Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Dieter, viktnedgång och recept!

Forum > Allmän diskussion > Recept o tips om mat > Dieter, viktnedgång och recept!

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 12 av 12.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 5647 11 jan 2018 11:36
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja nu i det nya året vill många ta tag i dåliga vanor och kanske som jag fått order av läkare att ta tag i sin hälsa.
Jag hade för höga blodfetter och fick Simvastatin utskrivet.
Jag har inte börjat ta tabletterna än, jag vill vänta till april då alla prover ska tas om. Mitt blodtryck var för högt, jag ligger på gräns till diabetes typ 2.
Efter jättesvåra år av sorg och oro så sov jag minst 12 timmar per dygn och orkade inget i princip, mycket hälsoproblem bla reumatism som gjorde mig ganska orörlig.
Så en dag så bestämde jag mig-nu måste jag ta tag i detta.
Jag tog babystep i början, drog in på sötsaker och började byta ut tex Bregott mot Becel. Man vänjer sig.
Trots smärtor och andningsbesvär så ökade jag promenaderna med min Labradors som också blivit lättare).
Men ännu är promenaderna inte tillräckligt långa.Ca 3,5 timme i veckan nu.Målet är ca 1 timme till i veckan.
Men jag har ingen brådska.
Jag har plockat bort rött kött till 80%, ibland gör jag hemgjorda köttbullar eller köttfärssås.Det är ca en gång i veckan.
Kål i alla former är väldigt nyttigt,finhackad grönkål med pressad citron och hackad rödlök passar till det mesta.
Jag har köpt vitaminer på apoteket 55+, som täcker allt utom järnbehovet varje dag!
Jag hade innan detta låg livslust och hade svårt att komma vidare. Jag fick dålig syn som gjorde att jag fick sluta måla som var en stor hobby, samt att läsa vanlig litteratur.Förlusterna tog all energi.
Vi äter mer fisk nu,samt att jag gärna äter makrill på smörgåsen med färsk gurka.
Jag sänker ost och mjölkintaget. Ibland byter jag ut ett mellanmål mot två kokta ägg och lite grönt.
Inget får bli slaviskt, nötter, dadlar, fikon och frukt får ersätta godis. Jag åt mycket skräp i form av godis och kaffebröd förr.
Jag unnar mig något till helgen, men det smakar inte så gott som jag minns att det gjorde!
Jag började smått i oktober, nu har jag gått ner ca 6kg.Det skulle kunnat vara det dubbla, men jag vill inte bli uppslukad i sinnet av detta utan hellre resultat på lång sikt!
Jag mår bättre, är gladare, orkar mer och rör mig lättare, det är en stor vinst. Hoppas mina värden är bättre i april! Önskar alla lycka till ! Mvh/Sunny

Skrivet av dubbeltur 11 jan 2018 14:57
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Grattis Sunny3 till en lyckad omläggning av livsstil. Även om andra kommer med råd så ligger alltid beslutet hos en själv. Det måste mogna fram för att bli hållbart, som med allt "missbruk".

--
dubbeltur

Skrivet av Mynta 11 jan 2018 15:24
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Detta inlägg kommer att få andra att följa efter så ser vi tappade kilon någonstans så är det medlemmar på VS som varit i farten.
Motivation är det viktigaste och att man gör det just för att bli tillfreds med sig själv!
Känns det för jobbigt att satsa på viktnedgång så kan man ju alltid satsa på att inte gå upp ytterligare!

Sunda vanor och regelbundna måltider med allsidig kost är det jag försöker följa.

Skrivet av Citymermaid 11 jan 2018 15:58
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Medlem)

Det är precis som Sunny skriver, att man får ta både kostomläggning och nya vanor stegvis, annars orkar man inte ända fram till målet. När man tänker efter, så har ju oftast övervikten kommit till stegvis, något kilo då och då, inte över en natt. Självklart kan den då inte försvinna så snabbt och kroppen måste få tid att vänja sig.

Jag minns en tid (på 70- eller 80-talet), då det var väldigt populärt att åka på diverse hälsogårdar och tokfasta i en eller två veckor. Visserligen gick folk ner i vikt på ett chockartat sätt, men tidigare mulliga och överviktiga såg nästan sjuka ut vid hemkomsten. Överbliven hud hängde på armar och ben. Nej, tack!

