Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Religionsfrågor.

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Religionsfrågor.

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 7 av 7.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 5647 29 apr 2015 08:35
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Vi hamnar lätt på religion då vi diskuterar olika ämnen här på VS, därför öppnar jag en tråd för alla som vill debattera religion.
Bibeln, Koranen, Bhagavita mfl skrifter.
Jag är inte insatt i Koranen, men jag kan tänka mig som i Bibeln att människors liv, deras kamp och tro är det som alla sk heliga skrifter beskriver.
Att det finns våld i Guds namn i Bibeln precis som det fortfarande gör, är patriarkatets maktbegär och kontrollbehov över andra som klart lyser fram.
Men det säger inget om Gud. Man blandar ihop religion, tro, med Gud.
Det finns fortfarande Kristna företrädare som dömer andra, tex homosexuella till utanförskap av sina liv och kärlek.
Där blandar man ihop sexualitet med kärlek.
Gud är kärlek, störst av allt är kärleken, alltså om en människa älskar så är det stort, allra störst.
Det handlar om med vilka ögon man läser, bär man hatets och domens,ögon finner man den tråden i skrifterna. Bibeln har en röd tråd kärlekens i framförallt Jesus, men också en annan tråd som för bort från Gud då man läser för att finna fel på Gud.
I texterna kan man lätt gå vilse, förr sade man -det hjärtat är fullt av talar munnen- Allt hemskt som står, eller som gjorts i Guds namn är människors verk på jorden. Människans vilja styr över Guds ord, det är svårt att finna honom i det människan skrivit. Vi får en glimt av honom i Jesus.
Man kan ha kärleken som ledstjärna att göra det goda, det är mycket svårare än att göra det onda.
Det står i Bibeln-det goda jag vill, det gör jag inte. Det onda som jag inte vill göra , det gör jag-. Jag instämmer, det gäller alla människor...Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 6335 29 apr 2015 11:32
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Det kunde ju vara kul att se och sätta sig in i dom olika men det blev stopp direkt. Skall man lära sig något är det bra att "gå till huvet" så att det blir rätt från början :)
Här gäller det Mekka och Medina, men där är vi portade, blev lite förvånad när jag läste: Besökförbud i Mecka och Medina. Varför får icke muslimer inte besöka Mecka och Medina?
Svar: Vilken medborgare som helst har inte rätt att befinna sig i militärförläggningen.
I varje land finns det vissa områden som de vanliga medborgarna i det landet inte får gå in i. Bara den medborgare som är värvad in i militären eller de som är anslutna till försvaret av det landet är tillåtna inne i militärförläggningen. Detsamma gäller Islam som är en universell religion för hela världen och för alla människor. Islams militärförläggning är de två heliga städerna Mecka och Medina. Här får bara de som tror på Islam och är involverade i försvarandet av Islam dvs muslimerna, befinna sig.
Så var det med det.

Skrivet av Inaktiverad 5647 29 apr 2015 12:16
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja vem kan ta monopol på Gud? På platser? Paradiset? Jorden?
Jehovas Vittnen anser att Gud sagt att endast de ska överleva Harmageddon, andra samfund säger de har den rätta läran, de andra religionerna har den enda sanningen.
Men Gud bor inte i tempel byggda av människohänder, på särskilda platser, inga byggnader kan hysa hans väsen, han är ju större än universum.
Hans kärlek kan bo i människors hjärta, att ge ut till andra, hjälpa trösta och förbinda sår.
All kärlek är från Gud allt annat är människors regler, lagar, ritualer, rutiner, läror och tolkningar....Som jag får till det.
Hörde Mona Sahlin idag, hon hade sagt då man sade ungdomar kastar sten och sätter bilar i brand.- Nej det är fel, pojkar kastar sten sätter bilar i brand, flickorna går på universitetet-.
De arga unga männen står för 98% av allt våld. Det syns i religionen och fortfarande i kyrkor där kvinnor har lägre status, makt och ärelystnad tror Sunny...

Skrivet av Inaktiverad 5306 29 apr 2015 23:20
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Hur många krig hade vi sluppit om man inte uppfunnit religionen? Ja, man kan faktiskt undra för jag tror de flesta krig härrör från religionen. Europas senaste var ju i det forna Jugoslavien.

Själv brukar jag trösta mig med att det bästa jag gjort, förutom gift mig två gånger, var frigörelsen från den från barn påtvingade frikyrkligheten.

