Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Nya personnamnlagen

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Nya personnamnlagen

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 4 av 4.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 11 jun 2017 23:19
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Vad tycker ni om nya personnamnlagen som träder i kraft den 1:a juli?

Det är en rad förändringar. Vad det innebär förklaras i form av "Frågor o svar" här: regeringen.se: Frågor och svar om ny lag om personnamn

- En av förändringarna är att man nu alltid har rätt till både sin mors och sin fars förnamn med antingen -son eller -dotter. Vi kommer alltså att få se många Kajsasson och Ullasson framöver som vi inte är så vana vid.
- En annan förändring är dubbla efternamn, både med och utan bindestreck. Det som ofta kallats "dubbla efternamn" har ju inte varit det juridiskt sett, utan det ena har kallats "mellannamn". Till vardags har det kanske inte varit något problem, men i vissa situationer kunde det bli svårt. Nu blir det fritt att bilda "äkta" dubbla efternamn på flera olika sätt.
- En ändringen i formaliteterna blir det också, nu ska bara Skatteverket hantera namnbyten, Patent- och registreringsverket kopplas bort helt från namnbytesfrågor.
- Med mera, med mera... Har ni någon åsikt om allt detta?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 12 jun 2017 13:07
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Bra med lite frihet. Kan ju bli långa efternamn. Min äldsta dotter ändrade sitt efternamn för många år sedan, från Eriksson till Eriksdotter. Jag heter ju Erik Eriksson.

--
dubbeltur

Skrivet av Inaktiverad 5648 13 jun 2017 07:40
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Jag tror att både farfar och pappa skulle sucka i familjegraven om jag bytte efternamn, jag trivs med Olsson efter 70 år så det får vara.

Skrivet av Mynta 13 jun 2017 11:41
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Ja nog suckar jag lite och vad är det som blir bättre av detta då?! Bakåtsträvare som jag gläds åt att jag är en av de 296 som just bär ett aningen ovanligt efternamn! Det kan ingen ta eftersom det skall vara minst 2000 med namnet om det skall vara "tagbart".
Kanske det är så att detta i förlängningen skall medverka till att folk från andra länder skall få heta Andersson och det kanske underlättar när det skall sökas arbete för det påstås ju att vissa arbetsgivare sorterar ut främmande namn från ansökningshögen.

Skatteverket sköter säkert detta lika bra som Patent-och registreringsverket.
Uppdaterat: 13 jun 2017 11:42  

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1801 trådar med 16998 inlägg. 317 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".