Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Pristävling: Frågesport juni 2018

Forum > Allmän diskussion > Skoj och kul > Pristävling: Frågesport juni 2018

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 13 av 13.

Löst Den här tråden är markerad som löst.

Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 1 jun 2018 12:58
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

En ny pristävling i form av frågesport är nu startad
Juni månads pristävling i form av frågesport är nu igång. (Logga in om du inte är inloggad.)
Temat är nu "Svenska låtars texter". Nu gäller det att känna igen textfraser i äldre svenska låtar.
Det är både svåra frågor och lättare frågor, man kan behöva forska lite ibland.
Gå till Frågesport juni 2018 (länk).
Tävlingen pågår till måndag 25/6 kl 12. Du kan svara på en fråga i taget, men kom ihåg att svara på alla frågorna före den tidpunkten.

Vi kommer att dra en vinnare och en andrapristagare bland dem som har alla rätt den 25/6. Du kan fram till dess svara på en fråga i taget när det passar dig.
OBS: Tänk på att ett inskickat svar inte kan ändras efter att du har klickat på knappen "Svara" och därefter på "OK" för en viss fråga. Tänk igenom svaret en extra gång först och svara sedan.

Priserna:
Förstapris: Två månaders Guldmedlemskap
Andrapris: En månad Guldmedlemskap
(Om du har Guldmedlemskap redan läggs tiden till på ditt konto.)

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 1 jun 2018 12:58  
Skrivet av Citymermaid 2 jun 2018 18:10
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Medlem)

Nej, snälla Bengt, ännu en frågesport om pop och schlager... Jag tar mig för pannan, eftersom jag aldrig lyssnar aktivt på det sentimentala innehållet i dessa. Ej heller läser jag skvallertidningar och har noll koll på kändisar och gitarristen SiochSå i det eller det bandet, vars storhetstid inföll på 1980-talet.

Jätteroligt med frågesport - och jag har ju dragit en vinst själv vid ett tillfälle - men kan man inte tänka sig en quiz med lite intressantare och mer allmänbildande innehåll? Här några förslag:

1) Europas mellankrigstid - från 1920 till 1939 (historia)
2) USA:s statsskick och presidenter (statsvetenskap)
3) Klassiska Wien (på musiktema)
4) Impressionismen (konsttema)
5) Paris under tredje republiken (historia, politik)
6) Hollywood och 1950-talet (film)

Man utökar förvisso sitt eget vetande under jakten på rätt svar, och frågorna bör inte vara omöjliga att besvara för ViSeniorers medlemmar.

Hälsar Citymermaid

Skrivet av Bengt 2 jun 2018 18:24
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

lördag 2 juni 2018, kl 18:10 skrev Citymermaid
Här några förslag:

1) Europas mellankrigstid - från 1920 till 1939 (historia)
2) USA:s statsskick och presidenter (statsvetenskap)
3) Klassiska Wien (på musiktema)
4) Impressionismen (konsttema)
5) Paris under tredje republiken (historia, politik)
6) Hollywood och 1950-talet (film)

Tack för förslagen. Det kommer inte in många förslag, även om det efterlyses i varje nyhetsbrev. Vi får se om fler har samma förslag som något av detta.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 4 jun 2018 11:11
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Bra förslag Citymermaid. 3,4 och 6 låter extra intressant. Det här är ju ingen gissningstävling så när allmänbildningen inte räcker till blir det att leta svar på nätet.

--
dubbeltur

Skrivet av Mynta 5 jun 2018 05:21
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Det får inte vara för avancerat utan vi får se detta som just ett lotteri!

Mitt förslag:

Sevärdheter i Sverige
-vart ligger dessa?

Skrivet av Citymermaid 5 jun 2018 16:02
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Medlem)

Nej, det måste inte vara "avancerat", men betänk att ALLT kan numera hittas på nätet genom Google eller Wikipedia. Jag blev bara så trött på dansbandsmusiker, svensktoppslåtar och diverse kändisar, ämnen som så ofta återkommit i quizen, att jag tänkte till och föreslog lite utvidgning.

