Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Kontantlöst samhälle

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Kontantlöst samhälle

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 7 av 7.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Mynta 23 nov 2015 13:11
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Läste att det kan bli verklighet i framtiden.
Det verkar lite skrämmande tycker jag för nog känns det väldigt enkelt att kunna betala småsummor just med kontanter.
Jag tycker det är nog nu för mig med nymodigheter! Jag betalar ju redan räkningar på nätet, har E-faktura, handlar lite på nätet, köper resor och betalar med Internetbank. Men min glass i kiosken på Torget vill jag betala kontant.

Er åsikt vill jag verkligen höra!

Skrivet av bjoan44 24 nov 2015 11:15
  Skriv ut Direktlänk

bjoan44

(Medlem)

Håller med dig. I nuläget går gränsen för mig så högt som vid ungefär 500kr. Det är för jobbigt att hålla ordning på kassan, när det blir många småbetalningar med kort.
Det börjar ju finnas butiker, som bara tar kort. Än så länge brukar det gå bra att byta till en annan liknande butik, men det blir jobbigt, när glasskiosken på Torget går över till att bara ta kort.
Först när det i alla lägen går lika snabbt att betala med kort, som med kontanter och när det går lika snabbt att kolla kassan, som tiden det tar att titta i plånboken, då är kortbetalning fullt ut ett alternativ för mig.

Skrivet av Inaktiverad 5647 24 nov 2015 11:27
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag gillar mynt och sedlar. Jag kan inte ge tiggarna betalkort tex. Så är jag ruskigt gammalmodig med allt. Alla förändringar stör mig, oavsett om det bara gäller att flytta på soffan 1m.
Med kontanter känner man att man har lite medel, kontokortet är bara att dra, men finns det något på det, ja det är frågan?
Vad som blivit svårt i vården är fakturor och annat.
Jag vill gärna ha sedlar och mynt kvar.- Käringen mot strömmen-Mvh/Sunny

Skrivet av Laura 24 nov 2015 18:28
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

Ett steg mot ett kontantlöst samhälle var ju Cash-korten som man försökte införa som ersättning för mynt och sedlar. En rätt vettig tanke, fyll på kortet och använd det för småinköp. Byt ut alla enkronor, tior och hundringar i plånboken mot ett Cash-kort. Men det blev ju ingen succé, huvudsakligen därför att det inte blev ett rikstäckande system, alla butiker anslöt sig inte, och därför att bankerna krävde ersättning för att hantera Cash-kort-betalningarna.

Samma sak med andra kortbetalningar, bankerna kräver ersättning för att lösa in kortbetalningar. Om jag betalar min glass med en tjuga, så är det OK, men om jag betalar med kort får kioskägaren vackert betala en avgift till banken för att få sina pengar.

Skrivet av Inaktiverad 7278 25 nov 2015 09:58
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Antingen har vi kontanter eller kontantlöst, som det är nu så är det ett sammelsurium av betalningsmetoder. Jag kan inte betala med kontanter på bussen och på en del andra ställen måste jag betala med kontanter.

Antingen eller så blir det nog bra. Men det kanske inte går då det är så många kockar som ger sig in i leken och då blir det, som nu, kaos av allt. Här skulle staten styrt upp hanteringen. Är mynt och sedlar gångbart betalningsmedel så skall ingen butik kunna tvinga Dig betala med kort!

Skrivet av Oskaria 25 nov 2015 12:08
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Oskaria

(Medlem)

Det finns ett upprop som man kan skriva på "Kontantuppropet".

Sverige är tydligen det enda land i Europa/världen -där man vill avskaffa kontanter.

Jag avstår från att handla i butiker där endast kortbetalning krävs.

Vill ha valfrihet i betalningssätt.

Skrivet av dubbeltur 25 nov 2015 15:05
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

En kombination av kort och kontanter är att föredra. Kort för lite dyrare inköp och kontanter för småsaker som tex. tidning, glass eller en chokladbit. Att sälja småsaker på kort kostar lika mycket i avgift som kapitalvaror. Jag får betala 1,95 per dragning.

--
dubbeltur

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1951 trådar med 17777 inlägg. 360 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".