Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Professor Hans Rosling har avlidit

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Professor Hans Rosling har avlidit

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 3 av 3.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 7 feb 2017 17:46
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Världen har mist en viktig person. Hans Rosling, professor i internationell hälsa vid Karolinska institutet, har avlidit idag 7/2 efter en tids sjukdom.
Hans Rosling var förmodligen Sveriges internationellt mest kände professor. Han ägnade sig framförallt åt globala hälsoproblem, många minns nog ebolaepidemin i Västafrika för inte så länge sedan.
Han var mycket populär bland folk i allmänhet, långt mer än vad som är vanligt för en professor - vid ett framträdande i Globen fick han som annars bara de största internationella artisterna kan få stående ovationer av ett fullsatt Globen. Han var mycket pedagogisk, kunde förklara världens hälsoproblem så att alla förstod. Han använde så byggklossar, äpplen, läskbackar med mera för att tydliggöra hur allt hänger ihop.
Hans Rosling var också en av initiativtagarna till Läkare utan gränsers Sverigesektion.
Det var känt sedan ett år att Hans Rosling hade cancer som han behandlades för. Han blev nu tyvärr endast 68 år.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Inaktiverad 5647 8 feb 2017 10:44
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja han var en stor Pedagog och fin människa!
I -Malou efter 10-talar de om hans livsgärning. Hans engagemang för barn och flickor just var en livsgärning.
Hans mobil ringde i studion var 3dje minut då det dör ett barn av mässling var 3dje minut i världen. Många fler än av Ebola.Då min mammas bror dog 10 år gammal i sviter efter mässling så förstår man hur dödlig denna barnsjukdom är.
Jag ger just pengar till UNICEFs vaccinationsprogram.
Vi saknar Hans Rosling och en av de som kämpade brett för den lilla människan i världen! Mvh/Sunny

Skrivet av Mynta 8 feb 2017 11:18
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

En mycket stor förlust att inte han finns mera.
Hans sätt att beskriva gjorde att man kunde förstå.
"Tala med bönder på bönders vis och med lärde män på latin".
Jag känner mig lessen för trots att jag inte kände honom annat än via media så upplever jag en stor förlust.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1801 trådar med 16998 inlägg. 317 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".