Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* 2015 United Nations Climate Change Conference

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > 2015 United Nations Climate Change Conference

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 5 av 5.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 4552 22 sep 2015 08:57
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

En konferens som är viktig för varje människa i världen.
Jag har sett effekterna av Global Warming i bland annat Sibirien och på Grönland. I Sibirien bygger man skydd för att djuren ska få skugga sommartid och på Grönland blir glaciärerna allt mindre. Disko Bay som tidigare låg frusen vintertid är det inte längre.Ständigt kalvar isbergen och flyter omkring i fjorden.
Jag har försökt fundera vad jag kan göra i mitt dagliga liv för att leva resurssnålt.
Jag
åker kollektivt i Sverige med buss eller tåg.
använder tygkassar när jag handlar
torkar kläder på torkställning
lagar storkok
frostar av frysskåpet 3 ggr/år
köper tyger/garner på second hand som jag syr och stickar kläder åt
barnbarnen
stänger av värmen vintertid i fritidshuset
inomhustemperatur ej över 20 grader

I Sverige har trädgränsen gått in i fjällskogen, fjällrävens livsutrymme blir allt mindre. Fiskar som funnits i varmare vatten har hittat nya lekplatser nu när vattnet blivit varmare.





 
Skrivet av Inaktiverad 7278 22 sep 2015 10:29
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Jag påstår inte att vi inte skall vara så rädda som möjligt om miljön för det anser jag oss i vår familj vara lika rädda om som airam!

Det jag funderar på är om man har rätt i att det är människans fel att uppvärmning och försurning sker så fort? Ser man historiskt tillbaka så har alla istider på jorden föregåtts av värme och försurning. Är det inte så att det är dags för en ny sådan period? Tror jag har hört någon forskare uttala sig om en ny istid!

 
Skrivet av Inaktiverad 5647 22 sep 2015 11:31
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Det är väl ett ämne man tvistar om hela tiden?
Med antalet människor på jorden som bara ökar, sopbergen som bara blir fler,samt alla sorter av luftföroreningar.Klart det spelar in.
Visst måste det påverka klimatet?
Men kanske annat spelar in också? Man kan tänka att när all denna is som smälter gör att temperaturen stiger där vid polerna,att det gör att det kyler ner luften på andra ställen,även haven och det påverkar till slut golfströmmen och dess riktning det skulle påskynda en ny istid stor eller mindre,issmältningen ger mer regn och översvämningar.Torka på andra ställen, skogsbränderna ökar.Större ytor som brinner ner.
Jag är inte så insatt i klimatfrågorna, jag tänker mest.
Vi gör väl som hushåll det vi kan. Vi använder bara bilen för nyttokörning och en resa på sommaren.
Källsorterar, mm. Men vi använder säkert för mycket pengar på prylar? Jag tror det. Mvh/Sunny.
 
Skrivet av Inaktiverad 4552 24 sep 2015 11:53
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Även om man inte tror på Global Warming så konsumerar vi otroligt mycket i Sverige. Om alla länder i världen skulle ha vår levnadsstandard skulle vi behöva 4 jordklot. http://www.wwf.se/naturvaktarna/source.php/1154002/bash%E4ftet_hela2.pdf
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 24 sep 2015 12:55
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag håller med dig, vem behöver 50 par skor? Man hör och förundras över varifrån detta lyxbehov uppstår?
Jag tycker att det är ytligt med alla dessa enorma konsumtionsbehov, att man lånar för att handla.
De som gråter hos plastik kirurgerna över lite fett på magen, har man varit väldigt sjuk gläds man åt varje skaplig dag.
Värderingar och fokus måste läggas om, men man kanske måste vakna inifrån?
Flyktingkatastrofen kanske kan ändra fokus lite?
De som är lyckliga för ett mål mat, där är lyckan större än ett par nya lyxskor till de övriga 50paren.
Så svåra frågor.
Man får börja med sig själv, för andra anser inte man har att göra med hur de lever.Det gäller många frågor i vårt samhälle, även om det skadar andra,.....Mvh/Sunny.
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2075 trådar med 18329 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".