Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* NATO-medlemskap

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > NATO-medlemskap

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 10 av 10.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 10 maj 2022 10:31
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Det verkar i skrivande stund som att Sverige och Finland kommer att ansöka om NATO-medlemskap inom kort. Är det bra? Är det dåligt? Går det för fort, kommer beslutet för snabbt?

Fördelen är förstås att kunna få mer stöd om vi blir angripna. Nackdelen är att våra barn och barnbarn kan tvingas ut i krig för ett annat NATO-land, som exempelvis Turkiet.

Skriv gärna era funderingar kring detta.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av jarl 10 maj 2022 15:52
  Skriv ut Direktlänk

jarl

(Medlem)

Det vore mycket bra om vi gick med i NATO, som ensamt land klarar man sig inte mot stora diktaturer, se hur det går för Ukraina. Vi kan inte, som "neutrala" klara oss genom ett tredje världskrig som vi klarade oss igenom det förra, genom att ge fienden fullt tillträde till vårt land och våra naturtillgångar. Det var ett föga ärofyllt sätt att låta andra länder offra sina söner för vår skull. För övrigt är vi redan så nära allierade i NATO utan att åtnjuta det skydd det innebär. Vi är redan mycket nära ett tredje världskrig, även denna gång med en galen diktator som anfallare.

Skrivet av Mynta 10 maj 2022 18:35
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Detta val är en exakt beskrivning av pest eller kolera! För blott några dagar sedan var jag helt klart emot men nu vacklar jag...är visst någon velighet som jag har med mig från min tid som aktiv i S...ja nästan så jag faller omkull och
just nu är jag för Natomedlemskap och inte för att jag känner mig trygg med det utan för att det är det minst onda just nu...
Uppdaterat: 10 maj 2022 19:40  
Skrivet av Citymermaid 11 maj 2022 10:59
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Guldmedlem)

En sak är säker: Om Ukraina varit NATO-medlem hade Rysslands vansinniga angrepp aldrig ägt rum. Alltför dyrt och riskabelt.

De som pläderar för en svensk alliansfrihet tror att nästa stora världskonflikt kommer se likadan ut som WW1 och 2, då vi lyckades hålla oss utanför och neutrala. Sen dess har världen förändrats.
Vi behöver tyvärr NATO.

//Citymermaid

Skrivet av Bengt 15 maj 2022 17:31
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Nu idag 15/5 har Socialdemokraterna efter en intensiv intern process bestämt sig för att vara för ett NATO-medlemskap. Eventuellt kan en ansökan skickas in redan på tisdag. Igår lördag bestämde sig Finland för att ansöka om NATO-medlemskap och kanske får in ansökan redan imorgon måndag - det påverkar många svenskars inställning till en svensk ansökan, både politiker och "vanligt folk".

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 15 maj 2022 17:31  
Skrivet av Bengt 17 maj 2022 11:39
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Nu är Sveriges ansökan om medlemskap i NATO underskriven och klar. Formellt ska Sveriges Natoambassadör i Bryssel lämna över vår ansökan till Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg inom kort.
Turkiet gillar inte Sverige så kanske kommer de att hindra medlemskapet, åtminstone en tid.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 18 maj 2022 12:29
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Nu är både Sveriges och Finlands ansökningar till NATO-medlemskap formellt överlämnade till Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg. Så nu är det ansökt och klart, återstår sedan att ansökan ska godkännas av samtliga NATO-länder vilket kan ta tid p.g.a. Turkiets lite märkliga inställning till både Sverige och Finland.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Maryissa 18 maj 2022 20:51
  Skriv ut Direktlänk

Maryissa

(Medlem)

tisdag 10 maj 2022, kl 18:35 skrev Mynta
Detta val är en exakt beskrivning av pest eller kolera! För blott några dagar sedan var jag helt klart emot men nu vacklar jag...är visst någon velighet som jag har med mig från min tid som aktiv i S...ja nästan så jag faller omkull och
just nu är jag för Natomedlemskap och inte för att jag känner mig trygg med det utan för att det är det minst onda just nu...

Ungefär så har jag tänkt också....
förr har jag varit emot NATO....eller mycket tveksam....
Men i detta läge p.g.a Ryssland så är det nog bäst att vara med

Skrivet av Maryissa 18 maj 2022 20:54
  Skriv ut Direktlänk

Maryissa

(Medlem)

onsdag 11 maj 2022, kl 10:59 skrev Citymermaid
En sak är säker: Om Ukraina varit NATO-medlem hade Rysslands vansinniga angrepp aldrig ägt rum. Alltför dyrt och riskabelt.

De som pläderar för en svensk alliansfrihet tror att nästa stora världskonflikt kommer se likadan ut som WW1 och 2, då vi lyckades hålla oss utanför och neutrala. Sen dess har världen förändrats.
Vi behöver tyvärr NATO.

//Citymermaid

Jo, världen har förändrats mycket under åren.....och ja, tyvärr behöver vi NATO nu p.g.a. Ryssland

Skrivet av Mynta 19 maj 2022 17:25
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Man är inte sämre än man kan ändra sig!
Men...ja just men nu skall Sverige försöka komma igenom nålsögat...bli godkänd av samtliga andra redan ingående stater och då är det problem!

Lukas 18:25/kamel och nålsöga. Ja himmelriket är i vart fall inte NATO men in i det måste Sverige precis som när man måste skynda sig att stänga ytterdörren när det driver snett regn och blåser hårt!

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2062 trådar med 18280 inlägg. 401 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".