Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Juholt kastade in handduken

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Juholt kastade in handduken

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 9 av 9.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 21 jan 2012 15:07
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Idag kl 15 meddelade Håkan Juholt att han avgår som socialdemokraternas ledare.
Gjorde han rätt i det?
Tvingade massmedia honom att avgå?
Allmänt, hur stor felfrihet kräver vi av politikerna?

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Laura 21 jan 2012 16:28
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Laura

Laura

(Medlem)

Vi kan inte kräva fullständig felfrihet av politikerna, de är ju människor de också. Men Håkan Juholt har ju faktiskt myglat med bostadsbidrag och avslöjat en skrämmande okunnighet om områden som han borde vara insatt i, och därmed borde han avgå.

Men det jag funderar över är huruvida en partiledare bara kan avgå från dag till dag, lämna partiet i ovisshet om efterträdare och åka hem till Oskarshamn och förklara att "Jag avgår!"

Har inte partiledare samma ansvar som företagsledare, generaldirektörer, rektorer eller övriga i ledande ställning att se till att organisationen även fortsättningsvis kommer att fungera?

 
Skrivet av Bengt 21 jan 2012 16:43
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

lördag 21 januari 2012, kl 16:28 skrev Laura
Har inte partiledare samma ansvar som företagsledare, generaldirektörer, rektorer eller övriga i ledande ställning att se till att organisationen även fortsättningsvis kommer att fungera?

Nja, inom det partiet har de tydligen inte den ordningen, vad jag har hört. De har ett "verkställande utskott" (VU) som tydligen ska ta huvuddelen av det ansvar jag antar att du tänker på nu. För övrigt var det antagligen också detta VU som i praktiken tvingade Juholt att ge upp, även om det utåt ska se ut som hans egna beslut.



--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av sigge 21 jan 2012 19:11
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt sigge

sigge

(Medlem)

Du frågar om han gjorde rätt? Det mest sannolika är väl att han inte hade något som helst val, efter de två senaste dagarnas krismöte. Han var nog "därtill nödd och tvungen", av partiet. Men indirekt av mediedrevet, som malde ned honom, bit för bit. Den "tredje statsmakten" är kanske den starkaste.


--
Sigge
 
Skrivet av sigge 21 jan 2012 22:16
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt sigge

sigge

(Medlem)

Laura.

Vare sig partiledare, företagsledare, generaldirektörer, rektorer eller andra, har att ta ansvar för att organisationer fungerar, om de inte längre har uppdraget Hur skulle de kunna göra det, när de frånsagt sig ansvar?


--
Sigge
 
Skrivet av sigge 21 jan 2012 22:27
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt sigge

sigge

(Medlem)

Om jag har fattat det rätt, tar inte S/VU några beslut, utan bereder ärenden och förelägger partistyrelsen, som tar beslut och ger VU i uppdrag att genomföra. Partisekreterarare har interimt ett uppdrag att leda under tid det saknas partiledare. Rätta mig om jag har fel.


--
Sigge
 
Skrivet av dubbeltur 22 jan 2012 10:09
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt dubbeltur

dubbeltur

(Moderator)

Skall bli intressant att följa processen med val av ny partiledare.


--
dubbeltur
 
Skrivet av sigge 22 jan 2012 17:54
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt sigge

sigge

(Medlem)

Ja, dubbeltur, väldigt intressant. Expressen och SIFO viasar att Bodström är hetast Det låter i mina öron lite som att "hoppa ur askan i elden".

Jag noterar att Pär Nuder var närvarande vid epilogen i Oskarshamn och att han skrivit Juholts avskedstal. Visserligen har han avsagt sig allt intresse för partiledarskap, men det känns som att man inte riktigt vet var man har honom. Det där med "totalt ointresse", har jag hört förr. Bl a från Göran Persson och Håkan Juholt.

Vi får se!


--
Sigge
 
Skrivet av sigge 28 jan 2012 21:44
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt sigge

sigge

(Medlem)

Nu vet vi att Stefan Löfvden vann och är ny partiledare. Men vi vet däremot inte vem han vann över och med hur mycke eller lite. Det får vi ej heller någonsin veta. Partiets sekteristiska handläggning sker i vanlig ordning med neddragna rullgardiner. Vad som dock kan konstateras är att han är "partiledare" med ett tunt mandat, som inte kan företräda sitt eget parti i sveriges beslutande församling.


--
Sigge
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18338 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".