Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Stölder på äldreboenden.

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Stölder på äldreboenden.

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 6 av 6.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 5647 27 aug 2015 08:47
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Idag läste jag igen om att ett äldreboende haft problem med stölder från de gamla.Personalen tar de gamlas värdesaker och smycken.
På de flesta boenden finns värdeskåp, de gamla måste alltså låsa in det lilla av värde de har?
I hemmen kan ingen helt kontrollera vad som försvinner från de gamla.
Vi installerade ett litet kassaskåp till mamma och pappa, de kunde ha lite pengar hemma då de inte klarade av bankomatkort.
Mamma lade sitt guld där, koden var deras födelse år, lätt att minnas.
Vi tyckte vi gjorde allt för att skydda det de hade slitit ihop genom livslånga arbeten på fabrik.
Ändå hittade man något att ta. Vi visste att mamma hade fina brickor under frysen i ett underskåp, silver och nysilver, pappa hade ett par mycket fina värdefulla mynt som var borta.
Men det insåg vi sent eftersom vi snabbt skulle tömma hemmet.
Men är inte det simplaste att stjäla från gamla?
Just att de rotar i lådor och skåp känns obehagligt.Det är ju deras liv och hem...Lågt är bara förnamnet.
På sjukhusen måste man ha värdeskåp, vem stjäl där? Andra patienter som ligger sjuka i sina sängar, tror inte det!! Mvh/Sunny.

Skrivet av Mynta 27 aug 2015 20:37
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Simpelt är just ordet. Min svärfar tillbringade sina sista levnadsår på ett sjukhem i Stockholms län.
I adventstid hade jag med mig två Rejmyrelyktor för att tända ljus med honom och nästa dag när jag kom åter med värmeljusen så fanns inga lyktor längre.

Midnatt råder men vad är det som kryper fram ur vrårna då?

Skrivet av Inaktiverad 5647 28 aug 2015 09:00
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja och så vanligt det är, man är inte trygg att släppa sina gamlingar i främlingars händer, om de stjäl ifrån dom vad är de mer kapabla att göra.
Angående Rejmyre så har glashyttan kursat, men det finns visst många intressenter, vi hoppas på det för det är en trevlig hytta. En bit från glasriket, men de går på knäna också.
I minimalismens tidevarv så lägger man inte pengar på glas.
Vi får kämpa att hålla oss på benen så vi klarar oss så länge det går, så man slipper dessa samhällstjänster. Mvh/Sunny

Skrivet av Mynta 28 aug 2015 11:25
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Just det-vi måste klara oss själva så länge det går.
Cyklar för Livet gör ju jag och äter bra mat.
Dessutom har jag sedan en tid tagit extra magnesium-märker skillnaden.

Glas är vackert och jag ger ofta av mina saker nu till min dotter. Delad glädje -dubbel glädje.

Skrivet av Inaktiverad 5647 28 aug 2015 11:43
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja man får försöka hänga i. Men nog skiljer det på livslängd och livshälsa. Hörde att över 70 var det klent med hälsan, men människan blev äldre. Ja vad ska det tyda på, att man är sjuk men blir gammal?
Ja glas är vackert, min dotter har tagit några kristallvaser, men alla barnen är så minimalistiska att de inga prydnadssaker har.
Dollan är pyntig, men modern så då blir det krock på finheterna.
Ha en skön dag...Mvh/Sunny...

Skrivet av nyckelpiga 28 aug 2015 19:03
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

nyckelpiga

(Medlem)

Tråkigt med stölder på äldreboenden och sjukhus.
Det är brist på moralutveckling och inre ledord hos de tjuvande personerna.Det saknas också förebilder, återkommande samtal om personlig moral och värdegrund.
Personalen stjäl de gamlas pengar.Förlusten ingår inte i hemförsäkringen eller självrisken där.Polisanmälan leder absolut ingen vart.Nya rutiner!Ja de kunde ju ha införts från början.Snart har de fallit i glömska för de var "jobbiga".
Ingen bryr sig; de gamla eller anhöriga får ingen ursäkt.
Och detta bara när det uppdagas.
Jag lämnar en, nej flera tårtor till 8 st gamla på ett äldreboende.De gamla får en cm breda tårtstycken uppskurna och framlagda vid diskbänken så de gamla får inte titta på tårtan, sedan åker resten in i kylskåpet och äts upp av personalen.
Jag handlar godis till en gammal tant och när jag återvänder efter en stund kommer personalen ut från rummet tuggande och har fläkt upp alla godispaket.En annan gång ställde de resolut ut allt godis i personalrummet där det åts upp.
På sjukhus stjäl personalen ur värdekuverten, ur kaffekassorna, ur medicinskåpen eller tar med de beställda och levererade västerbottenostarna hem.
Jag köpte en tårta på Lido i Gävle och bjöd mina 2 grannar, 86 och 77 år på eftermiddagskaffe.Vi diskuterade inte vädret utan jag sa att nu kunde de äta hur mycket tårta de ville men på "hemmet" skulle de få nöja sig med en cm breda bitar.Tanterna högg in på tårtan och de tog en kvarts tårta var!Schwarzwald!
När det gäller personalen ska man förfasa sig över denna girighet som inte känner några gränser men girigheten finns väl representerad uppåt i samhällskroppen tillika.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2098 trådar med 18429 inlägg. 413 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".