Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Tågtrafik - hur svårt kan det va?

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Tågtrafik - hur svårt kan det va?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 9 av 9.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 11 maj 2017 21:07
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Nu har det återigen hänt att människor suttit inlästa i timma på SJ:s tåg, utan förnödenheter, information, möjlighet att kontakta sig med omvärlden, till och med utan toalett. Alltså något som många av oss uppfattar som ren terror.
Hur svårt kan det vara att bedriva tågtrafik på ett anständigt sätt?
Dessa veritabla övergrepp på tågresenärerna gör att många, liksom jag själv, drar sig i det längsta för att åka tåg i dag. Är det något som var bättre förr, då är det väl just tågtrafik. Stannade sällan någon längre stund, och gjorde det det fungera alltid toaletten (hålet i golvet).

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av sven 12 maj 2017 09:02
  Skriv ut Direktlänk

sven

(Medlem)

Roten till det onda är Trafikverket! Största delen av störningar på tågtrafiken orsakas av fel på Räls, Strömförsörjning, Signalfel.
Trafikverket har definitivt tagit sig "vatten över huvudet"
sedan dom övertagit huvudmannaskapet från Banverket, Trafikverket och delar av Sjöfartsverket. (Tack och lov har Luftfartsverket fått
vara i fred) Att sedan enskilda tågoperatörer får bära "hundhuvudet"
för allt elände är orättvist.

--
sven

Skrivet av Inaktiverad 5648 12 maj 2017 09:21
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Jag pluggade i Sthlm 65-67 och åkte "hem" till Gbg ganska ofta och det var inga problem. Hålet i golvet var kanske inte det bästa, terrängen utanför visade toapapper och annat. Biljetten kostade 100 spänn plus 5 för sittplats och det fanns egna vagnar för oss syndiga människor som rökte. Det fanns både cafevagn och restaurangvagn med vita dukar och man kunde äta gott tillsammans med en karaff rödvin. Resan med snälltåget tog lite drygt 4 timmar. Under dessa 4 år var det aldrig några problem eller stopp, jag tror att den förb-de avregleringen är av ondo.

--
Lasse.

Skrivet av dubbeltur 12 maj 2017 11:47
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Jag skulle aldrig ta tåget om jag har en tid att passa.

--
dubbeltur

Skrivet av Mynta 12 maj 2017 12:51
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Nej inte törs jag åka tåget! Slutade med det när det blev X 2000.
Minns mina superbra resor under studietiden mellan Uppsala/Hudiksvall i slutet av 60-talet.
Fin mat och vita dukar!
Platsbokning var frivillig och kostade extra men det bästa -tåget kom i tid!

Skrivet av Inaktiverad 5648 12 maj 2017 14:19
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Jag lyssnar på P4 Göteborg från morgon till kväll, och de har trafikinformation och Alingsåspendeln drabbas nästan dagligen av olika fel och jag förstår dem som tar bilen till jobbet trots trängselavgifter. Även Sthlm - Göteborg drabbas ofta, tur att man är panschis och inte beroende av tåg.

--
Lasse.

Skrivet av Karolina 25 maj 2017 15:08
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Karolina

(Medlem)

Snabbtåg till Stockholm
Helt nyligen hörde jag också talas om tåget som stod i fem timmar ”någonstans” och passagerarna hade varken möjlighet att komma av tåget eller gå på toaletten. Det var därför med viss bävan jag i fredags klev ombord på snabbtåget från Göteborg till Stockholm. Men jag hade för länge sedan köpt biljett, och jag hade ett viktigt möte jag skulle till i helgen. Jag packade med både extra vatten och en hammare. Och samma sak händer väl inte en gång till …

Avgångstiden kom. Tåget stod kvar. Nu fick vi veta att det var problem med vattnet i en vagn. Tio minuter tog det att fixa felet, sedan bar det av. Inte så särskilt långt, så stod vi stilla igen. Denna gång ett el-fel. Det tog en halvtimme att ordna upp. Och vi körde vidare.

Inte så långt nu heller p g a signalfel. Men det ordnade sig och vi lyckades nu komma så långt som en mil utanför Skövde. Då var det dags för ”fel som nästan var en brand”. Vi informerades dessutom om att vi måste evakuera tåget och klättra ner på marknivån på stegar och upp i ett annat tåg också på stegar.

Tack och lov lyckades jag och många andra äldre damer och herrar, klättra ner och upp på det ”nya tåget”. Som visade sig också vara ett snabbtåg från Göteborg till Stockholm. Naturligtvis fullsatt en fredag mitt-på-dagen. De som ville följa med till Stockholm fick åka stående. Övriga skulle stiga av i Skövde och ett ersättningståg skulle strax ankomma.

Alltså satt vi nu i Skövde och inväntade tåget som skulle ta oss till Stockholm. Timmarna gick. Ingen information gavs. En del passagerare gav upp och ringde efter taxi, vänner eller hyrbilar. Andra väntade vidare. Och till sist kom det ett gammalt lok med vidhängande vagnar som tog oss till Stockholm.

Visserligen fanns inget vatten ombord. Ingen bistrovagn. Ingen luftkonditionering. Men fönsterna gick att dra ner. Så med fladdrande gardiner nådde vi Stockholm till sist. Sex timmar senare än vad som stod på biljetten.

Om tre veckor ska jag till Stockholm igen. Men samma sak händer väl inte en gång till …

Karolina
PS! Jag fick ersättning för min biljett och 500 kronor på ett presentkort på SJ.

Skrivet av Mynta 25 maj 2017 15:40
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Intressant att läsa och vilken PR detta är!
Nej tåg har jag slutat åka för länge sedan-sista resan var före X 2000.
Däremot har jag åkt väldigt mycket med långfärdsbuss Sundsvall/Stockholm men efter min hemresa 18 maj är det tveksamt om jag gör om det misstaget.

Hoppas att Du får en bättre resa nästa gång men jag tror nog att det mycket väl kan inträffa det allra värsta.

Bra att Du skrev detta och Du är fenomenal på att uttrycka Dig! Glad sommar!

Skrivet av Inaktiverad 5647 26 maj 2017 07:44
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Karolina!
Ska man skratta eller gråta? Maken och jag läste och trodde inte våra ögon, men efter allt man läst så insåg vi att det var ytterligare en skräckhistoria om SJ och deras ineffektiva spårtrafik genom landet.
Jojo, X 2000, -res snabbt och kom fram i tid-, låter mer som dåtidens ånglok med en maxfart på 50 km i timmen.
Hoppas du kom i tid till dina möten. Tack för en målande bild av utvecklingen i samhället, mycket kunde samlas under den fanan. Tex alla telefonköer till myndigheter. Eller kvoten är fylld 8,05 till vårdcentralen. Man ska ha tur om man kommer fram i dagens samhälle.
Mvh/Sunny.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1792 trådar med 16954 inlägg. 315 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

Köp reklamplats här
Har ni något att erbjuda fullvuxna lönar det sig.

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".