Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Blir Trump mördad, när och av vad?

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Blir Trump mördad, när och av vad?

Skriv ut
Visar inlägg 16 - 20 av 20.
Sidor: < 1 [2]  >
Skrivet av Sommarnattsljuset 19 maj 2017 23:15
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Sommarnattsljuset

Sommarnattsljuset

(Guldmedlem)

Jag måste erkänna att hur absolut ofattbart galet Trump än agerar - och det gör han! - så kan jag inte hoppas att han ska bli mördad. Det vore ännu förfärligare i min värld, eller åtminstone lika förfärligt... Märker att jag inte kan värdera ett mord på en människa, trots att hans agerande ju just är mord på massor av (oskyldiga) människor genom miljöförstöringen, pipelines som förstör dricksvattnet med mera. Tyvärr är det precis som någon annan skrev här, att många väljare endast tänker på sig och sitt och struntar i alla andra, både nu levande och de som kommer efter. Men om vi alla skärskådar oss själva noggrant, tror jag att rätt många med mig inser, att de allra flesta av oss gör precis likadant. Hur mycket mera får jag i min plånbok, om jag röstar på den eller den? Altruismen är nog inte vår starkaste sida. Hur många väljer bort att åka bil, flyga på semester, använda tvättmaskin, diskmaskin, skruvdragare istället för skruvmejsel, elvisp, dator, mikrovågsugn, TV, mobiltelefoner och avstår från att använda plast för att ta några exempel. Alla dessa prylar och tusentals andra kräver energi och den måste ju tas någonstans ifrån. Så för att få behålla - och ständigt öka - vår levnadsstandard drar vi alla vårt strå till stacken i miljöförstöringen. Och det är mitt i den punkten, som typer som Trump får komma fram, eftersom de göder det missnöje, som så många känner, när de inte får det bättre, utan i stället får det sämre (tänker på arbetslösa och sjuka som förlorar både människovärdet och möjligheten att skaffa sig ens det allra nödvändigaste, men även på något mindre hårt drabbade, som ser hur grannen och grannens barn kan unna sig både utlandssemester, sommarstuga, bil båt, golfrundor o.s.v. medan de själva inte ens har råd att köpa skor, vinterjacka, frukt att ta med på utflykter eller till fruktstunden på dagis, och det inte är att tänka på hockeyskydd eller ens ett biobesök till barnen.) Då kan en tro sig kunna få det bättre genom en person som utan minsta tvekan ljuger friskt, lovar runt och håller tunt, utan att för den skull behöva vara fullständigt ointelligent. Också Hitler blev vald av folket... Och när folket fick upp ögonen för vad som pågick, var det redan så långt gånget, att det var förenat med livsfara, att försöka sprida den kunskapen.
Kommer Trump att bli mördad? Det har jag svårt att tro. För mig känns det som att det är "de goda" som mördas, inte de onda. Kanske för att ett mord är en ond handling...?

--
Sommarnattsljuset

Skrivet av Inaktiverad 5647 20 maj 2017 08:32
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Många tänkvärda åsikter sommarnattsljuset.
Vet du jag tänkte på detta med insikt om andras lidande då man hade kastat ägg hos Jimmy Åkesson. Han hade sitt barn och sin fru i huset.
Handlingen är inte försvarbar, men jag undrar om han kan dra tankarna till flyktingar, traumatiserade barn som blivit beskjutna, nedbrända flyktingförläggningar osv? Hur de känner sig?
Att folket valde Hitler var som en epidemi av vansinne.
Hur kan man bara hata hela folkslag? Judar, Romer osv?
Folk man inte ens känner?Näthatet driver folk i döden, så visst finns ondskan.
Jag tror på ondskan, att vi ser ondskans ansikte då den tar över människor och hela folk.
Detta mördande av unga flickor som pågår och glöms för varje tragedi är det lustigaste våld och mördande man kan tänka. Var tar männen sig den rätten? Var?Döda, så kasta i vatten, diken åkrar, intryckta i skåp osv.
Man tar hela deras framtid och ger deras familjer livslång sorg. Ofta bara för sex.Det är ondska. Män skulle kunna engagera sig i våld mot kvinnor och ta tag i problemet redan med sina små pojkar i fostran.
Miljön , jo nog gör vi oss alla mer eller mindre skyldiga.Jag åker bil och handlar, jag handlar för mycket onödigt osv.
Men mord, nej vare sig dödsstraff eller hot är rätt i mina ögon. Att vara en mördare måste vara det värsta man kan vara.....Mvh/Sunny

Skrivet av Sommarnattsljuset 20 maj 2017 23:52
  Skriv ut Direktlänk

Sommarnattsljuset

(Guldmedlem)

Trump. Allt som du nämnt kan dras tillbaka till honom och hans sätt att styra och ställa, för större manschauvinist och notorisk lögnare är svårt att uppbringa.
Jimmy Åkesson, om han kunde sätta sig in i andra människors situation, skulle han inte leda det parti som han leder...

Grova övergrepp på kvinnor och barn; jag vill inte säga att det handlar om sex. Det handlar om våld, om att utöva och visa sin makt, om förtryck och förakt, om hat. Det handlar om att dominera, att förstöra - att verkligen medvetet vilja förstöra och skada både själva offret - och i krigsområden indirekt skada de män som "äger" kvinnorna.

Men det finns goda män också, män som avskyr våld och övergrepp lika mycket som du och jag. Det finns pappor (och mammor) som gör sitt bästa för att lära sina söner att respektera flickor och kvinnor, och som även lär sina döttrar att "inte ta någon skit".

Jag tror som du att vi behöver vara realistiska och erkänna ondskans existens, men för min del väljer jag att tro på det goda. Jag tror att vi behöver förstå att vi är EN mänsklighet. Väldigt mycket ondska skulle förtvina om vi kunde tänka i banor av "vi alla" istället för "vi och dom".

