Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* SDs tal från Almedalen!

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > SDs tal från Almedalen!

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 3 av 3.

Låst Den här tråden är låst och kan inte längre besvaras.

Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 5647 1 jul 2015 14:46
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag lyssnade på deras anföranden och deras tankar i olika frågor.
De ville bla slopa första karensdagen för förskolepersonal.
Jag har haft ett långt yrkesliv i förskola, skola, fritidshem och på OBS klinikerna.
Jag tycker det är bra att förskolepersonal får betalt från första dagen, men det borde gälla i alla vårdyrken.
Men om vi ser till förskolan så tror jag de har den friskaste personalen, vi blir liksom ympade av all snor och hosta.
Det lät som personalen smittade barnen?
Men då infektioner oftast smittar mest då den bryter ut så är det barnen som smittar de andra barnen och personalen, bakterier finns på alla leksaker mm.
En del föräldrar oavsett socialgrupp lämnar barnen med infektion, de pytsar i dom Alvedon så kommer febern framåt dagen.
Då ringer man som personal och svaret blir -vi kommer så fort vi kan-. Det blir oftast efter arbetstid.
En personal får då ta hand om det sjuka barnet, vilket gör att de andra barnen får mindre tillsyn.
Föräldrarna ska vara hemma i första hand. En personal med lågt immunsystem kan ev smitta barnen med tex vattenkoppor av bältros hos sig själv, men högst ovanligt.
Ett barn får vattenkoppor och är smittbärare med första blåsan och smittar de andra barnen.
Så detsamma med löss, ett barn har löss och smittar de andra barnen.
Det som förskolepersonal drabbas av är utslitna höfter av att bära barn på höften under många år, hörselskador av decibel som överskrider det rekommenderade.
Men visst är det bra att vårdgivare får betalt från första dagen pga av smitta...Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 5648 1 jul 2015 15:24
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Bra förslag tycker jag.

Skrivet av Inaktiverad 5647 1 jul 2015 15:36
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja, men viktigare är att folk i vården tex på IVA och bland gamla med nedsatt immunförsvar, att den personalen stannar hemma.Där dör människor pga av smitta.
Problemet med vikarier gör att sjuk personal går till jobbet sjuka.
Från 1980 då vi kunde få en vikarie inom loppet av några timmar, så försvann möjligheten genom åren..
Man ville inte sätta sina arbetskamrater på pottan vilket gjorde att man jobbade sjuk.
Men förskolepersonal är ett friskt släkte, de vistas dagarna i ända bland bassilusker,är ute i alla väder.
Men förslaget var ju något annat än bara deras vanliga frågor.
De pratade om foglossning under graviditeten, ett udda inslag...Mvh/Sunny..

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1951 trådar med 17777 inlägg. 360 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".