Nu i efterhand är jag glad att jag inte blev den där skenheliga, utsugande kristna. Som varje söndag gick till sin kyrka och bad om syndernas förlåtelse samtidigt som man grät krokodiltårar över att man gav en krona i kollektbössan!

Att som sista steg gå ur Svenska Kyrkan var en befrielse jag aldrig såg inom de olika kyrkorna. Dagens kyrkor är inte bättre än de gamla utsugardito, men man gör det idag på ett annat helt förfinat sätt.

Nej religionen är för mig ett bortkastat kapitel. Den sanna människan finns inte där. Men trots min så att säga otro så ser jag både Bibeln och Koranen som litterära storverk. Och kyrkornas musik eller arkitektur kan ibland vara beundransvärd.

Och vad gäller besök så har ju varje religion sin egen policy att ta hänsyn till. Islam är väl inte den enda religionen där man inte får besöka de styrandes palats, eller vad det nu heter. Vatikanstaten får man väl delvis besöka under förutsättning att man frågar först. Den katolska Katedralen i Toledo hade kulspruteförsedda vakter och vi fick inte gå som vi ville då vi var där!

Skrivet av Inaktiverad 5647 30 apr 2015 08:22
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja som jag skrev så är det nog så att det beror på med vilka ögon man ser allt.
Ingen sann Kristen tar till vapen, skenheliga har jag mött, men de flesta är goda människor som vill andra väl, se bara på alla Kristna hjälporganisationer.
Själv minns jag slumsystrarna från förr som var från Frälsis och gick till de fattigaste fattiga och hjälpte.
Vad människor gör av ont kan inte läggas Gud till last och jag ser inte Bibeln och Koranen som några litterära mästerverk, då finns det större. Men där finns inspirerande ord, allra helst i NT. Ta tex -Herdepsalmen- Höga Visan- och mycket annat.
I dessa ord får man en glimt av Gud, hans väsen som bara är Kärlek.Samt vänlighet och frid.
Jesus hänvisade till att det- du gjort mot din nästa har du gjort mot eller för mig-.
Att ingen kan döma någon annan, att vi- ska älska vår nästa som oss själva-. Den barmhärtige samariten är ett stycke där han påvisar att självrättfärdiga inte handlar rätt utan den som hjälper och ger av sitt är den som gör Guds vilja.
Jag hörde om de två journalisterna som tillfångatogs och sista dagen då kidnapparna visade sina ansikten insåg att de skulle dö.
De började be utan att vara troende från dag ett, de rymde och klarade sig. De berättade bra om vad tro är. Nu minns jag inte vad deras bok hette.Men jag ska försöka få tag i den.
Jag blev troende efter en NDU då jag var 42 år och för mig är Gud målet. I Bibeln står det att- det är i honom vi lever och finns till-.
Jag tar avstånd från onda gärningar i religionens namn och ser allt det goda som gjort i Guds namn. Nunnorna som gick med barnen in i gaskamrarna, munkar som jobbar med missbrukare,alla organisationer som jobbar med alkoholister, insamlingar, soppluncher på stan. Klara Kyrka som gjort sådana enorma arbeten på plattan,de som reser till andra länder och bygger barnhem.
Äras den som äras bör..../S

Skrivet av Inaktiverad 4552 4 maj 2015 20:59
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Den svenska kyrkan bedriver idag ett försoningsarbete gentemot samerna. Kyrkan har förtryckt, förnedrat och förskjutit samerna på olika sätt.
Prästerna medverkade så att på nyss avlidna skars skallarna av för leverans till Rasbiologiska institutet.

Man brände trummorna och förnedrade samernas ritualer där att visa sin vördnad för den enda jord vi har.Det verkar som om bara ursprungsfolk lever på den här jorden och respektfullt visar sin vördnad.

Än idag ställer inte kyrkan upp för samerna. Att raticifiera ILO 169 där svek kyrkan samerna igen.

Skrivet av Inaktiverad 5647 5 maj 2015 09:28
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja utvecklingen pågår väl även inom Kyrkan som tur är.
Att man gör avbön vad som gjorts mot Samerna, men även mot kvinnor. Idag finns tex inga oäkta barn. Får kärleken det utrymmet som ska vara störst så ska väl alla människors lika värde uppnås med tiden.
Jag står som kristen bakom ursäkten till Samerna och alla andra övergrepp. Det okristna beteendet ska inte ha plats i någon Kyrka....Mvh/Sunny..

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2098 trådar med 18429 inlägg. 413 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".