Godhet växer i de samhällen där klyftorna mellan rika och fattiga är mindre, där fler individer känner sig delaktiga och värdefulla och där flera upplever att de har möjlighet att påverka sin livssituation. Människor blir vänligare, friskare, gladare och mer produktiva när de känner tillförsikt och hoppfullhet och framtidstro.

Ondskan däremot växer och frodas där klyftorna är stora, där folk känner vanmakt och meningslöshet, där möjligheten att påverka den egna situationen upplevs som minimal eller obefintlig. Den utvecklingen kan vi nu se i de stadsdelar, där fattigdomen vuxit över tid; spänningarna som uppstår i samhället när villkoren förändras i den riktningen blir en tickande bomb.

Men vem vinner då på det? Kortsiktigt vinner den som fått mer i plånboken på andras bekostnad. Långsiktigt förlorar alla på det, eftersom snålhet, girighet, rädsla, aggressivitet ökar. Hälsan försämras av stress vilket ger ökade kostnader för sjukvård, och risken för att spänningarna ska explodera i upplopp eller rent av leda till inbördeskrig växer.

Men godheten nu igen då? Finns den eller är den död? Tvärt emot vad väl de flesta idag tänker, så har världen på många sätt blivit bättre under lång tid. Många fler har fått högre levnadsstandard, barnadödligheten liksom risken för kvinnor att dö "i barnsäng" har minskat i fattiga länder i takt med bättre sjukvård; flera flickor än tidigare går i skolan världen över.
Och det är precis när en förändring till det bättre håller på att växa fram, som en motreaktion kommer. Ingen vill förlora sina privilegier, vare sig vi eller andra. Där kommer Muslimska staten, Isis med flera in. De (männen) ser sin makt minskas och blir rädda att förlora den. "Botemedlet" blir att stänga in, strypa, skrämma, hota, döda för att med terrorns hjälp tvinga tillbaka utvecklingen. Och i kläm kommer alltid de svagaste, barnen. Och de kvinnor, som männen tror sig behöva äga, för att inte förlora allt.

Pedofilin däremot handlar till syvende och sist om 100 % egoism, att sätta sina egna behov främst, utan att ägna en tanke åt den man utnyttjar. Det handlar om att inte se barn som människor utan som bytesvaror, som saker, objekt. Något att köpa utomlands på semestern, där man kan ursäkta sig med, att man ger barnen en inkomst, som de annars inte skulle få. En cynism utan like. Men inte mindre cyniskt är de övergrepp som begås på barn av personer i barnets närhet, personer som skulle ge dem skydd och kärlek.

Till sist de oerhörda övergrepp på barn, som beställs, filmas och köps över internet visar på det yttersta tecknet på det vansinne som materialismen fött och göder. Och det kan enbart kallas för ren ondska. Därför måste vi ständigt bekämpa ondskan i form av egoism inom oss själva. För endast då har vi alltid en chans att motarbeta den utom oss också.

--
Sommarnattsljuset

Skrivet av Inaktiverad 5647 21 maj 2017 07:50
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Oh så bra du sammanfattar allt, det var en av de bästa inlägg jag läst och jag håller med dig om allt du skriver.
Jag har själv arbetat i människans tjänst hela livet.Inom sjukvården, barnomsorgen och skolans värld.
Försökt ge bra normer, regler till mina egna barn (4st), de utvecklas ju till egna individer. Men grunden finns kvar, att aldrig göra illa människor eller djur.

Jag tror på det goda, det måste man då man jobbar med barn som kommit snett i livet, barn med diagnoser, små barn som där på förskolan ibland hade sin enda trygghet.

Men ondskan har också varit synlig i mångt och mycket och inga män planerar sina brott så väl som pedofiler.
Hur de nästlar sig in i svaga familjer, i idrotten, Kyrkan. Ja alla ställen där det finns små individer att skövla.
Våldet, skadorna psykiskt och fysiskt kan vara livslånga och ge handikapp och ska dömas så också.
Äldre män styr inte världen bra! De har gjort sitt, de intresserar sig inte för barnens framtid, eller kommande generationer.
Visst finns goda män, de är många. De skulle säga -Stopp där-. Låta kvinnor klä sig som de vill, utbilda sig, välja sina egna män av kärlek, utbilda sig till precis vad de vill.
Människokämpar säger alltid-godheten måste segra-. Det tror jag. Men Trump, han har andra tankar han!Han sover i sin Dollarvärld långt borta från sanningen.Mvh/Sunny

Skrivet av Sommarnattsljuset 22 maj 2017 20:49
  Skriv ut Direktlänk

Sommarnattsljuset

(Guldmedlem)

Men å, tack Sunny för ditt fina svar på mitt inlägg! Själv kände jag mig fånig efter att jag klickat iväg det, för då gick jag nämligen tillbaka och läste vad andra skrivit innan. Där såg jag att du ju egentligen redan hade uttryckt samma saker, bara i flera olika kommentarer. Jag blir glad av att läsa att du också tror på det goda. Det måste vi, annars bjuder vi in ondskan och låter den frodas. Jag blir förresten glad av att läsa alltihop! Det krävs mycket för att kunna ge stöd och uppmuntran och tillit till barn, som har det svårt på olika sätt. Tack för ditt arbete! Allt gott till dig/Luminosa

--
Sommarnattsljuset

Sidor: < 1 [2]  >

* Forumstatistik

Vi har 1787 trådar med 16926 inlägg. 314 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

Köp reklamplats här
Har ni något att erbjuda fullvuxna lönar det sig.

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".

VIP-länkar:

Vi Mellan Jobben

Internetmarknadsföring

Linkster svenska länkar