Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Det nya partiet Kristna värdepartiet.

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Det nya partiet Kristna värdepartiet.

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 14 av 14.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 5647 4 jul 2017 11:49
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ett nytt part har bildats i Sverige med ordet Kristna i sitt namn.
Men är det Kristna tankar? Kan man med mandat hävda att tex abort ska förbjudas? Kallas för mord?
Dessa män som talar med myndighet i frågor som rör kvinnor och deras kroppar? Hur trovärdiga och förstående är de?
Reportern ställde en fråga - förstår ni att kvinnor blir illa berörda och mår dåligt av eran skuldbeläggning- Mats svarade nonchalant-, ja då är det väl deras dåliga samvete som känns.
Inte ett spår av insikt och förståelse för hur svåra dessa frågor är.Jag ser dessa män som farliga fundamentalister, som lever i en bubbla av en egen sanning.
Själv är jag för livet och skulle inte själv som mitt liv ser ut och sett ut kunna göra en abort. Men jag låter varje kvinna göra sina val. Jag möter en kvinna som tagit sitt beslut med kärlek. Ingen har full insikt om någon annans
liv.
Det är väl en utbrytargrupp från KD samt-Ja till livet som bildat detta parti? Deras bilar med förstoringar av aborterade foster är en lögn helt klart.
Inget foster är 1m stort, troligtvis 1cm.Bara för att de ska chocka, skrämma och ge andra skuld och skam.
Själva har de god ekonomi, familjer som stöd. Jobb och trygghet i samhället. Vad vet de om andras livssituation?
Jag tycker då man kan forma ett liv efter några meningar i Bibeln så kanske en annan mening också kunde få bli synlig.
Döm inte, på det att du inte själv ska bli dömd.Vi har inget mandat att döma.
Dessutom så står det att tro, hopp och kärlek och kärleken är störst av de tre.....Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 5648 4 jul 2017 12:59
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Fint och tänkvärt inlägg av dig som vanligt. Undrar om han har ett jobb, han är bergis avlönad av partiet och vem skulle anställa en sådan korkad fjant.

--
Lasse.

Skrivet av Inaktiverad 5647 4 jul 2017 13:47
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Han har nog varit arbetslös mycket och gått med grubbel.
Men en del har väl rika föräldrar som låter dom sprätta omkring i de där abortbilarna i landet.
De är emot genustänk på förskolorna.Men då jag arbetat på Förskola vet jag hur vissa män behandlade kvinnor. Deras söner fick inte vara med och baka, då sade vi -då får de inte äta brödet-.Då spottade en pappa på sina skor och visade att vi skulle torka av hans skor. Då fick vi ett skrattanfall och det tog.
Konstigt att män som inte kan vara gravida, oftast tjänar mer, inte blir våldtagna och blir med barn, inte är för unga att föda, sjuka, ska ha åsikter om detta?
De vet inte hur det är att vara kvinna och kanske rädd och ensam med dessa tunga beslut.
Enfald är förnamnet! Dårskap efternamnet! Mvh/Sunny. Hoppas fler skriver i ämnet, det är viktigt!

Skrivet av Inaktiverad 5647 4 jul 2017 15:54
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Var tredje graviditet slutar i spontanabort, vem ska man då lägga skulden på?
Jag vet inte om dessa män varit arbetslösa eller har religionsgrubbel, men tanken slog mig.
Hoppas de har fina arbeten och kan försörja sina familjer.
Det är inte bara inom religion som man måste balansera för att inte hamna i diket utan inom politiken också tydligen.
Jag önskar en mer ömsint politik med respekt för allas lika värde. Yttrandefrihet, samt att hatets röster ska få tystna en gång. -I have a dream-. Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 5647 8 jul 2017 12:56
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag läste dessutom att de vill riva upp lagen om barnaga!
Man blir bara förtvivlad över galenskapen. Att slå barn leder ingenstans, djur och barn ska vara trygga i sina hem. Att få barn att lyda gör man bäst med kärlek och tydliga regler. Likaså med hundar.
Inte ska man slå de små så de blir rädda och lyder av fruktan. Usch de barnen blir bara ögontjänare och fulla av hat då de växer upp.
Helt plötsligt ska då föräldrarna ha makt att slå? De hävdar då föräldrarnas rätt? Men vid abort är det fostrets rätt? Om de då som de gör plockar ut ett Bibelcitat att- den som älskar sin son agar sin son- där betyder ordet -ansa-i översättningar.
Det betyder att fostra bort oönskat beteende.Det går bra med ord och fostran.
De vill säkert föra kvinnan in i hemmet igen på heltid,men det är mycket rädda och osäkra män som startar dessa rörelser. Men det är väl ca 1,500 som gått med. Det finns väl inte fler bakåtsträvare i landet? (hoppas jag)Mvh/Sunny,

