Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Småpartier

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Småpartier

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 8 av 8.

Löst Den här tråden är markerad som löst.

Sidor: < [1]  >
Skrivet av dubbeltur 26 aug 2011 16:14
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Såg på nyheterna att 4 småpartier hamnar utanför riksdagsspärren.

Behövs småpartier, stödpartier?

Själv tycker jag de behövs för att balansera de två stora partierna.

--
dubbeltur

Skrivet av Bengt 26 aug 2011 16:36
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

fredag 26 augusti 2011, kl 16:14 skrev dubbeltur
Behövs småpartier, stödpartier?

Behövs och behövs - det finns en annan synvinkel på det - det måste vara tillåtet att ställa upp i valet med ett litet parti. Alltså beror det, i demokratisk ordning, på oss väljare själva om ett visst parti ska komma in i Riksdagen eller inte. Att besluta sig för att det bara "behövs" två partier och förbjuda alla andra, det vore ingen bra utveckling. Så då blir svaret: Jo, det behöver få finnas småpartier (med en lätt omskrivning av din fråga). Dock har vi ju sedan urminnes tider en begränsning, den att ett parti måste lyckas få fyra procent av rösterna för att få vara med i Riksdagen. Den regeln diskuteras ju lite då och då - en del vill höja den andra vill sänka den. Jag tror nog, för min del, att den gränsen är ganska väl avvägd, men naturligtvis blir anhängare till ett parti som hamnar precis under gränsen missnöjda och kan hamna i den lite sneda tankegången att deras problem är gränsen i sig.

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Edor 26 aug 2011 19:55
  Skriv ut Direktlänk

Edor

(Medlem)

Vore det val i år och det föll ut som DN:s sista valprognos så skulle SD, V, C, KD inte komma in i riksdagen. Riksdagspartierna blir då S, Fp, M och Mp.
Nu är det långt till nästa val, så den senaste undersökningen säger inte så mycket. Är det så att småpartierna får problem när de inte har någon riktig egen och allmänt viktig fråga att driva förutom att de måste vara trovärdiga på alla andra områden. 4% spärren är väl sådan att enfrågepartier får svårt att komma in i riksdagen. Jag tror mycket hänger på att idéerna är döda, allt är 'realpolitik'.

Skrivet av Bengt 26 aug 2011 21:13
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

fredag 26 augusti 2011, kl 19:55 skrev Edor
4% spärren är väl sådan att enfrågepartier får svårt att komma in i riksdagen.

Ja, och den saken tycker jag är riktig. Vill man driva en enda fråga bör man göra det som förening eller organisation. Vill man in i Riksdagen ska man kunna ta ansvar för alla politikområden - och det är ingen "dans på rosor", det är tufft, men det måste man klara av om man ska vara med där, anser jag.

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Fyrkant 30 sep 2011 11:09
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Fyrkant

(Medlem)

Det finns inga enfrågepartier enl mig. Däremot kanske det finns partier som av vänsterjournalister framställs som enfrågepartier vilket är något helt annat. De som inte fick sin revolution 1968 har bytt taktik och har infiltrerat redaktioner, skolor och universitet och arbetar oförtrutet på att bryta ner det svenska samhället.

Skrivet av Hubbelina 15 okt 2011 17:49
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hubbelina

(Medlem)

Är det några som infiltrerar så inte är det vänster sidan.
Dessutom så är den absoluta majoriteten av media ägt av borgare.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1951 trådar med 17777 inlägg. 360 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".