Vi hamnar lätt på religion då vi diskuterar olika ämnen här på VS, därför öppnar jag en tråd för alla som vill debattera religion.
Bibeln, Koranen, Bhagavita mfl skrifter.
Jag är inte insatt i Koranen, men jag kan tänka mig som i Bibeln att människors liv, deras kamp och tro är det som alla sk heliga skrifter beskriver.
Att det finns våld i Guds namn i Bibeln precis som det fortfarande gör, är patriarkatets maktbegär och kontrollbehov över andra som klart lyser fram.
Men det säger inget om Gud. Man blandar ihop religion, tro, med Gud.
Det finns fortfarande Kristna företrädare som dömer andra, tex homosexuella till utanförskap av sina liv och kärlek.
Där blandar man ihop sexualitet med kärlek.
Gud är kärlek, störst av allt är kärleken, alltså om en människa älskar så är det stort, allra störst.
Det handlar om med vilka ögon man läser, bär man hatets och domens,ögon finner man den tråden i skrifterna. Bibeln har en röd tråd kärlekens i framförallt Jesus, men också en annan tråd som för bort från Gud då man läser för att finna fel på Gud.
I texterna kan man lätt gå vilse, förr sade man -det hjärtat är fullt av talar munnen- Allt hemskt som står, eller som gjorts i Guds namn är människors verk på jorden. Människans vilja styr över Guds ord, det är svårt att finna honom i det människan skrivit. Vi får en glimt av honom i Jesus.
Man kan ha kärleken som ledstjärna att göra det goda, det är mycket svårare än att göra det onda.
Det står i Bibeln-det goda jag vill, det gör jag inte. Det onda som jag inte vill göra , det gör jag-. Jag instämmer, det gäller alla människor...Mvh/Sunny