Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Sveriges Nationaldag

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Sveriges Nationaldag

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 8 av 8.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 6 jun 2015 10:58
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Svenska Flaggan
Grattis Sverige, det är nationaldagen idag 6/6.
Firar ni nationaldagen på något särskilt sätt, eller är det som vilken dag som helst?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Inaktiverad 5648 6 jun 2015 11:01
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Lite "påtvingat" firande tycker nog de flesta. Flytta nationaldagen till Midsommarafton är nog många överens om.

--
Lasse.

Skrivet av Inaktiverad 5647 6 jun 2015 12:08
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

I morgonprogrammet på Tv hörde jag ungdomars obehagskänslor för vår flagga, den skulle symbolisera främlingsfientlighet?
Varför går allt till sådana överdrifter?
Vi bor alla i Sverige och alla bor under samma fana.
Men jag vill ha tillbaka annandag Pingst, de stal en ledig dag.
Midsommarafton då vi firar med dans nationaldräkt passar bättre som nationaldag i mitt tycke.
Här hänger regnet i luften och vi ska rensa en garderob med gamla julprydnader vi ska ge barnen. Vi har inget pynt längre förutom julstjärnor och ljusstakar.
Så de små kan få alla tomtar , julkulor till granen. Vi åker dit nästa helg, därav denna konstiga syssla på nationaldagen.
Men trevlig helg till alla och gläds åt den vackra flagga av sol och himmel.....Mvh/SUnny..

Skrivet av Mynta 7 jun 2015 16:41
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Väldigt begränsat firande för min del och i år begav jag mig inte ens till platsen för musik och glädje. Regnet öste ner.

God mat förstås men så är de flesta helger.

Det känns inte nödvändigt med att ställa fram flaggan på bordet ens.

Fasadflaggan symboliserar numera att jag "öppnat" upp på Torpet och Välkomnar den ljusa årstiden.

Naturligtvis såg jag firandet från Skansen och det var helt i min smak.

Skrivet av Inaktiverad 5647 8 jun 2015 09:08
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja firandet från Skansen var lite lagom!
Jag föll själv ned i nostalgiträsket. Jag rensade alla jullådor sedan barnen var små och då man fick ett eget hem.
Där låg en ljusstake bla som min pappa gjorde första året i vår lilla etta på norr.
Han tog material från jobbet bla gamla bobiner från spinneriet, de blev ljushållare, så svarvade han till en sjuarmad ljusstake som han målade röd, med en grön slinga med vita blommor.
Det var vår första julprydnad året var 1947.
Han var en tusenkonstnär min pappa, han gjorde saker av ingenting i princip.
Ja så var det barnens julpynt som de gjort i skolan till jularna.
Ingen vill ha dom, så det sved i hjärtat då de åkte ner i skräplådan.
Ja åren har gått , jag tyckte tomtarna såg trötta ut då de kom upp i ljuset? Som om de sade-kunde inte vi fått sova vidare här bland silkespapper och rosetter-?
Två hyllor gapar nu tomma i garderoben, det ska bli fler med tiden....Nostalgisk nationaldag minsann....Mvh/Sunny..

Skrivet av Mynta 8 jun 2015 16:48
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Vilken styrka Du visade som orkade röra i julsakerna.
Jag försökte mig på att plocka i hop och liksom ordna till det när jag var i Torpet förra veckan. Oj-jag klarade inte av det!
Jag har firat många jular i Torpet och varje år skrivit ett lite julbrev-borde räcka med att ha breven!
Nej det tar emot att inse att ingen jul mera där för mig.
Jag får lösa det genom att jag tar en avlagd Samsoniteväska och har det käraste i och så resten får jag ta i Rustakassar med dragkedja och så flyttar jag in det i huset som en gång var snöslungans eget rum!

Nationaldagen var liksom inte för mig alls i år! Jag firade en sak i dag i stället-gökens återkomst till Torpet!
Detta härliga ko-ko gjorde att jag ställde fram bordsflaggan!
Vidare drog jag i kedjorna så göken i gökuret kunde svara ko-ko!
Nu är det väl sommar?

Skrivet av Inaktiverad 5647 8 jun 2015 18:52
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja Mynta det var blandade känslor.
Lite tårar då jag kramade ljusstaken pappa jobbade så länge med, han ville ge oss barn lite jul. Han hade stor kärlek.
Flaggan glömde jag ta fram också.
Men jag såg på kungen med familj då de kom till Skansen och insåg hur snabbt generationerna växlar. Minns Gustav V, så Gustav den V1 Adolf, så nu hans barnbarn som börjar bli gammal och hans dotter som ska överta tronen och sedan hennes dotter. Oj vad man upplevt ändå.
Tänk att du hört göken Mynta, jag går alltid nedför Näktergalsbacken och hör deras skönsång. Men de börjar tystna nu.
Njut i ditt lilla paradis, du vet när du ska packa ned de gamla minnena, man känner det. Kram från Sunny...

Skrivet av Inaktiverad 4552 8 jun 2015 20:46
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Jag är ingen hyllade av nationalism. Deltog på Hässelby slott vid 5 Folk festival. En festival med kulturutövare av de 5 minoritetsgrupper i Sverige.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1786 trådar med 16905 inlägg. 313 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

Köp reklamplats här
Har ni något att erbjuda fullvuxna lönar det sig.

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".

VIP-länkar:

Vi Mellan Jobben

Internetmarknadsföring

Linkster svenska länkar