Skrivet av svampskogen 13 jul 2017 20:21
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

svampskogen

(Medlem)

På häxberget i Torsåker brändes år 1675 71 människor varav 65 var kvinnor. På minnesstenen står "Kvinnor dog män dömde".
340 år senare finns det fortfarande män som tro sig har rätten att döma kvinnor. Gud bevare oss för fanatism i alla dess former.

Skrivet av Inaktiverad 5647 13 jul 2017 21:53
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

torsdag 13 juli 2017, kl 20:21 skrev svampskogen
På häxberget i Torsåker brändes år 1675 71 människor varav 65 var kvinnor. På minnesstenen står "Kvinnor dog män dömde".
340 år senare finns det fortfarande män som tro sig har rätten att döma kvinnor. Gud bevare oss för fanatism i alla dess former.

Ja må Gud bevara oss för fanatism!
Patriarkatet har alltid varit rädda för kloka kvinnor.Samtidigt är det kvinnor som upptar deras tankar.
Det var ofta unga pojkar som blev försmådda som angav kvinnor för att vara häxor.
Kvinnor kunde hjälpa varandra med både stort och smått som rör kvinnor, männens skräck att förlora kontrollen över henne gjorde att de förr dödade henne.
Varför skulle kvinnan sitta på vänstra sidan i Kyrkan med huckle? Jo männen kunde inte hålla sina tankar på Gud om de såg en kvinnas ankel.
Men inte gjorde de skygglappar åt männen inte, det blev kvinnan som fick bära ansvar för männens lust!
jojo, historien går igen i alla religioner.
Men kvinnan fick föda Kristus ingen annan var värdig, så vad Gud anser om kvinnan är högst synligt! Mvh/ Sunny. ( fint med dina kloka inlägg)

Uppdaterat: 13 jul 2017 22:56  
Skrivet av svampskogen 14 jul 2017 08:33
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

svampskogen

(Medlem)

Tack. Som LasseO skriver så är dina inlägg mycket tänkvärd. Ditt djupa engagemang och din energi inspirera. Tyvärr finns det ju så få aktiva på forumet så det blir nästan som att prata med sig själv. Kanske borde Du skaffa dig en blogg för att nå ut. Med vänlig hälsning svampskogen.

Skrivet av Inaktiverad 5647 14 jul 2017 08:53
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Tack!
Men de stora debattforumen lägger ner eller övertas av suspekta individer som bara vill sprida galla över seriösa debattörer. Kvinnor är särskilt illa ute.
Om man bloggar blir det inte som ett samtal med sig själv också? Jag har inte riktigt fatta det där med blogg???
Jag för en kamp och gjort hela livet för alla som inte har talets gåva eller respekt. Kvinnor, barn, gamla,fattiga,brottsoffer, djur mfl.Jag vill att hatet ska tystna. Att vi ska se att kärlek är det som ändå får sista ordet, att hat, avund, våld, mord, våldtäkt,elakhet, hets mot andra människor,ondska mot försvarslösa djur,allt detta ska få ett slut.
Det är en livsgärning för mig. Förr var det praktiskt, nu muntligt.
Men ser jag det så kan jag inte tiga.
Jag avskyr då någon far illa!
Men alltid ska makt tas inom alla områden och inom religion är det vanligt att osäkra män ska kuva kvinnan. Man läser dåligt.
Men Bibelcitat stödjer min tro. Jesu ord...-Då ska inte vara skillnad på slav eller fri, man eller kvinna. Sanningen ska göra er fria-. Han lyfte barnet och sade- den som inte tar emot ett sådant barn tar inte emot mig, ty sådana tillhör Guds rike-. Döm inte, på det att du inte må bli dömd-.
Man får ha sin åsikt, men man kan inte förbjuda mig att ha min och jag går emot all form av fundamentalism.
Man blir bara enögd och ensam som fundamentalist. För där kärlek är frånvarande där styr hatet....Mvh/Sunny
Tack för vänliga ord!

