Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Ska man kalla vårdtagare för "Brukare"?

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Ska man kalla vårdtagare för "Brukare"?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 11 av 11.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Oskaria 31 aug 2015 13:57
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Oskaria

(Medlem)

Jag brukar inte göra så många inlägg, men jag undrar den allmänna inställningen till vårdtagare är att kalla dem för "Brukare"?

Min inställning är att jag vill kallas för kund, patient,klient den dag jag behöver hjälp från det allmänna.

Jag brukar gå ut, brukar duscha, brukar äta, brukar laga mat, brukar handla osv. Jag brukar alltid få betala för tjänster som jag önskar erhålla.

Alltså vill jag bli kallad för Kund, den dag ev. hemtjänst behövs. Jag får ju också då betala för den.

Skrivet av Inaktiverad 5647 31 aug 2015 14:19
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja varför ändrade de till brukare?
De ändrar stup i kvarten på namnet för vårdtagare.Min svärmor har alzheimers sjukdom. Bor hemma med demensteamet.
De är noga med att ha rätt personal och så få olika vårdgivare som möjligt.
Hon betalar efter sin pension, som tur är. 1000kr i månaden.
Nu håller de på att barnsäkra alla fönster och balkong hon bor i höghus.
Men om vi ser till de förståndshandikappade har namnet ändrats , ja jag vet inte hur många gånger.
Det ska väl inte vara utpekande kan jag tänka mig. Mvh/Sunny.

Skrivet av Mynta 1 sep 2015 06:32
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Brukare-ja att bruka någons annan tjänst är det väl tänkt att vara!
Vårdtagare klingar inte alls bra!

Allt ändras:
1975 gick jag till Läkarstation och sen blev det vårdcentral och nu sedan några år är det Hälsocentral.

Skrivet av Inaktiverad 5647 1 sep 2015 09:12
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja det är knepigt, man får associationer av alla namn.
Brukare faller lätt åt hållet missbrukare, vårdtagare åt att någon tar något från någon.
Patient till sjukdom, vilket en gammal ej behöver vara för att behöva hjälp.
Behövande är värre,jag hittar inget riktigt bra namn. Hemhjälpstagare?
Njaa.
Mynta du som är fyndig kanske kommer på något bra. jag hittar inget bra namn för de som behöver hemtjänst. Mvh/Sunny.

Skrivet av Oskaria 1 sep 2015 12:55
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Oskaria

(Medlem)

Vad är det för fel på ordet "Kund"??

Anställda i offentlig eller privat sektor för att utföra ett jobb -hemtjänst, städning, mm - får ju lön för att utföra ett arbete.
Lön som helt-eller delvis betalas av kunden/(klienten/patienten) samt av alla andra skattebetalare.

Av respekt för de som betalar för sin omsorg och sina behov!

Alla som beställer tjänster/uppdrag - är ju på sätt o vis arbetsgivare. De ser till att "hemtjänst" mm har ett arbete att gå till.

Beställare, arbetsgivare, kund - är mina förslag -istället för "Brukare".

Skrivet av Inaktiverad 5647 1 sep 2015 14:06
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja det är bättre förslag alla tre, -kund- skulle fungera bra!
Vi betjänar våra kunder med servis och hemvård.
Bra förslag Oskarina!
Jag reagerar varje gång jag hör- brukare-. Tycker det är konstigt namn. Mvh/Sunny...

Skrivet av nyckelpiga 2 sep 2015 07:57
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

nyckelpiga

(Medlem)

Brukare är hemskt; jag tänker på Brukssamhälle!Fullt av brukade av patron.Nu ska brukarnas skattekronor brukas av hemtjänstpersonalen och hälso-och sjukvårdspersonalen och riskkapitalet.

Skrivet av Inaktiverad 5647 2 sep 2015 09:04
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Det är som med-städare-de har bytt namn många gånger. Vet inte om lokalvårdare är det sista namnet?
Förskola är ett annat område som där -daghem- fått ändra namn.
Det hette nog-barnkrubba- i början? Mvh/Sunny

Skrivet av Oskaria 2 sep 2015 13:35
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Oskaria

(Medlem)

Sunny, jag är inte säker - men har läst att titelförändringar ingår i löneförehandlingar.

En städare kan förhandla sig fram till högre lön om de byter titel till Lokalvårdare eller som jag också sett till Hygientekniker.
Alltså en facklig fråga.

Förskollärare torde höja lönen med den titeln/utbildning istället för barnskötare etc.

Alla ställföreträdande (stf) på olika tjänster brukar också lönehöjas. De rycker ju in när ordinarie inte är i tjänst.

Titeländringar sker oftast inom den offentliga sektorn, som jag förstått saken.

Skrivet av Inaktiverad 5647 2 sep 2015 14:24
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Det stämmer nog förutom för förskollärare och barnskötare.
Barnskötare har tror jag en 2årig gymnasial utbildning. Medans förskollärare har mellan 3,5-4 års universitetsutbildning eller som man nu säger högskoleutbildning.Då ingår praktik på lågstadiet särsksolepraktik, samt fritidshemspraktik. Samt yrkeslivserfarenhet som innebär praktik.
Det är stor skillnad på dessa utbildningar som tex tandsköterska och tandläkare.
En barnskötare får aldrig föreståndartjänster tex.Idag läser lågstadielärare och förskollärare samma utbildning de första två eller tre åren, minns inte riktigt.
Förskolläraren är färdigutbildad barnpedagog. Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 7278 8 sep 2015 23:07
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Det är rätt att senast jag hörde vad städerska hette så var det hygientekniker. Och när skolvaktmästare fick kalla sig fastighetsskötare höjdes också lönen.

Har hört någon säga att det är karriärister som vill göra sig märkvärdiga och ligga bra till hos sina chefer och då hitta på alla möjliga namn på saker och ting...

Och det här med brukare är helt åt helskotta! Om man ser det enkelt så borde kund vara det som beskriver bäst vad det borde heta. Jag köper ju en tjänst och har då också rätt att få och kan kräva en viss service!

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1786 trådar med 16905 inlägg. 313 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

Köp reklamplats här
Har ni något att erbjuda fullvuxna lönar det sig.

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".

VIP-länkar:

Vi Mellan Jobben

Internetmarknadsföring

Linkster svenska länkar