Trump. Allt som du nämnt kan dras tillbaka till honom och hans sätt att styra och ställa, för större manschauvinist och notorisk lögnare är svårt att uppbringa.
Jimmy Åkesson, om han kunde sätta sig in i andra människors situation, skulle han inte leda det parti som han leder...
Grova övergrepp på kvinnor och barn; jag vill inte säga att det handlar om sex. Det handlar om våld, om att utöva och visa sin makt, om förtryck och förakt, om hat. Det handlar om att dominera, att förstöra - att verkligen medvetet vilja förstöra och skada både själva offret - och i krigsområden indirekt skada de män som "äger" kvinnorna.
Men det finns goda män också, män som avskyr våld och övergrepp lika mycket som du och jag. Det finns pappor (och mammor) som gör sitt bästa för att lära sina söner att respektera flickor och kvinnor, och som även lär sina döttrar att "inte ta någon skit".
Jag tror som du att vi behöver vara realistiska och erkänna ondskans existens, men för min del väljer jag att tro på det goda. Jag tror att vi behöver förstå att vi är EN mänsklighet. Väldigt mycket ondska skulle förtvina om vi kunde tänka i banor av "vi alla" istället för "vi och dom".
Godhet växer i de samhällen där klyftorna mellan rika och fattiga är mindre, där fler individer känner sig delaktiga och värdefulla och där flera upplever att de har möjlighet att påverka sin livssituation. Människor blir vänligare, friskare, gladare och mer produktiva när de känner tillförsikt och hoppfullhet och framtidstro.
Ondskan däremot växer och frodas där klyftorna är stora, där folk känner vanmakt och meningslöshet, där möjligheten att påverka den egna situationen upplevs som minimal eller obefintlig. Den utvecklingen kan vi nu se i de stadsdelar, där fattigdomen vuxit över tid; spänningarna som uppstår i samhället när villkoren förändras i den riktningen blir en tickande bomb.
Men vem vinner då på det? Kortsiktigt vinner den som fått mer i plånboken på andras bekostnad. Långsiktigt förlorar alla på det, eftersom snålhet, girighet, rädsla, aggressivitet ökar. Hälsan försämras av stress vilket ger ökade kostnader för sjukvård, och risken för att spänningarna ska explodera i upplopp eller rent av leda till inbördeskrig växer.
Men godheten nu igen då? Finns den eller är den död? Tvärt emot vad väl de flesta idag tänker, så har världen på många sätt blivit bättre under lång tid. Många fler har fått högre levnadsstandard, barnadödligheten liksom risken för kvinnor att dö "i barnsäng" har minskat i fattiga länder i takt med bättre sjukvård; flera flickor än tidigare går i skolan världen över.
Och det är precis när en förändring till det bättre håller på att växa fram, som en motreaktion kommer. Ingen vill förlora sina privilegier, vare sig vi eller andra. Där kommer Muslimska staten, Isis med flera in. De (männen) ser sin makt minskas och blir rädda att förlora den. "Botemedlet" blir att stänga in, strypa, skrämma, hota, döda för att med terrorns hjälp tvinga tillbaka utvecklingen. Och i kläm kommer alltid de svagaste, barnen. Och de kvinnor, som männen tror sig behöva äga, för att inte förlora allt.
Pedofilin däremot handlar till syvende och sist om 100 % egoism, att sätta sina egna behov främst, utan att ägna en tanke åt den man utnyttjar. Det handlar om att inte se barn som människor utan som bytesvaror, som saker, objekt. Något att köpa utomlands på semestern, där man kan ursäkta sig med, att man ger barnen en inkomst, som de annars inte skulle få. En cynism utan like. Men inte mindre cyniskt är de övergrepp som begås på barn av personer i barnets närhet, personer som skulle ge dem skydd och kärlek.
Till sist de oerhörda övergrepp på barn, som beställs, filmas och köps över internet visar på det yttersta tecknet på det vansinne som materialismen fött och göder. Och det kan enbart kallas för ren ondska. Därför måste vi ständigt bekämpa ondskan i form av egoism inom oss själva. För endast då har vi alltid en chans att motarbeta den utom oss också.
--
Sommarnattsljuset