Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Människovärdet som gammal

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Människovärdet som gammal

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 15.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Pinky 14 jan 2017 13:37
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Pinky

(Medlem)

En pedofil och en mördare har laglig rätt till utevistelse en timme varje dag. En gammal människa som är beroende av ledsagare får en timme i veckan att komma ut. Om det är dåligt väder, kallt, sjukdom eller har annat hinder, får hon, han inte spara den timmen då är den förlorad för alltid.
Hur många känner till detta?
Som gammal och synskadad finns det bara ett ord. Rättslös.
Uppdaterat: 14 jan 2017 13:41  
Skrivet av Inaktiverad 5647 14 jan 2017 16:49
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Så bra skrivet och tänkvärt Pinky!
Dina inlägg är klockrena!
Det är mycket sådana perverterade människor har rätt till. Vällagad mat, fickpengar till snus och cigaretter mm. Många gamla har inte dessa privilegier. Har man handikapp så sitter man där man sitter. Jag läste om damen som hade fått sitt ben amputerat och legat 10 år i sin säng. Inte fått någon protes, hon fick inte dricka när hon ville ej heller gå på toaletten då hon ville allt var schemalagt för att hon inte skulle behöva gå så ofta på toaletten.
En pedofil vi anmälde inom barnomsorgen fick tre månader med fotboja?
Man undrar vem samhället värnar? De värnlösa och små eller förövare?
Jag skulle vilja starta ett parti som ville utreda alla brott mot barn, gamla, kvinnor och rättslösa.De står sig slätt. Kolla bara reaktionerna då detta tas upp. Ganska tyst minsann. Gott Nytt År Pinky! Önskar Sunny

Skrivet av dubbeltur 15 jan 2017 14:35
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

En rättvisefråga. Problemet är att pengarna kommer från olika kassor. Fångvården sköts av staten medan äldreomsorgen betalas av kommunen. Det blir att söka det parti som vill överföra pengar från fångvården till äldreomsorgen.

--
dubbeltur

Skrivet av Inaktiverad 5647 15 jan 2017 16:19
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Då jag är dåligt insatt i partiprogrammen så kanske du dubbeltur kan ge mig en hint om det partiet finns?
Jag har aldrig hört att någon sagt att staten ska fördela alla slantar?
Men utomlands skrattar de åt vår sjukvård, de låga straffen och hur kriminella har så mycket rättigheter.
Kanske något parti har någon fråga som gynnar sjuka och handikappade? Mvh/Sunny

Skrivet av Pinky 16 jan 2017 08:44
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Pinky

(Medlem)

Gott nytt år till er alla.

Tack för era svar. Ber om ursäkt för att jag inte svarade igår.Något oförutsedd dök upp.
Undrar om det skulle se annorlunda ut om staten tog hand om äldrevården?
Miljoner till äldre fryses inne.
Förra året fick kommunerna en miljard från staten som skulle gå till äldrevården,170 miljoner användes inte.
Pengar om nu kommunerna måste betala tillbaka till staten.
Dessa pengar skulle gett 900 nya tjänster.
Varför är det så tyst om det som sker? Skolan är på tapeten flera gånger varje dag och det är mycket bra, men varför glöms dom äldre bort?

Skrivet av Inaktiverad 5647 17 jan 2017 08:22
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja du Pinky!
Varför de gamla glöms är väl helt krasst att vi inget ger längre och ska ur rullarna. Många äldre har inte råd ens att söka akutvård, eller gå till tandläkaren, de sparar på allt.Starten för oss såg så annorlunda ut mot senare generationer som föds med helt andra förutsättningar.Om inte guldsked så silversked.