Myntas förslag gillar jag!

/Citymermaid

Skrivet av Bengt 5 jun 2018 16:13
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

tisdag 5 juni 2018, kl 16:02 skrev Citymermaid
Nej, det måste inte vara "avancerat", men betänk att ALLT kan numera hittas på nätet genom Google eller Wikipedia. Jag blev bara så trött på dansbandsmusiker, svensktoppslåtar och diverse kändisar, ämnen som så ofta återkommit i quizen, att jag tänkte till och föreslog lite utvidgning.

För egen del är jag intresserad av både historia och geografi - och har också satt ihop ett stort antal frågesporter inom de områdena - men man kan konstatera att majoriteten är mer intresserade av kändisar och popmusik än av de ämnesområdena.
Ditt förslag nr 1 vore roligt att göra en frågesport av, tycker jag - men som strömningarna är bland folk i allmänhet nu skulle det säkert bli häftiga reaktioner (vi har ju rent av en massa "30-talsförnekare" omkring oss numera).

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Citymermaid 6 jun 2018 11:41
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Medlem)

Kanske bäst att skippa 30- och 40-talet då, och gå längre tillbaka i historien. Napoleonkrigen? Första världskriget? Tekniska innovationer (telefonen, elektriciteten)? De första järnvägarna? Titanics undergång?

Det finns mycket i omvärlden som kittlar fantasin och vetgirigheten. Pröva med att landsätta någon av dina geografiska eller historiska quiz! Bland VS:s över 4000 medlemmar finns det säkert åtskilliga som skulle uppskatta denna omväxling.

/Citymermaid

Skrivet av Bengt 6 jun 2018 11:52
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

onsdag 6 juni 2018, kl 11:41 skrev Citymermaid
Kanske bäst att skippa 30- och 40-talet då, och gå längre tillbaka i historien. Napoleonkrigen? Första världskriget? Tekniska innovationer (telefonen, elektriciteten)? De första järnvägarna? Titanics undergång?

Det finns mycket i omvärlden som kittlar fantasin och vetgirigheten. Pröva med att landsätta någon av dina geografiska eller historiska quiz! Bland VS:s över 4000 medlemmar finns det säkert åtskilliga som skulle uppskatta denna omväxling.

/Citymermaid

Senast hade vi "Nordisk geografi" i april "Nordens historia" i september - men geografi och historia ska förstås återkomma de också - men emellanåt blir det nog "kändisar" och musik, för dem som gillar det.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 13 jun 2018 17:09
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Halvtid i månadens pristävling i frågesport. Du är väl med och kämpar? Gå till Frågesport juni 2018 >>

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 25 jun 2018 12:43
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Nu är juni månads pristävling avslutad!

"Frågesport juni 2018" hade "Svenska låtars texter" som tema. Nu gällde det att känna igen textfraser i äldre svenska låtar. Pristävlingen avslutades måndag 25/6 kl 12.00.
Tio tävlande fick ihop tolv rätt: Berglotta, Anita, Borka, Mynta, jann46, Cajenna, KarinIng, Erik1937, perma och Herkules.

Dragningen av pristagare gav följande resultat:
Förstapriset, två månaders Guldmedlemskap, gick till KarinIng.
Andrapriset, en månad Guldmedlemskap, gick till jann46.

Ett stort grattis till KarinIng och jann46!

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av KarinIng 25 jun 2018 16:26
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

KarinIng

(Medlem)

Tack så hjärtligt! Alltid kul att vinna något.

Skrivet av dubbeltur 25 jun 2018 16:35
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Grattis KarinIng och jann46.

--
dubbeltur

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1760 trådar med 16905 inlägg. 302 (17%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

Köp reklamplats här
Har ni något att erbjuda fullvuxna lönar det sig.

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".

VIP-länkar:

Vi Mellan Jobben

Internetmarknadsföring

Linkster svenska länkar