Skrivet av svampskogen 14 jul 2017 11:10
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

svampskogen

(Medlem)

Jag är inte troende. I alla fall så tror jag inte på en Gud som är framsprungen ur en religion. När andra ber håller jag tummarna.
Jag beundra din energi med vilken du tar dig an ditt livsverk och där din tro har hjälp dig i din kamp. Tyvärr är vi alldeles för få som orka gå från ord till handling. Erkänner att jag är en av dom.
Var faktiskt tvungen att slå upp vad ordet fundamentalism egentligen betyder. I all enkelhet kan man säger att det betyder religiöst fanatism. Då är jag med igen.
Du stöder din tro på Jesu ord och det är hans liv som kristendomen egentligen borde bygger på. Men redan hans apostlar avvek ju kraftig från hans lära. Som i korinterbrevet där Paulus bland annat skriver att kvinnan ska tiga i församlingen och att män inte ska ligga med män. Meningar som Jesus aldrig hade försvarat.(Bara en liten reflektion)
Läste att 105 åriga Dagny hade börjat blogga och då kan det väl inte vara något ont i det. Men är alldeles för lite insatt för att kunna bedöma dess för- och nackdelar. Med vänlig hälsning Svampskogen.

Skrivet av Inaktiverad 5647 14 jul 2017 12:23
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Kärleksbudskapet genomsyrar många religioner, men Jesus är väl den som påtalade att just tro, hopp och kärlek är de viktiga fundamenten. Men att Kärleken är störst av de tre!
Jag tror mycket är rena missuppfattningar av ord ur Bibeln.Tex -kvinnan tige-. De första viktiga personerna var ju kvinnor, en del har försökt tvätta bort dom i skrifterna, men Maria från Magdala , tror många var den lärjunge som benämns som -den lärjunge Jesus älskade-. Vore lite konstigt annars?
Maria Jesus mamma var kvinna, kvinnorna stod vid Korset, de var de första som mötte honom vid uppståndelsen.Men då män och kvinnor var åtskilda i synagogorna och de första Kyrkorna så var det mycket prat där på läktaren, därav åthutningen.(Kanske)
Jesus hade en ömhet för kvinnor som var ovanlig på den tiden.
-En man ska inte ligga hos en man-. Jag tror det syftade på att Romerska soldater tog med sig små pojkar i fält som älskare-. Men det fanns inget ord för pedofili då.
Kärlek är vacker om den inte skadar andra,
eller blir något som kommer bort från kärleken.
Men allt är bara så som jag tänker och min personliga uppfattning , inget behov av att äga någon sanning.
Jag var 42 år då jag blev troende efter en NDU och det har varit en vandring på trötta fötter, inte en rosenröd dröm utan en kamp, tvivel,att bli hånad och ifrågasatt.
Men då väger jag min väg, är det kärleken som styr? Inte jag, eller någon självhävdelse.Man har diken på båda sidan av vägen, det gäller att balansera och se var man behövs och göra sitt bästa.
Vad tron ger är ett ljus som lyser bakom tårar, sorger, smärta och förluster.
Alla har sin väg, sin sanning, sitt mål.
Tack för att du skriver det är roligt att få svara och tänka. Jag lär mig mycket om mig själv på så sätt.
Jag får bolla mina tankar mot mitt eget plank, hihi...Mvh/Sunny

Skrivet av svampskogen 14 jul 2017 17:31
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

svampskogen

(Medlem)

