Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Svenskt kött eller?

Forum > Allmän diskussion > Recept o tips om mat > Svenskt kött eller?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 15.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Mynta 21 nov 2014 09:24
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Ja hur handlar Ni då?
Jag undviker faktiskt det mesta som kommer från utlandet och nötkött äter jag nästan aldrig om det så är svensk oxfilé.
Jag skriver nästan för i bland hamnar jag som andra i en situation där det bara inte går att skjuta undan tallriken!
Djur smakar bättre om de mått bra i livet och fått dö lite "värdigt".
Kyckling, gris, fisk SMC-märkt, älgkött-ja så äter jag!

Skrivet av Inaktiverad 5647 21 nov 2014 09:43
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag håller med!
Såg hur de knipsade de små kultingarnas svansar utan bedövning i Danmark. Inget utländskt kött alls. Vi har dragit ned köttätandet med över 80%, vi lider ingen nöd.
Jag har blivit så förtjust i -makrill i tomatsås- som pålägg.
Det räcker som middag.
Min Blender går ca två ggr i veckan. Mandelmjölk och bär en höjdare.
Eftersom jag är en stor djurälskare så har jag skyldighet att försöka få kött från djur som är humant uppfödda.
Mvh/Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 6335 21 nov 2014 11:14
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Jag har flera matbutiker inom en halvtimma som bara har svenskt kött och det är bra, nu på hösten är ox/stut billigt så det är bra att ladda frysen.
På hösten är det godare med en gratäng på rotfrukter än en sallad, årstiderna gör att man blir sugen på olika saker för sen till våren blir det "nykommet" med lite lättare mat.
Nu har vi fina goda svenska äpplen som aroma Ingrid marie coxorange även svenska päron istället för utländska hårt besprutade som ser likadana ut efter ett par månader.
Jag vet inte men vi består av kött och fett så jag tror att vi mår bra av att äta det också.

Skrivet av Inaktiverad 5647 21 nov 2014 13:39
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja fett lider jag ingen nöd på, min kropp är full av det...hihi....Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 6335 21 nov 2014 13:52
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Fett skall man ha, vi kvinnor en fjärdedel ungefär det betyder att jag kånkar runt på femton kilo, ungefär som en säck hundfoder :) men det gör nytta också har jag för mig.
Fläskstek med rödkål tycker jag om likaså stekt fläsk med löksås :)

Skrivet av Inaktiverad 5647 21 nov 2014 14:23
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag undrar hur mycket man ska ha? Jag tycker lite runda kvinnor har bättre skelett och mindre sjukdomar? Då menar jag 10 -15kg, inte 50kg i övervikt....Mvh/Sunny...

Skrivet av Inaktiverad 6335 21 nov 2014 14:37
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Tror att en fjärde del ca: 25% fett är lagom, jag brukar tänka "det gamla" måttet om du tar längden så dra av 100 då blir det en lagom vikt.
Det viktiga är att det känns bra och att man trivs sen får vågen visa vad den vill.
Uppdaterat: 21 nov 2014 14:38  
Skrivet av Inaktiverad 5647 21 nov 2014 14:44
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja jag är 1,70cm, väger ca 80kg. Så det är väl ca 10-15kg för mycket? Men jag går inte ner hur jag än gör. Har haft sköldkörtel problem i snart 30 år. Äter Levaxin. Det ska vara svårt då? Ja lite fett är bra tror jag....Mvh/Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 5648 21 nov 2014 14:52
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Man kan ju säga att det finns mer att tycka om, hehe.

Skrivet av dubbeltur 21 nov 2014 15:38
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Min fru är 100%. Hur fördelningen är i % mellan fett, kött och ben har jag inte så noga koll på.
Förövrigt så köper vi endast Svensk kött.

--
dubbeltur

Skrivet av Inaktiverad 5647 21 nov 2014 15:59
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Tack Lasse!
Det får bli insidan vi räknar med stigande vikt. Men har en del magra damer i bekantskapskretsen, de tycker allt hänger och tom byxbak. Mitt ligger fast i jämna ringar runt midjan, inte cykelringar utan moppedäck kanske? haha. Ja lite hull är bra så jag inte lättar i stormbyarna då jag rastar Ella...Mvh/Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 5648 21 nov 2014 17:46
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Det är bra att ha nu när höststormarna är i antågande, hehe.

Skrivet av Inaktiverad 6441 21 nov 2014 22:36
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6441

Någon nämnde älg. Vilt är också "svenskt" magert och smakrikt kött om än lite svårt att få tag på ibland.
Har man kontakter med medlemmar i ett jaktlag är det aldrig något problem.
En jägare byter ut grisköttet mot vildsvin och nötköttet mot hjort/älg/rådjur.
Vildvinet trikintestas alltid. Men för övrigt innehåller detta vilt inga residuer av mediciner/antibiotika/hormoner etc.
Jag är själv jägare(Viltvård). En blandning av hjort och vildsvin i färs, köttbullar korv smakar mycket mera tillsammans med kryddor än vanlig färs.
De fria djuren i skogen kontra djurfabrikernas uppfödning sätter märkbara spår i kvalitén på köttet.
Jag äter dock ändå mera grönt än kött.
Uppdaterat: 22 nov 2014 09:44  
Skrivet av Inaktiverad 6335 25 nov 2014 18:23
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Allt från naturens skafferi är bra mat. Att äta mat så att man blir mätt och mättnaden håller i sig då ligger vanlig husmanskost i topp hos mig.
Homo Sapiens skall äta kött och fett för vi har inte fyra magar som kossorna enl en läkare, en del av en kommentar på L.Berns artikel. Åter igen handlar det om andra stora intressen.
http://antropocene.se/2014/november/varfor-behovs-kostfonden.html

Såg detta i en tidning som tips och det kan kanske behövas i höstmörkret.
Le!
Du behöver inte alltid vara på strålande humör för att bjuda på ett leende. Dra rejält på smilbanden ca. 5 sekunder åt gången, så ’lurar’ du dig själv att släppa loss en massa lyckohormon. Dessutom mår dina medmänniskor bra av att mötas av ett stort leende – eftersom leenden smittar lika lätt som gäspningar!
Uppdaterat: 25 nov 2014 18:34  
Skrivet av Inaktiverad 6335 27 nov 2014 09:20
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Idag var det tid igen på svt att varna för kött trots att det inte är belagt att rent kött är farligt. Det finns inga E-nummer i rent kött och fett. Innan var det fettet och nu är det köttet.
"Det är värt att påpeka att det var när människor en gång började öka sitt intag av kött och animaliska fetter som den mänskliga hjärnan växte till och vi blev Homo Sapiens. Kan det vara så, hemska tanke, att tjänstemännen på SLV äter för lite mättade animaliska fetter?" -Anthropocene -
Det känns säkrare att hålla sig till detta, annars går vi ju baklänges i kedjan :)

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1887 trådar med 17413 inlägg. 333 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".