Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Nyord 2019

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Nyord 2019

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 3 av 3.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 27 dec 2019 15:46
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Nu har Språkrådet gett ut sin lista över s.k. "nyord" för 2019. Här finns hela listan: Nyordslistan 2019

Jag tror att vi som är över 55 inte känner till de flesta av de orden.
"Cybersoldat" kan vi nog förstå, som det ser ut idag lär de behövas. "Hybridkrig" kan vara svårare att förstå, men det är väl bland andra cybersoldater som ska bekämpa sådant.
Flera av nyorden har med de omtalade klimatförändringarna att göra, direkt eller indirekt. Orden "Klimatnödläge", "Klimatdiktatur", "Klimatstrejk", "Gretaeffekten" och "Smygflyga" finns med.

Vad tycker ni om alla nyord?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Citymermaid 31 dec 2019 00:04
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Guldmedlem)

Överlag roliga och välfunna nyord, som speglar aktualiteter, problem och andra tillstånd i vår samtid. Men just därför undrar man hur länge de kommer att överleva i dagens språk? Och om företeelsen i fråga försvinner?

Tag t ex det japanska ordet "ikigai", som både innehållsligt och språkligt ligger illa till i svenska munnar. Om det ska överleva måste man hitta en snärtig översättning, ty få kommer att dra sig till minnes originalordet när det blir aktuellt i en diskurs.

Själv är jag mest förtjust i de två nyorden "popcornhjärna" och "dra-åt-helvete-kapital", och gnuggar nästan händerna av förtjusning inför utsikten att få använda dem: "Alldenstund de förhandenvarande popcornhjärnorna äro legio, alltför många, kräfver de esomoftast ett dra-åt-helvete-kapital för att själen ska återfå sin ikigaiska jämvikt."

/Citymermaid

Skrivet av Inaktiverad 11328 18 jan 2020 14:18
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 11328

Nyorden är att paketera en hel mening i ett snärtigt ord. "Smygflyga", jag skulle hellre säga att jag känner skam för att flyga så jag skyltar inte med det, i alla fall inte i de kretsar där jag anar att det kommer väcka ont blod. Nyorden verkar vara avpassade för sociala media, där det gäller att uttrycka sig kort och slagkraftigt, inte ha en önskan om att inleda en mer djupgående dialog.

"Jag smygflyger" är ju också ett sätt att uttrycka att man är inne, att man är rätt i tiden och ett sätt att skryta om sin förträfflighet.

Jag kommer nog aldrig att använda dessa nyord i en konversation, jag skulle känna mig lite löjlig att låtsas vara yngre än jag är.
Uppdaterat: 18 jan 2020 14:37  

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2062 trådar med 18280 inlägg. 401 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".