Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Principen skjut först och fråga sen

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Principen skjut först och fråga sen

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 5 av 5.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 3 aug 2018 16:48
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

En längre tid har polisen börjat anamma den amerikanska principen "skjut först och fråga sen", det har nog de flesta märkt. I den principen ingår också att skjuta för att döda, inte bara oskadliggöra.
Den principen tycker många är bra, eller tycker i varje fall att den blivit nödvändig. Dock finns det ju gränser för allt, som bekant. Nu när de väljer att skjuta ihjäl en utvecklingsstörd pojke med en plastleksak i handen så verkar många som annars tycker om principen anse att polisen har gått över en gräns de inte borde ha gått över.
Jag tillhör dem som tycker polisen redan gått över gränsen i tidigare fall, och definitivt långt över gränsen den här gången. Vad anser du?
Skriv din mening, det är bara att klicka på "Svara" och skriva.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Citymermaid 3 aug 2018 18:03
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Medlem)

Jag håller med dig, Bengt, och detta fall är ju en stor tragedi. Hur kunde polisen undgå att se att pojken i princip bara var ett stort barn med en plastleksak i handen? Tror att det upptrappade våldet bland de riktigt kriminella gör ordningsmaktens representanter stressade och försedda med skygglappar. En otäck utveckling, och visst påminner det om USA, där det räcker att vara en färgad vapenlös ung man, ute på stan efter kl 19.00, för att bli skjuten till döds.

Nästan alla partier går till val på "mer resurser till polisen". Ja, säkert behövs det fler poliser i samhället, men framför allt poliser med omdöme att skilja på verkliga faror och inbillade sådan.

/Citymermaid

Skrivet av tigero 6 aug 2018 08:42
  Skriv ut Direktlänk

tigero

(Medlem)

Att någon dödas är mycket tragiskt, oavsett vilken levande varelse det än är. Alla älskar sitt liv och har rätt att leva det i sin normala miljö.
I detta fallet med poliser som skjuter utan att veta på vad eller vem, hoppas jag att det snarast blir en övergång till elpistol.
Faktiskt kan jag lite förstå poliserna också för de är många gånger utsatta och motarbetade av folk som borde vara glada för att de finns.
Vi har fått ett rått samhälle och det är inte lätt för vare sej enskild eller rättsväsende. Det är inte så helt förvånande att det är tomma platser till polisutbildningen. Blir kanske då lätt att man tar in mindre lämpliga personer?

--
Tigero

Skrivet av Gattina 6 aug 2018 10:58
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Gattina

(Medlem)

Jag håller helt med Tigero! Poliser och annan "blåljuspersonal" har i flera år fått utstå mängder av våld i olika former och även kritik - ibland för att de gjort för lite, ibland för att de ansetts ta i för mycket. Jag kan förstå att det ger upphov till både stress, press och frustration och många poliser har lämnat yrket samtidigt som nyrekryteringen är låg. Om samhällsklimatet varit ett annat, tror jag inte risken för missbedömningar varit så stor. Det är ju dessutom svårt för oss som befinner oss utanför det aktuella händelseförloppet att få en rättvis bild av vad som verkligen hänt och hur pass hotad den skjutande polisen känt sig. Generellt sett tycker jag polisen behöver mer uppmuntran i stället för kritik.

Skrivet av Anita 6 aug 2018 14:51
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Anita

(Medlem)

Jag håller till fullo med tigero och Gattina! Det är lätt att döma då man inte är på plats. Men jag ifrågasätter även föräldrar som köper och tillåter sina barn att leka med dessa realistiska leksaker? Vill även hoppas och tro på leksaksaffärerna tar sitt ansvar.
Uppdaterat: 6 aug 2018 16:17  

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1760 trådar med 16905 inlägg. 302 (17%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

Köp reklamplats här
Har ni något att erbjuda fullvuxna lönar det sig.

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".

VIP-länkar:

Vi Mellan Jobben

Internetmarknadsföring

Linkster svenska länkar