Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Sjukvården igen!

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Sjukvården igen!

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 1 av 1.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 5647 15 aug 2015 13:59
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

I dag stod dödsannonsen över en älskad människa född 1947.
Han var mitt livs första kärlek och en mycket god människa.
Om hans situation stod det om i flera uppslag i vår dagstidning.
Han hade suttit fast hela midsommarhelgen i en stol då hans buk fyllts av vatten.Flera skräckfyllda dygn där som man nog förstår utan fantasi.
Man tappade ut vattnet ur buken och gjorde klart för hans hemgång, men hans dotter vägrade lämna ut hans hemnycklar.Han var så rädd att åka hem.
På vårdmötet märker man att han fått kallbrand i foten. Hur man kunnat missa det är en gåta.
Man amputerar då benet under knät. Han vill till ett kortidsboende för de ivrar hela tiden på att han ska hem. Men det ska han inte få, utan hem med pottstol i vardagsrummet.
På bilden syns att såret fortfarande blöder och att det är svart ovanför amputationsstället.
Man upptäcker att man måste ta mer och benet tas av högt upp på låret.
Sedan upphörde reportagen, om han mot sin vilja skickades hem eller dog innan på sjukhus vet jag inte.
Men får nog veta då jag möter hans syster på köpcentrat. Det var dottern som upptäckte kallbranden och så är det ofta, man undrar varför?De anhörigas ansvar blir större och större.
Stress?
Man jämför mot förr då mamma arbetade i vården, 30 patienter per avd, även dementa,fyra vårdbiträden som arbetade sexdagarsveckor,med en vecka semester?De skurade, tvättade, matade, körde ner till badet osv.
Men de var inte födda med guldsked i munnen. De gick hem och sov, ibland på Söndagen gick de till parken och åt en glass, så arbete igen.
Överläkare och översköterskan höll noga koll på deras jobb.
Ingen TV, I phone, kräftskivor och resor till Thailand där. Kan det vara så att fritiden med hus barnens alla aktiviteter ,(vi lekte själva),kompisar
, party, nattsudd, bränner ut och tar energi från jobbet?
Jobbet var ett kall och måste skötas förr, man rättade in allt efter jobbet, tycker ofta att det är tvärtom nu, synd om de som måste jobba?
Om någon behandlade en patient illa fick han sparken, så enkelt var det.
Nu har min vän lidit färdigt, jag hoppas friden är god.
Men att han behandlades precis som min mamma för tre år sedan gör så ont,de kastas ut döende.
Sitta på en pottstol i vardagsrummet tills man inte orkar upp längre, så ovärdigt för alla människor.
Vi var 17 år då och gick hand i hand i sommarhagen och plockade smultron, hoppas nu du är på Guds gröna ängar och funnit ro.
Jag sänder de godaste orden på jorden- kärlek- från Sunny.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2070 trådar med 18311 inlägg. 403 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".