Ja så hände det som inte fick hända....
I onsdags(20160706) kväll blev jag dålig och åkte med ambulans akut in till vårt närmsta sjukhus, Skaraborgs Sjukhus i Skövde. Vad som hände de första timmarna där, har jag själv inte mycket minne av, men min fru och sjukhusjournalerna ger tydliga tecken på att jag tidvis var medvetslös. Kanske inte helt men i alla fall både okontaktbar och reaktionslös på kommando.
Under två dygn försökte man få fram vad jag drabbats av först på intensiven och senare på neurologen, strokeavdelningen och sist på hematologen. Under tiden man höll på och jobbade med mig så fick jag hjärtflimmer vid ett flertal tillfällen. Med hjälp av mängder av blodprover och tekniska undersökningar som skallröntgen, EKG, lungröntgen samt ett par dagars ihärdigt arbete av ett flertal läkare fick man slutligen fram att jag drabbats av lungemboli. Inte bara en utan det fanns i båda lungorna. Möjligen kunde det varit en stor som delat på sig.
Efter alla dessa blodutsugningarna och stick överallt ser jag riktigt nerknarkad ut. Spåren efter prövningarna med stick i rygg, armar och händer gör att mina händer och armar närmast ser ut som ett gäng färgglada nåldynor(utan nålar).
Idag är det tisdag(20160712) morgon och jag är hemma och njuter av livet med min fru. Jag kan nu se tillbaka på den fantastiska vård jag genomgick, inte bara det ihärdiga letandet efter vad det var för fel på mig utan den stora bonusen som erbjöds på alla avdelningar av hårt arbetande och mycket uppmärksam personal.
Allt i vården hade varit ett enda stort plustecken eller 5 stjärnor om det inte varit för den jävla mat jag erbjöds. Det räckte oftast att bara titta på maten för att i stort hamna i en sjukdomssvacka. Vattnigt smaklöst potatismos, kycklingrätter som inte smakade kyckling, kötträtter som inte smakade kött, smält smör lyste med sin frånvaro och torra skrumpnade ärtor, ris och pasta kokat för länge och dessutom smaklöst. Man kan fundera på om man på Landstinget/sjukhuset inte ser maten som en viktig krydda i tillfrisknandet?
Mina och min frus tankar är nu, inför ålderdomen, så vill vi att jag vårdas så länge som det går hemma i lägenheten. Att vara beroende av andra, hur hjälpsamma och vänliga de än är, är inget som jag skulle vara nöjd med och maten där skulle nog vara sista stöten för att somna in!.
Ha dé gôtt!