Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Flyktingbemötande

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Flyktingbemötande

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 1 av 1.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av nyckelpiga 1 sep 2015 13:06
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

nyckelpiga

(Medlem)

Lyssnade på en forskare som kom som asylsökande 1992-94 då Balkankriget pågick och Sverige tog emot 100 000 asylsökande ett av dessa år.Hon klagade på att de asylsökande hade blivit nummer istället för namn och att mottagningspersonalen inte pratademed och frågade vilka de asylsökande var.
Vi som arbetade då jobbade från kl 08 till 23 varje dag med en paus kl 18 då all personal åt tillsammans.
varje morgon tittade jag ut på en ändlös skara människor med svarta plastsäckar för sina tillhörigheter och jag fick ställa upp dessa i långa rader och lyssna på alla barns lungor och bedöma om de var friska samt mäta temperaturen på dem som hade rassel på lungorna eller ta prover på dem som tedde sig avslagna och eller intorkade.Jag hade ingen tolk,sådana gick inte att få fram i dessa mängder.Invandrarverkets personal slet oavbrutet för att få fram sängar,madrasser, bröstmjölksersättning, bussar till nästa asylmottagning och jag hade 50% allmänfarliga sjukdomar som rödsot, aktiv TBC,alla former av olika Hepatiter, dvärgbandmask, stora 30 cm långa Ascarismaskar som kan spränga tarmen,Syfilis,olika bakteriella infektioner, busslaster med skabbsmittade, att ta hand om.Jag åkte med en svart sopsäck full av urinprovsrör till Mikrobiologens kylskåp som fick bytas till ett större, varje kväll.
Jag fick medicinera 50 personer och 50 åt gången längs stora långbord mot de farligaste sjukdomarna som t.ex. Shigellos.
jag pratade med sjuksköterskor från Afrika som kom hem flintskalliga för de tappat håret av vitaminbrist och stress och de sa att det inte var synd om mig då de hade fått välja att hjälpa dem som var döende och hade chans att klara sig och de som inte skulle klara sig.Ja det var en tröst jag höll tillgodo med.
Hur ska man hinna prata med 1000 personer i veckan utan tolk, människor vilkas namn man knappt kunde stava till än mindre uttala.
Jag önskar att en sådan forskare står vid något hål i taggtrådsstängslet mot Ungern och pratar med alla dessa människor som kommer gående med barn på ryggen och i famnen och frågar hur deras liv ter sig.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2070 trådar med 18311 inlägg. 403 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".