Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Prepping och beredskap

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Prepping och beredskap

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 10 av 10.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 9 mar 2022 10:54
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Vi har ju ett läge i skrivande stund då många känner oro för vad som ska hända. Nu blir så kallad "prepping" mer aktuellt än vanligt. Det uttrycket betyder bara ungefär "förberedelse för kris" och mycket skulle kunna räknas in i det (det är från engelskans "prepare", förbereda).
MSB har en sida om just detta på Förbered dig för kris, den är bra att läsa, men om den stillar folks oro är en annan fråga.

"Oron är värst" är ju en urgammal sanning, oron kan skada mer än själva händelsen ibland. Så om "prepping" kan lindra någons oro är det naturligtvis alltid bra, oavsett hur rationell förberedelsen är. Alltså är det lite individuellt hur mycket man "ska" förbereda sig för det värsta, gör vad som stillar din oro. Viss förberedelse behöver dock alla tänka på, det handlar om att kunna klara sig ett par dagar på egen hand. Ett par dagars kris kan det bli av många olika orsaker så det behöver alla vara beredda på. För ett par dagar behövs ju dock inte ett fulladdat skafferi med mat och vatten som en del "preppers" lägger upp.

Elavbrott, oavsett vad den beror på, är idag någon riktigt besvärligt. Vi har undan för undan blivit alltmer beroende av el till snart sagt allting. I hemmen är vi beroende, men även samhällsfunktioner. Dagens livsmedelsbutiker har system som de är beroende av för att kunna sälja, och de systemen måste ha el. Mindre försäljningsställen kan fortfarande fungera, men för samhället i stort räcker förstås inte det.

Skriv dina funderingar kring detta (Svara-knappen), om hur vi ska förbereda oss eller om oron eller vad samhället borde göra.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 20 mar 2022 13:04  
Skrivet av Citymermaid 9 mar 2022 12:02
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Guldmedlem)

Bra att dela med sig av olika tips, men de ska ju också vara realiserbara i olika typer av hushåll. Det ÄR ju viss skillnad på att bo i glesbygden/på landet i egen villa med tillgång till extra järnspis/kakelugn/öppen spis, välfyllt vedförråd och kanske t o m egen brunn. Samt gott om utrymmen att stuva in frystorkad mat och konserver. I så fall kommer man klara sig bra under krisförhållanden. Men bor man i en stadslägenhet så finns det varken utrymme eller möjlighet till sådan form av "prepping", så förslag om fotogen- och rödspritsdunkar och annat eldfarligt är helt meningslöst. Eftersom de inte får förvaras varken i bostaden eller i källarutrymmen.

Dessutom är lagren kring storstadsregionerna tydligen redan slutsålda vad gäller krispaket. I skrivande stund kan man bara betrakta dem i bild på olika hemsidor. Så vi stadsbor får väl nöja oss med extra toalettpapper, precis som under pandemins första veckor, då munskydd inte gick att uppbringa någonstans.

Eller har någon ett bättre förslag?

//Citymermaid

Skrivet av jarl 10 mar 2022 11:39
  Skriv ut Direktlänk

jarl

(Medlem)

Prepping behöver inte vara så konstigt, lite konservburkar, snabbmakaroner och ett Trangiakök får även den mest trångbodda plats med. Man klarar faktiskt att koka potatis på en dos rödsprit, jag har försökt. Rödsprit och stearinljus får man förvara i lägenheter och för värmen kan det vara bra att preppa lite varma kläder om man inte har det eller kanske en sovsäck. Sovsäckar är mycket användbara, jag har övernattat ute i minus tio grader, det fungerar. En radio och ficklampa som drivs med vev är ju en självklarhet. Sedan gäller det att mentalt förbereda sig och veta hur man ska agera, gärna ha en lista på vad man gör om elen går. Och framför allt inte deppa ihop utan ta tillvaron som den kommer, en kopp varm buljong nedkrupen i en sovsäck i skenet av några stearinljus kan bli riktigt mysigt.