Vi ska städas bort så snyggt så det inte märks var det någon klok människa som sade. Man tror det!
Äldres vård, mat,omsorg är under all kritik. Men små ljusglimtar syns. Uppryckningar på enskilda boenden där det finns en eldsjäl.
Vi arbetade för att kunna försörja oss med basbehov.Idag är det konsumtion och jag tycker arbetsmoralen är fjärran från vår som arbetade utan att klaga. Vi arbetade, sov och tog hand om barnen i princip. Nu är telefoner, nöjen, resor,kläder mm högsta prio.
Men man slutar aldrig hoppas på bättre tider för våra gamla i samhället. De är värda allt....Mvh/Sunny

Skrivet av Pinky 17 jan 2017 10:49
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Pinky

(Medlem)

Så sant du skriver. Tack. Vi är bara en belastning och som du skriver ``vi ska städas bort så snyggt så det inte märks``
Huvudet på spiken direkt.
Tur at det finns någon som ser verkligheten.

´´Vi arbetade för att kunna försörja oss med basbehov. Idag är det konsumtion och jag tycker arbetsmoralen är fjärran från vår som arbetade utan att klaga. Vi arbetade, sov och tog hand om barnen i princip. Nu är telefoner, nöjen, resor, kläder mm högsta prio.``
Precis så var det. Lappade, lagade, sydde, vände till och med skjortkragarna, långkok, saftade, syltade, bakade, högg och sågade ved, tvättade och skurade, tog hand om man och barnen. Dagens shoppa var et totalt okänd begrep.
Någon 8 timmars arbetsdag var det inte tal om.
Nu tror ni at vi var underkuvade stillatigande arbetsslavar
det var vi långt ifrån. Vi fräste till och tog vår plats och trivdes och mådde sjutton så mycket bättre en alla som idag går i väggen. Skulle mer en gärna vilja tillbaka till den tiden. Alt var inte rosen rött, det var sorger, bekymmer och slit, men det var en del av vardagen.

Skrivet av Mynta 17 jan 2017 13:19
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Ja kunde man få tag i det parti som kom ihåg vad de lovat när de var ute på "röstfiske" och sen håller det då vore valet solklart!
Just att ställa grupper mot varandra ger bevis för hur verkligheten ser ut och det är klart att jag helst ser att den som gjort rätt för sig ett helt långt liv skall prioriteras men...
Ja då kommer väl den där "gråtvalsen" om trasig uppväxt mm...
men alla tänkande individer har ett fritt val!
Jag har en hel del kunskap om just fångvården..ett tag fick man ju inte uttrycka ordet straff...nej påföljd..så skulle det heta.

Att många pensionärer i dag har det kämpigt ekonomiskt är helt klart och det blev alltså "påföljden" för ett långt strävsamt liv men tyvärr inte i ett välbetalt löneyrke.

Skrivet av Inaktiverad 5647 17 jan 2017 18:46
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Man undrar ofta vad som driver en ond och kriminell människa?Alla de som tex misshandlar kvinnor?Jag hör ibland äldre herrar tex GW som skyller sin ångest på sin mamma.
Man kan göra tvärtom också. Tänka att jag ska inte låta detta forma mig, jag ska ta vara på mitt liv på bästa sätt.
Många har hemska barndomar men blir så goda samhällsdugliga invånare.
Vissa föds väl med genetiska avvikelser, men extremt bortskämda barn kan ge precis samma utslag kriminellt som en svår barndom.
Men svinnet ekonomiskt i samhället är enormt.
När jag arbetade i vården var vi färre vårdpersonal med mycket fler sysslor. Men vi gick hem och återhämtade oss.Flödet runt fanns inte, med träning, telefoner, resor, uteliv,fester mm.
Men arbetsmoralen var hög och patienterna behandlades med värdighet, annat var inte att tänka på. Då fick man sparken helt enkelt.
Mycket var bra förr, men inte allt så klart.
Men jag saknar respekten för äldre, artighet,uppförande och arbetsmoralen mm....Mvh/Sunny

Skrivet av Pinky 17 jan 2017 21:52
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Pinky

(Medlem)

Till en del måste vi nog förstå att ett barn från utsatta och trasiga hem, där dom kanske varken är sedda, hörda eller älskade. En sådan miljö skapar utanförskap och stor otrygghet, det såklart påverkar och formar en ung människa. Är det då gangster världen det ända stället denna människa känner sig välkommen och önskad, då är det nog inte så svårt att förstå utgången. Vill verkligen att dom skall få den vård och hjälp dom behöver för att få en ny start i livet.

