Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Hur RUT och ROT påverkar pensionärer

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Hur RUT och ROT påverkar pensionärer

Skriv ut
Visar inlägg 16 - 26 av 26.
Sidor: < 1 [2]  >
Skrivet av Inaktiverad 4552 10 apr 2015 19:23
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Jag vet mycket väl vad det innebär med såväl ROT som RUT avdrag.
Fick idag meddelande från Skatteverket idag att jag fått en skattereduktion.
Jag ser detta som ett bidrag när staten bekostar en del av den hantverkshjälp som jag anlitat.
Jag ser hellre att den slanten får bli bostäder åt unga människor.

Skrivet av Inaktiverad 5647 10 apr 2015 20:44
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag är en som skulle kunna utnyttja både Rut och Rot, men gör det inte. Vill jag ha ett nytt kök betalar jag det själv. Många bor i så dåliga lägenheter att det är otroligt, men de kan inte betala hälften av reparationer i en hyreslägenhet.
Man ska betala för det man vill ha är min åsikt...Mvh/Sunny...

Skrivet av Inaktiverad 5306 11 apr 2015 10:31
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Varken Rut eller Rot har påverkat mig som pensionär, det är väl det enda jag kan säga om dessa subventioner.

Skrivet av Inaktiverad 6335 11 apr 2015 11:23
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Jag tror att det finns många ensamma fattigpensionärer som bott på landet i hela sitt liv och nu har problem att sköta tex. trädgård på grund av ålder och sjukdom, då kan det vara skönt att få lite hjälp.
Dom är inte ett dugg intresserade av några nya kök utan är glada och tacksamma om dom kan bo kvar hemma så länge som möjligt.

Skrivet av Inaktiverad 5647 11 apr 2015 11:54
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Fattiga har inte råd att ta trädgårdshjälp, de säljer sina stora hus då de blir ensamma. Det är nog skönt att slippa städa tomma rum och enorma trädgårdar.
Poolrengöring och bartender får man sköta själv om man ska ha rent och fest.
Nya kök är det vanligaste, det är mode i träslag och luckmodeller. Min gubbe är ute i målarsvängen så han vet./S

Skrivet av Inaktiverad 6335 11 apr 2015 12:44
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Dom kan ha råd med rut, snöskottning och trädgårdshjälp, men dom är inte intresserade av rot som handlar om bygg.
Rut är tjänster och rot är bygg.

Skrivet av Inaktiverad 4552 11 apr 2015 13:48
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

RUT är när någon anlitar städhjälp, läxhjälp,trädgårdsskötsel mm.
Man får på samma sätt som med ROT skattereduktion.Nu minskar skatterduktionen för ROT men jag vet inte hur det blir för RUT.Jag vet många i Stockholm där jag bor som använder både RUT och ROT.

Skrivet av Inaktiverad 5647 11 apr 2015 13:50
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Våra gamla har sålt då de inte orkat sköta sina hus själva och trädgårdar städning mm oavsett avdragens namn. Så gör de flesta vad jag sett. Får man ut 7000kr i pension så skiter man nog i trädgård och dammsugning.
Men andemeningen med avdragen ska väl vara att de som har pengar slipper allt som vi äldre klarade av utan hjälp.../S

Skrivet av Inaktiverad 5306 12 apr 2015 10:25
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Jag har nu kollat lite på Rut och Rot och det är inget en fattigpensionär har råd med. Bor man i lägenhet kan man ju inte alls nyttja Rot.

Och vad gäller Rut så är det på sätt och vis samma sak som om jag skall ha hemtjänst eller inte. Det enda som vi idag skulle kunna tänkas använda Rut till är att putsa våra utåtgående fönster på utsidan. Det skulle kosta oss 150:-/timme och minimidebitering 450:- per tillfälle. Så vi skiter helt enkelt i att putsa våra fönster.

Andra saker vi gör i hemmet som städning eller liknande känner jag för Rut som för hemtjänst. Precis som då min förra fru blev sjuk och jag erbjöds hemtjänst. Då frågade jag mig vad de skulle göra, jag fixade det själv. Och betala någon för något jag fixar själv finns inte i min sinnevärd.

Och som fattig pensionär har jag inte råd med ens en fönsterputsning â 450:-!
Uppdaterat: 12 apr 2015 10:30  
Skrivet av Inaktiverad 5647 12 apr 2015 10:31
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Tack för info,honom. Det är precis så det är! Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 6335 12 apr 2015 11:29
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

lördag 11 april 2015, kl 11:23 skrev Gun_sa
Jag tror att det finns många ensamma fattigpensionärer som bott på landet i hela sitt liv och nu har problem att sköta tex. trädgård på grund av ålder och sjukdom, då kan det vara skönt att få lite hjälp.
Dom är inte ett dugg intresserade av några nya kök utan är glada och tacksamma om dom kan bo kvar hemma så länge som möjligt.

Att få bo kvar hemma är värt prioriteringar, det är det jag menar. Men då får man ha mer än en tanke i huvudet :)

Sidor: < 1 [2]  >

* Forumstatistik

Vi har 2070 trådar med 18311 inlägg. 403 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".