården. De äldsta får vänta längst.
På 20 år har allt försämrats enormt...Mvh/Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 6335 2 mar 2015 13:12
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Human Development Index (HDI) är ett index som används för att jämföra välståndet i olika länder.
Om tio år kommer Sverige att ligga på nästan 40:e plats efter att i massor av år legat i topp tio. Tio år till så ligger vi efter Libyen.
Så detta är bara början, vi har nog passerat "Point of no return "

Skrivet av Inaktiverad 5647 2 mar 2015 13:25
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Förr hade vi inom vården ofta en känsla av patienten kom först.
Jag kom in sent en kväll på avd efter stroken, så jag fick ligga i korridoren ca 10m från dagrummet där nattpersonalen hade fest hela natten.
Ett oväsen som var olidligt då man är så sjuk, ingen visade sig där bakom skärmen på hela natten.
Tjejen som drabbades av -Guillains Barres- med totalförlamning fick en klocka lagd under sin ena axel som hade lite muskelkraft kvar(Hon berättade i TV)hon kände förlamningen börja även i halsen och försöker länge att trycka på knappen med axeln.
Tänk vilken panik att inte få luft, söka hjälp och ingen kommer.
På morgonen konstaterade man att sladden till ringklockan inte var satt i väggen?
Ja misstag kan ske, men hur kan man låta bli att se till en så svårt sjukpatient under hela natten?
Man fick söva henne i månader sedan pga smärtan.....Ja har man sett vården på nära håll blir man mörkrädd.
Så en sak till, vi kunde städa rent förr på färre personal, varför är det omöjligt idag? Undrar Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 5306 2 mar 2015 23:51
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Låter det vara osagt men visst kan jag hitta exempel på att det inte var bättre förr, i alla fall inte för 30 år sedan. Min dåvarande fru, då ca. 50 år drygt, hade slitit av ett ledband i ena foten. Vi åkte till närmsta vårdcentral där vi bodde då. Läkaren tittade på min fru och skakade på huvudet och sade ungefär: -Hade Du varit en ung fotbollsspelare hade vi opererat direkt. Nu får Du i stället gå sjukskriven och träna lätt tills det läker av sig själv. Tror inte det är annorlunda idag!

Skrivet av Inaktiverad 5647 3 mar 2015 08:32
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Nej det är väl som med allt annat där man generaliserar, de kan ju mer nu ändå. Men vi har de som jobbar inom vården i familjen och visst blir man rädd.
Klimatet och hygienen är sådant jag vet är mycket sämre, men det är väl en reflex av samhället i övrigt?
Hörde en barnpsykolog som berättade om de små barnen idag. De vill ha tröst och kontakt men får en telefon med spel i istället. Det är samma där med generaliseringar. men det som blir ett övergripande problem är ju det vi reagerar på....Mvh/Sunny

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1951 trådar med 17777 inlägg. 360 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".