Vill du bli av med en vän ska du diskutera religion eller politik. Hoppas vi stå pall.
Jag uppskattar dina tankegångar men tar dom absolut inte för några sanningar som är huggen i sten. Men dom berikar mig. Det är vid utbyte av tankegångar man upptäcker nya vinklar så man kan redigera sina egna "sanningar".
Jesus har pratat mycket om kärlek men just tro hopp och störst av allt är kärleken får vi också tillskriva korinterbreven. Synd att Jesus inte gjorde några egna anteckningar men förmodligen var han inte skrivkunnig. Han var ju ändå bara son av en snickare. Du skrev tidigare att Gud visade vad han tyckte om det rådande patriarkatet genom att låta sin son födas av en kvinna. Tycker att han hade varit ännu tydligare om han hade låtit föda en dotter. Hur hade kristendomen sett ut då?
Undra om inte Saulus också fick NDU när han träffades av blixten på väg till Damaskus. Från att vara en hängiven förföljare av kristendomen blev Paulus dess viktigaste stöttepelare.
Har du haft utbyte med andra som har haft samma upplevelse? Kommer man alltid tillbaka som fräst? När man läser om NDU så beskriver dom som varit med om det som rena euforin. Var det samma upplevelse för dig? Att blir hånad och ifrågasatt gjorde förmodligen att du kapslade in upplevelsen. Och då är det bra att du kan vara din egen bollplank.
För att dra en världsligt liknelse så går det att jämföra med när en inbiten golfare äntligen får sin "hole in one" men ingen såg på. Han blir också bara hånad när han berättar om det så till slut är han tvungen att kapsla in det roligaste han har upplevt under sitt golfliv för att bara tar fram minnet för sig själv. Kanske liknelsen var lite banal för hans livsåskådning förändrades ju inte medans din förändrades radikalt. Hoppas att jag inte vidgade mina tankar för mycket. Med vänlig hälsning Svampskogen.

Skrivet av Inaktiverad 5647 14 jul 2017 17:54
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Du sätter målet i dina tankar!
Ja liknelsen är väldigt bra med -golfen och hole in one-. Så är det ju så att man får tro på vad man vill, men inte tro på Gud.
Tänk på alla ockulta program. Jag tror det går ca 5st nu.Det är helt rumsrent att tro på spöken, andar, stenar mm.
Men tror man på Gud så är man lite ensam.
Men det blev så att många följde med på tåget. Hela min egen familj, medans annan släkt blev så kritiska och en del arga.
Jag tror att de kanske tyckte jag splittrade släkten med att tro?
Jag skulle alltid stå till svars för vad andra Kristna gjorde.Ganska jobbigt. Men jag vet väl att det finns många skitstövlar i de Kristna leden.Men också många underbara personer, bara ett exempel är Dag Hammarsköld. Många i min släkt var ockult troende.Så det kolliderade väl, men jag respekterade deras uppfattningar, trots att jag själv inte upplevt spöken tex.
Jag finner inte att det vore konstigare med-Den helige ande, Gud som Ande, så även Jesus-, Gud då som en Ande över alla andar?
Men hur som helst så knäppte mamma som varit synsk sina händer och bad till Gud dagen innan hon dog.
Hon sade att pappa sagt att han skulle hämta henne på sin dödsdag, det gjorde han tydligen för de dog på samma dag med fyra år emellan.
Ja du fine debattör det är mycket mellan himmel och jord man inte vet. Man får vara rädd om människor och deras uppfattningar om liv och död.Ingen av oss vet hela sanningen. Kanske har vi en skärva alla av den stora kunskapen och en dag utbrister vi-oj, var det så här det var-? Vi lär få se en gång? Kanske?
Hole in one- eller gammelgäddan som vi fångade då ingen såg- himlen, allt som ingen såg mer än vi själva.
Frälsning, upplysning, sanning, ja vad upplevde Saul? han hörde en röst som sade -Saul, Saul varför förföljer du mig-.
Jag fick se sanningen om mig själv och den smärtan räckte. Alla de gånger man missat målet. Det var nyttigt.
Önskar dig en skön helg. Tack för så givande tankar.Fint skrivet! Mvh/Sunny
Uppdaterat: 14 jul 2017 18:01  
Skrivet av svampskogen 14 jul 2017 20:42
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

svampskogen

(Medlem)

Tack! Trevlig helg till dej och din familj med!

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1782 trådar med 16874 inlägg. 312 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

Köp reklamplats här
Har ni något att erbjuda fullvuxna lönar det sig.

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".

VIP-länkar:

Vi Mellan Jobben

Internetmarknadsföring

Linkster svenska länkar