Att vara lärare är ingen lek precis!
På Tisdagen såg jag en elev i trean slå sin lärarinna och okväda henne muntligt. Man ryser då man ser barns övertag över vuxna.
Men så på Onsdagen så skulle en friluftsdag med bla brännboll hållas på planen utanför skolan.
Det är tre lärare som försöker få någon slags ordning, det skriks och knuffas bland barnen. Då träder läraren med invandrarbakgrund in.
Vid första missen buar ungarna ut slagtjejen. Då hörs en dånande röst- Här buar vi inte ut någon, utan applåderar då någon träffar bollen och vi börjar inte för än allt är i ordning, har alla fattat- Ett rungande -ja- hörs.
Vid nästa miss buar ändå en kille, raskt marscherar läraren in på planen, tar tag i grabben och leder honom av planen.
-Du har spelat klart- blir slut repliken.
Sedan blev det en härlig match,vilka som vann brydde jag mig inte om, utan glädjen i fasthet och ordningen som både lärare och barnen hade glädje av.
Varför har det blivit fult att fostra barn, föräldrar och lärare ska tåla stryk av de små som fått till sig att barn kan råda i vuxenvärlden.
Aga behövs inte, det finns så många andra sätt att fostra barn på både i skola och i hemmet.
-13 åriga mördare,fulla studenter som ramlar av flaken,våldtäktsmord av tonåringar-,fyller rubrikerna. Nej jag säger som mormor sade- det ska böjas i tid, det som krokigt ska bli- eller bättre att stämma i bäcken än i ån.
Jag vill hellre vara en mormor och farmor som säger ifrån hur obekvämt det än är. Jag minns min mormor för hennes viktiga lärdom inför livet, även om det sved just då man fick tillrättavisningen....Barn är inte lyckliga idag tyvärr....Mvh/Sunny.