Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Smoothie

Forum > Allmän diskussion > Recept o tips om mat > Smoothie

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 8 av 8.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 7092 13 okt 2016 22:22
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7092

En av mina väninnor gör sig en smoothie varje dag. Jag ska hem till henne i nästa vecka och hon har lovat att bjuda på en då.

Jag är inte van att göra sådana. Men idag testade jag själv. Improviserade vild med grönkål, broccoli, gröna blad, grön banan, mogen banan, blåbär, nyponsoppa, grekisk youghurt, en skvätt vatten och lite annat "smått och gott" som jag hade hemma och som jag körde i matberedaren. Det blev faktiskt gott! Dessutom ville jag tro att det var riktigt nyttigt.

Kan du dela med dig av ett recept på en god smoothie? Eller en extra nyttig sådan? Eller en som du ofta gör?

Skrivet av Inaktiverad 5647 14 okt 2016 07:36
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Undrar om jag minns min specialare? Jag köpte en Blender då jag skulle bli hälsosam (igen).
Shiafrön, lite späda spenatblad,citronsaft, honung,mandelmjölk och banan.
Säkert har jag glömt något. Men den startade jag upp
dagen med, en gnutta gurkmeja är en bostare. Jättenyttigt på alla vis.
Men jag har säkert glömt något , man kan ju prova sig fram bland nyttigheterna. Gröna bananer är ju tydligen så nyttigt. Men att äta dom är ingen höjdare. Men då kan man ju mixa en halv.
Nu har du gett inspiration att starta om igen. Att vara sund är är en god grund. Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 7092 14 okt 2016 08:26
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7092

Tack,Sunny3.
Shiafrön, citron, honung, mandelmjölk, gurkmeja. Vilka bra tips. Ja, man får experimentera sig fram till vad man vill ha i sin specialare.

I de flesta stora mataffärer finns det ju salladsbarer numera. Jag var på City Gross här i Nyköping i går och såg att de skaffat en ny sådan bar och att den dessutom var mycket fräsch med ovanligt många olika sorters bladgrönsaker. Man kanske inte vill köpa stora dyra förpackningar, innan man vet vad man gillar i sin smoothie. Men igår köpte jag lite grönkål, broccoli och olika gröna blad från den salladsbaren. Det blev ju överkomligt i pris.
Kommer att göra så igen, tills jag kommit fram till vad jag helst vill ha i olika mina smoothies.

Gröna bananer lär innehålla bra mat för de goda tarmbakterierna. Häromdagen köpte jag därför många gröna bananer, när bananerna hade extrapris. Jag skalade dem, skar dem i bitar och styckfrös dem. Så nu har jag en påse med bananbitar som jag kan använda. Inte för den goda smakens skull, utan för att mata de goda tarmbakterierna.

Skrivet av Inaktiverad 5647 14 okt 2016 10:36
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Tack för tipset att frysa gröna bananer!
Det ska jag göra också.
Min mage blev ett enda krångel efter galloperationen förra året i oktober. Fick svår bukspottkörtelinflammation efter jul. Så jag äter -probi mage-, ett piller om dagen. Samt tar en shot actimel varje morgon. Dessa goda bakterier främjar magen.
Det är slötips om man inte orkar med att göra riktigt hälsosamma drinkar i Blendern.
Min syster var nära att dö av felmedicinering med penicillin 100ggr för hög dos.
Hon räddade magen på detta vis med bla Probi mage. Kommer jag på något mer så ska jag ge fler tips.Mvh/Sunny

Skrivet av Britzky 21 okt 2016 15:47
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Britzky

(Medlem)

Intressant tråd! Man kan inte göra om den till "hälsotråd" eller nåt liknande?

Jag gör smoothie på: Havremjölk, chiafrön, chlorella och vetegräs.

Tror inte jag tål vanlig mjölk så bra...Mandelmjölk har jag aldrig provat, varför väljer du/ni det?
Chlorella är rätt dyrt, ska byta till spirulinapulver när det tar slut.
Babyspenat är att rekommendera.
Gurkmejan verkar ju superbra, ska absolut testa det...om nu min lilla butik har det.

Äter jag t ex youghurt el fil till frukost lägger jag chiafrön där och blåbär och hallon, annars äter jag bären som dom är.

Speciellt blåbären är bra för bl a hjärnan, likaså en näve nötter om dagen (valnötter el paranötter).
Uppdaterat: 21 okt 2016 15:49  
Skrivet av Bengt 21 okt 2016 16:33
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

fredag 21 oktober 2016, kl 15:47 skrev Britzky
Intressant tråd! Man kan inte göra om den till "hälsotråd" eller nåt liknande?...

Lite "off-topic" men apropå: Meningen är att du själv ska skapa en ny tråd med önskat ämne med hjälp av knappen "Ny tråd". M.a.o. man gör inte om trådar, man bara skapar fler och fler, ämne för ämne. "Ämne" kan vara mycket smalt ibland, men kan även vara brett som "Hälsotråd".

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Inaktiverad 5647 22 okt 2016 11:39
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Lite om mandelmjölk!
Ett nyttigare alternativ än mjölk.Passar utmärkt i Smoothies, den är växtbaserad och laktosfri(bra för magen)
Den består av malda mandlar och vatten.Högt Kalcium(bra för skelett, tänder)omättat fett. Mindre kalorier mm.
Jag tycker den är bäst som bas i Smoothies med bär för jag gillar inte syra i drinkar från t.ex. yoghurt.Mandelmjölk använts mycket av veganer som utesluter all animalisk kost.
Jag använder den pga att den är fri från laktos, mindre kalorier och en fräsch smak. Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 7092 23 okt 2016 10:29
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7092

Jag testar vidare med mina smoothies:
När jag var hos väninnan "som gör sig en smoothie varje dag", bjöd hon mig på en som var jättegod. Den hade dessutom en mycket vacker grön färg.
Igår hade jag en vännina här på lunch och tänkte imponera på henne med en "fördrink". Den blev också god, men färgen blev tyvärr inte så aptitlig. Den blev mer gröngrå.
Då insåg jag att färgen är mycket viktig i sammanhanget! Så i nästa bjudsmoothie måste jag ha i exempelvis mer babyspenat för utseendets skull. Borde ha fördjupat färgen med mer spenat redan igår, men hade ingen mer hemma. Vi var dock överens om att "drinken" var god, men att färgen var mindre lyckad.
Sunny3 slår ett slag för mandelmjölk. Ja, det passar bra i smoothies. Jag köpte häromdan mjölk på kokosnöt och mandel (coconut almond). Den visade sig passa bra i gårdagens smoothie och är också god att dricka som den är.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1887 trådar med 17413 inlägg. 333 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".