Måste detta stå i motsats till varandra? Måste äldre behandlas så styvmoderligt? ``Vårdhemmen`` som långsamt svälter dom gamla till döds.
Hur många miljoner slukar inte den okränkbara idrotten?
Alla dessa festivaler som kommunerna är med och bidrar till och en massa annat. När underhållning och nöjen går före liv och hälsa är det fel någonstans.

Skrivet av Inaktiverad 5647 18 jan 2017 09:45
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Visst Pinky så påverkar vår barndom vår uppväxt!
Jag har ju arbetat med barn som barnpedagog och på OBS kliniker som speciallärare.Man har sett ett spektrum av barn och omständigheter som formar barn.
Maskrosbarnen som oavsett tränger genom asfalt och blir goda samhällsmedborgare.Jag tror även gener spelar in.För hur trygga hemförhållande och god standard barn har så blir vissa huliganer, kriminella och psykopater.Män som misshandlar kvinnor har inte alltid fått stryk som barn.
Mördare finns i alla samhällsskikt.Det är komplicerat.
Men de gamlas vård och omsorg släpar efter och denna hemsjukvård skrämmer mig.Jag såg Sveriges bästa hemtjänst. Det var vanvård som jag ser det.
Dessa fem minuters pass, som inget gav i princip.
Att bygga fina hem för äldre måste bli ren besparing att personalen finns på plats och slipper lägga 80% på resor mellan brukarna.
En övergripande helhetssyn behövs hur de äldre har det. De klagar minst så mest slipper igenom av misskötsel...Mvh/Sunny

Skrivet av Pinky 18 jan 2017 12:01
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Pinky

(Medlem)

Den största önskan och stilla bön. Låt mig få dö i tid innan. Som det är nu är jag rädd för att leva. Då är döden att föredra.

Skrivet av Inaktiverad 5647 18 jan 2017 12:22
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja Pinky, jag tänker ofta så då nöden är stor. Man vet aldrig vad som finns i framtiden.
Man får försöka leva i stunden, gårdagen är förbi och morgondagen vet vi inget om.
Döden i sig självt är inget att oroa sig för, det är allt innan. Att bli hjälplös, utsatt, smärtor, ensamhet och okänsliga människor runt omkring.
Med hårdnande klimat så är det inte underligt man oroar sig. Kanske hinner nya modeller träda i kraft under kommande åren. Vi får leva på hoppet och ta var dag för sig. Allt gott från Sunny

Skrivet av Pinky 18 jan 2017 15:43
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Pinky

(Medlem)

Tack Sunny.Men vet du,det är när man vet vad som ligger framför en som fasan blir obeskrivlig.
Varför nekas dödshjälp, när det ändå det vården gör, på ett mera fruktansvärt sätt?
Men så är det, ingen kan förstå det man själv inte upplevd.
Kanske är det därför det är så grymt.
Ensam är inte stark

Skrivet av Inaktiverad 5647 18 jan 2017 18:43
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Nej ensam är inte stark Pinky. Så är det.
Dödshjälp är ett svårt ämne, men du har rätt i att det ändå förekommer på flera sätt.Man skyndar på med stora doser morfin där smärtan är outhärdlig.Man bryr sig inte om att gamla svälter,inom forskning på tex Karolinska forskar man på dödssjuka.
Vi är ganska värnlösa oavsett ålder då nöden tränger sig på.Jag har haft stort lidande och känt att jag inte orkar. Men så kan det komma stunder som ger lite vila och glädje.Livet är grymt för många. Men också otroligt vackert bitvis. Vackra minnen som ibland lyfter av bördan av hopplöshet.
I år hoppas jag på att slippa operationer,5stycken förra året får räcka.Själen måste få lite frid.
Hoppas du har någon som lyssnar och riktigt förstår dina känslor. Det behöver vi alla. Jag önskar dig allt som är gott och ger vila i svåra stunder. Kram från Sunny

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1801 trådar med 16998 inlägg. 317 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".