Skrivet av Bjarne 10 mar 2022 13:52
  Skriv ut Direktlänk

Bjarne

(Medlem)

Livsmedelsverket har gett ut en lista på "Bra att ha varor" (mat ) om det blir en kris-situation. Man behöver kanske inte följa den så himla noga. På listan fanns bl.a Pulvermos, Flaskvatten, pulverkaffe, honung, pasta, torkad frukt. Soppburkar, hårt bröd el.kex. mjukost i tub. frukt o bärkonserver. Hårt bröd, mjukt bröd med lång hållbarhet ?? Honung eller socker. Te' och Kakao. med mera.

Skrivet av Mynta 11 mar 2022 08:28
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Batteriradio,vevficklampa,ljus,tändstickor,buljongtärningar,pasta, rödsprit till Trangiaköket! Tror att jag kommer att ha stor nytta av att jag varit en fjällvandrare! Naturligtvis får någon trampa upp ett spår åt mig till Skogsparadiset...där väntar Jötulkaminen...järnstekpannan och så tinar jag snö förstås! Det går mot vår!

Skrivet av jarl 11 mar 2022 10:02
  Skriv ut Direktlänk

jarl

(Medlem)

Här kan man hitta bra saker:
https://www.youtube.com/embed/sd5PJUBUhIM
Hemberedskap - mat
Uppdaterat: 20 mar 2022 10:57  
Skrivet av Bengt 17 mar 2022 13:21
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Apropå beredskap så är förstås skyddsrum i hetluften. Finns flera saker, de uppges vara i dåligt skick, bara 5% sägs vara i helt felfritt skick. Det ju allvarligt att man har låtit det bli så - respektive ägare av skyddsrummet är ansvariga och MSB är tillsynsmyndigheten, båda verkar ha varit för slappa en längre tid.
Det som dock är mest på tapeten just nu är att folk i allmänhet har först nu förstått att man INTE får ta med något husdjur ner i skyddsrummet. Det går vissa i taket för. Det är absolut ingen ny regel utan har alltid varit så, skyddsrummet ska bland annat ge tillräckligt syre åt föreskrivet antal personer, djur behöver också syre. Dels har väl inte många tänkt på hur skyddsrum fungerar tidigare och dels har antalet husdjur ökat väldigt mycket och dels ses särskilt hundar som familjemedlemmar numera på ett annat sätt än tidigare. Så nu ropas det efter skyddsrum där man får ta med sina husdjur till. Det är tveksamt om det kommer.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av jarl 18 mar 2022 09:59
  Skriv ut Direktlänk

jarl

(Medlem)

Om kriget kommer, vilket vi hoppas att det inte gör, får vi nog inse att tillvaron kommer att bli helt annorlunda. Att grannen med allergi är viktigare än eventuella husdjur är självklart. Om jag inte hade gjort mig av med mina ormar hade jag aldrig drömt om att släpa med dem ner i något skyddsrum även om de är allergenfria.

Skrivet av Citymermaid 19 mar 2022 12:51
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Guldmedlem)

Det blir hårda bud för husdjuren om det värsta händer. Hörde en man på radion ("Ring P1", kl 9.30 varje vardag), som tyckte att hans hund "kunde gott vara ensam i lägenheten några timmar under pågående bombanfall. Det klarar han". Jag skulle inte vilja vara den mannens hund eller katt!

I mitt bostadsområde finns det hundar i var och varannan trappuppgång, i olika storlekar och raser. Jag kan föreställa mig vilket bråk det skulle bli om de förvägrades tillträde till skyddsrummet. Grannen med allergi får nog visa upp läkarintyg i så fall.

//Citymermaid

Skrivet av Bengt 20 mar 2022 13:03
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

MSB har en ganska bra FAQ, frågor och svar, på Frågor och svar om skyddsrum
Där kan man till exempel läsa:

MSB
Får jag ta med mitt husdjur till ett skyddsrum?

Nej, Skyddsrummen är avsedda för människor. Inga djur får tas med till skyddsrummet på grund av till exempel allergirisken och att det ibland finns begränsat med utrymme.

Skyddsrummen är tänkt som ett tillfälligt skydd. Det finns många andra sätt att söka skydd om man inte vill lämna sitt husdjur, till exempel i en källare, tunnel eller att utrymma till annan plats.

Där finns även länk till "Föreskrifter och handböcker för skyddsrum" för den som orkar läsa kanslisvenska.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2062 trådar med 18280 inlägg. 401 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".