Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Ensamheten i Sverige idag

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Ensamheten i Sverige idag

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 7 av 7.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 7 aug 2012 21:30
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Hur står det till med gemenskapen? Är du ofrivilligt ensam?

Enligt en undersökning som Röda Korset stod bakom 2011 svarade 40% av svenskarna att de varit ofrivilligt ensamma det senaste året. (Alla i undersökningen var över 30 år.)
Ensamhushållen är idag 46% av alla hushåll. Just i Stockholm är den siffran hela 58%, det är alltså fler ensamhushåll i storstaden än på småorter.

Vad kan man säga om de siffrorna? Är det en bra utveckling av samhället?

Nu måste man dock ta med i beräkningen sådant här som exempelvis den här sajten. En sorts ny "social gemenskap" som vuxit fram, som inte fanns alls för inte alltför länge sedan. Men då är frågan istället; är det en bra samhällsutveckling att byta ut fysisk närvarande gemenskap mot "virtuell" gemenskap?

Skriv vad du tycker om detta, vad du anser eller dina erfarenheter av ensamheten.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 7 aug 2012 22:22
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Virtuell gemenskap kan leda till fysisk gemenskap.

Ensamhushåll kan ha många orsaker. Vi blir äldre och många gamla lever ensam efter att partnern dött. Den höga skilsmässofrekvensen bidrar. Att dagens kvinnor är självständiga och självförsörjande kanske bidrar, många nöjer sig eller ser fördelar med ett särboförhållande.

--
dubbeltur

Skrivet av Biggan 8 aug 2012 09:28
  Skriv ut Direktlänk

Biggan

(Medlem)

För mig betydde den "virtuella" gemenskapen oerhört mycket när jag blev anhörigvårdare till min man som var sängbunden p.g.a. stroke. Min övertygelse är att hade jag inte haft tillgång till Internet och en annan sajt liknande den här, hade jag nog inte suttit här idag. De s.k. "vännerna" försvann från oss liksom de gör för många, många andra i samma situation.

Med hjälp av datorn och Internet kom jag i kontakt med flera som befunnit sig i samma situation och vi etablerade en vänkontakt som senare ledde till att vi träffades IRL och det är en gemenskap som fortfarande håller i sig.

2003 blev jag änka och 2006 flyttade jag till min nuvarande bostadsort och här har jag en mycket stor gemenskap utanför datorvärlden då jag blev medlem i Svenska Alliansmissionen.
Är även numera medlem i Röda Korset vilket också medför stor gemenskap med andra.

Fortfarande har jag även datakontakter så min erfarenhet är att det är enorm tillgång till att ha den "virtuella" kontakten också.

--
Uppdaterat: 8 aug 2012 09:31  
Skrivet av dubbeltur 10 aug 2012 20:20
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Farida, bra inlägg om singelresor. Anledningen till att resebolagen inte nappat tror jag beror på att hotellen vill ha full beläggning, för att tjäna mest med pengar/säng/person.

--
dubbeltur

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".