Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Meny Nyårsafton

Forum > Allmän diskussion > Recept o tips om mat > Meny Nyårsafton

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 7 av 7.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av dubbeltur 29 dec 2013 22:59
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Vad bjuder ni på för gott på Nyårsafton?

Vi får besök av min äldsta dotter med sambo och 2 barnbarn.
På menyn står: Gratinerad hummer till förrätt. Varmrätt blir Helstekt oxfile med fyllning av pesto, parmesan och parmaskinka, rödvinssky. Jordärtskocksgratäng. Dessert, Mango och limecheesecake med marängtoppar. Därtill passande drycker som min dotter bjuder på.

--
dubbeltur

Skrivet av tigrib 29 dec 2013 23:40
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

I år slipper jag stå vid spisen :-)

Min särbo och jag plus goda vänner åker till icke alltför avlägsen ort där vi först ska se Live från Berlin: Berlinfilharmonikernas Nyårskonsert med Sir Simon Rattle som dirigent och Lang Lang på piano, direktsänt från Berliner Philharmonie.
Därefter supé med nästan samma innehåll som dubbelturs menu: Hummercanapé, Oxfilé med kantarellsås, Champagnesorbet.

Vi hinner hem till Tolvslaget som vi kommer att fira i hemmets lugna vrå med skumpa och något tilltugg.

GOTT SLUT OCH ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR ....

Skrivet av Inaktiverad 3534 30 dec 2013 15:46
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3534

I år firar jag nyår med släkt och vänner strax utanför Nyköping. Klockan tolv är det promenad med facklor, en tradition. Maten blir en överraskning, men jag är säkert på att den kommer att smaka. Läser man dubbelturs och tigribs menyer vattnas det verkligen i munnen.

GOTT NYTT ÅR ALLA HÄR PÅ VI SENIORER!!

Skrivet av Edor 30 dec 2013 17:40
  Skriv ut Direktlänk

Edor

(Guldmedlem)

Det blir en lugn och stilla afton. Men lite extra lyx ifråga om mat. Till förrätt: rökt ål, med äggröra och sallad. Till huvudrätt: oxfilé/pepparbiff med uppstekta djupfrysta grönsaker och en sås av något slag. Ev flamberar jag biffen i cognac. Till dessert: har jag tänkt ris a la Malta gjord på keso med djupfrysta lingon som tinats och mosats (inget socker!). Jag kan inte själv dricka en flaska bubbel vid tolvslaget så jag öppnar flaskan tidigare och dricker bubbel genomgående till maten. Jag skall ha en liten Porse också, det är danskt pors-kryddat brännvin för den som inte känner till det.
Tolvslaget övervar jag nog framför TVn. Det blir antingen med Malmsjö i SVT1 eller med Pigekoret i dansk TV, kanske hinner jag med både och. Och så skall jag höra Dronningens nytårstale i dansk TV vid 18 tiden. I övrigt blir det nog lite jazz från min CD-spelare ut genom högtalarna under kvällen. Kanske sista nyårsafton jag kan dra upp volymen ordentligt. Det är klart lite vemodig afton kanske, den sista här på Slånvägen. Det blir den 30:e nyårsaftonen här. Jag åker nog till stan imorgon och köper champagne, och sparar mitt andra bubbel.

Gott Nytt År 2014!

till Er alla som läser här.

Skrivet av Mynta 30 dec 2013 21:24
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Nyårsaftonens mat känns så fri! Inga traditioner som tynger utan nu är det bara att äta det man tycker är gott!

Alltså lagar jag för min gode vän och mig en måltid utifrån ett recept den här gången-oftast gör jag utifrån mitt eget tyckande! Eller som mitt barnbarn då 5 år sa när mamman frågade vad vi hade för recept: "Recept har bara den som inte kan laga mat."

Menyn:

Avocado/räkor mm

Svensk parmesangratinerad fänkål och sparris med kycklingfilé och citrontagliatelle.
Färsk timjan...

Cabernet Sauvignon förstås-den enda druva jag gillar...

Lite billigt bubbel och en lugn kväll för två och ute är det ishalka och barmark!

Gott Nytt År!

Skrivet av Anita 31 dec 2013 18:37
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Anita

(Guldmedlem)

Enligt tradition: Så kommer det att serveras skaldjur hos mig. Allt ifrån ostron till naturell och gratinerad hummer som skall sköljas ner med gott vin. Det hela kommer att avslutas med ett gäng goda ostar med gott passande vin. När Malmsjö har läst nyårsklockan skålar vi in det nya året med champagne

Skrivet av Inaktiverad 5128 31 dec 2013 19:30
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5128

Håller med Sonja men jag får ingen "helgpanik", jag har insett att jag är en vardagsmänniska och inrättat mig efter det. Att dricka champagne klockan tolv; strax innan man ska gå och lägga sig (?) förstår jag inte vitsen med. Till lunch blev det rösti och till middag vad jag hade i kylen. "Grevinnan och betjänten" ska jag väl se och sedan ska jag försöka somna innan man börjar smälla och förgifta naturen. Om det inte blir frosthalka i natt så får det bli en cykeltur i morgon precis när det ljusnar, det kan vara vackert.
Gott Nytt År alla helgfirare och vardagsmänniskor.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2103 trådar med 18443 inlägg. 414 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".