Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Babar i sjön

Forum > Allmän diskussion > Skoj och kul > Babar i sjön

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 19.

Löst Den här tråden är markerad som löst.

Sidor: < [1] 2  > »
Skrivet av dubbeltur 18 maj 2015 11:02
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Babar sjösatt
I går var jag med om min första sjösättning någonsin. Träsnipan Babar som jag köpte i höstas hamnade i sitt rätta element. Jag har förberett Babar för det våta genom att spreja vatten på bordens insida i 2 veckor. Det lönade sig, minimalt med vatten sökte sig ner i kölsvinet. Nu får snipan ligga ifred och svälla innan jag startar motorn en Albin O41. Det blir spännande att lära sig hantera en båt för första gången i mitt 68-åriga liv.

--
dubbeltur

Skrivet av Inaktiverad 5648 18 maj 2015 12:29
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Du kommer att få trevligt med Babar, ett tips är att lägga våta trasmattor i båten och även på däcket för att hindra vattnet. Jag gjorde alltid det på "min" tid med träbåtar.

--
Lasse.

Skrivet av dubbeltur 18 maj 2015 13:35
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

LasseO, det är så mycket inredning i båten så det där med trasmattor fick jag slopa.

--
dubbeltur

Skrivet av Inaktiverad 5648 18 maj 2015 15:42
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Jag menar under durken men det kanske inte funkar på Babar.

--
Lasse.

Skrivet av dubbeltur 18 maj 2015 16:42
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Inredning
Nej det är inte så många fria ytor så det fungerade bättre att "vattna" borden. Eftersom jag har haft båten hemma på tomten så har det varit lätt att hålla efter varje dag.

--
dubbeltur

Skrivet av Inaktiverad 5648 18 maj 2015 18:09
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Låter betryggande, att ha båten hängande i kranen eller ösa dygnet runt är ingen höjdare.

--
Lasse.

Skrivet av gunnar_48 23 maj 2015 11:57
  Skriv ut Direktlänk

gunnar_48

(Guldmedlem)

En riktigt läcker båt, den blir man avis på när den ligger i sjön... men oj vilket jobb för att hålla den i skick.

Ha en trevlig sommar med din båt dubbeltur

Skrivet av Inaktiverad 4552 23 maj 2015 19:55
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Båtlivet är underbart men för vårt vidkommande sätter våra ryggar stopp. Jag har bott intill havet hela mitt liv . Var på Öland förra vecka och promenerade längs Horns kustväg med ett barnbarn snart två år.Vågorna kluckade mod stranden och fågelsången i buskagen var intensiv.

Skrivet av dubbeltur 24 maj 2015 23:52
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Provstartade motorn igår utan problem. Hade tänkt göra premiärturen i dag men kraftiga byiga vindar gjorde att jag inte vågade, nybörjare som jag är.

--
dubbeltur

Skrivet av Inaktiverad 5648 25 maj 2015 07:51
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Bra beslut, havet är inte att leka med, en klok skeppare kollar alltid sjörapporten innan han lägger ut.

--
Lasse.

Skrivet av dubbeltur 12 jun 2015 23:30
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Premiärturen blev av för 2 veckor sedan, tyvärr så började förgasaren flöda över så turen fick avbrytas. Har läst på, inhämtat tips och råd. Plockade ur och isär förgasaren, beställde hem en ny nålventil samt packningar, justerade flottören. Igår rengjorde jag och skruvade ihop förgasaren. I morse så monterade jag tillbaka den på motorn, startade utan problem. Dax att återuppta den avbrutna premiärturen.

--
dubbeltur

Skrivet av Inaktiverad 5648 13 jun 2015 14:15
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Det var skönt att du fixade problemet, bensinmotorer kräver lite mer pyssel än dieselmotorer.

--
Lasse.

Skrivet av dubbeltur 14 sep 2015 00:32
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Vid nästa försök så upprepades samma problem. Tog del av en massa förslag. så nu har jag bytt tändspole och kondensator.
Nytt försök dag, efter 20 minuter så började motorn krångla. Trodde att det kanske var för lite bensin i tanken (Självtryck) så min kompis öppnade locket till bensintanken för att hälla i mer, helt plötsligt så går motorn perfekt.Luftröret till tanken går över en skarp kant och där har röret böjts så ingen luft passerar. Det blir vacum i tanken.
Vi tog en rejäl tur med båten och den gick prickfritt. Hoppas jag hinner med några fler vändor innan upptagningen senare i höst.

--
dubbeltur

Skrivet av Inaktiverad 5648 14 sep 2015 08:03
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Vilken tur att det bara var det enkla problemet, jag hade samma fel på en volvo på 70-talet.

--
Lasse.

Skrivet av dubbeltur 14 jun 2017 13:02
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Nu har vi 2017. Babar kom i sjön i söndags. Jag har sålt båten, den är lite för stor för att själv köra och lägga till. Köparen bor vid samma vatten, så ikväll lättar jag ankar och levererar den.

--
dubbeltur
Nästa inlägg

Sidor: < [1] 2  > »

* Forumstatistik

Vi har 1787 trådar med 16928 inlägg. 314 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

Köp reklamplats här
Har ni något att erbjuda fullvuxna lönar det sig.

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".

VIP-länkar:

Vi Mellan Jobben

Internetmarknadsföring

Linkster svenska länkar