Paleokosten är dock vid närmare studium inte så krånglig som det låter. En stenålderskost innebär inte att vi måste ut och jaga vilda djur med spjut och yxa, utan handlar mest om att helt sluta med bl a vitt socker, processad mat, alkohol, mejeriprodukter, pasta och - dessvärre - bröd. Som brödälskare blir det sistnämnda svårt, men jag får hålla mig till grovt matbröd, skippa kaffebrödet. Jag har gjort en egen lista med 1) vad som bör undvikas, 2) vad du kan och bör äta och 3) vad du får dricka. Om någon är intresserad, kan jag mejla över den.

Det finns också bra sidor på nätet om man googlar på "paleokost".

En väninna till mig är helt såld på paleo. Hon har inte bara gått ner i vikt, utan även blivit av med diverse inflammationer i kroppen, som hon dragits med i åratal. Plus en värkande höft, som inte längre ger sig till känna.

På din beskrivning, Sunny, låter det som du redan är inne på paleokost, åtminstone till 90%. Bra jobbat! :-)

/Citymermaid

Skrivet av Inaktiverad 5647 11 jan 2018 19:08
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag tror inte det finns en enda diet som är den bästa för alla! Mycket finns att väga in. Ålder,aktivitet,allergier mm. Stenåldersmänniskan blev inte gammal, ca 30 år i snitt. Men mycket är bra i den kosten. Frukt bär och nötter bla.
En del tål inte kål, bönor, lök, linser, därför måste kosten individanpassas.
Halva tallriken med grönt försöker jag hålla.Bär och frukt som jag aldrig gillat försöker jag lägga in.
Citron, blåbär,är rena medicinen.
Man kan läsa om varje livsmedel, deras näringsämnen, vitaminer och kalorier.
Ekologiskt är att föredra!
Gäddhäng får vi med åldern. Gillar inte linnen och skrynkliga armar själv, men ibland på andra kan det vara charmigt! Nu börjar en tidigare obefintlig midja skönjas!Med förvåning beskådar jag mitt resultat och tycker själv jag är duktig. Heja mig ,hihi!Mvh/Sunny
Goda sallader mättar också!

Uppdaterat: 11 jan 2018 19:12  
Skrivet av Inaktiverad 5647 18 jan 2018 11:17
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Oj! Idag läste jag kaloritabellen.
Jordnötter och hasselnötter innehåller ca 600 kalorier per hg.En kotlett har bara ca 110 kalorier per 100gr.
En kvinna i 70 årsåldern ska äta max 1900 kalorier per dag.
Att då äta nötter i stora mängder är inte heller rätt för kaloriintaget! jag åt nötter och blev mätt.Men jag åt alltså för mycket!
De är även nyttiga som tarmreglerare.Men man får inte överäta
nötter om man vill gå ner i vikt.
Igår åkte jeansen ner över höfterna, men vikten visar fortfarande på mellan 5-6kg.Men fettet har omplacerat sig, trodde jag hoppat i makens jeans, stod där förvånad då jag insåg att det var stl 44 och nu kan jag ha mina 42or.Vilken tur att jag sparat alla långbyxor som var för små. Även om de inte är moderiktiga duger de väl för promenader i skog och mark.
Stegen är mycket lättare nu.Nya luncher hittar jag på själv. Idag 2 ägg en förpackning krabfich,gröna ärtor. Gott!
Goda sallader med kål är även lätta att göra.Tex finstrimlad vitkål, ananas och en mandarin i filéer, saft av en halv citron.Kan varieras i det oändliga, lite russin och rivna morötter. Det mättar bra!
Jag har ökat promenaderna med ca 30 minuter per vecka.
Reumatismen gör att jag inte får gå för långt för det straffar sig i slutänden.
Man ska göra allt med lust, inte tvång.Det finns alltid bättre alternativ i kosten.Lika gott också! Det är den gamla vanan man ska bryta.
Nu ska jag börja med mitt gamla qigong program som är för hälsan.Orkar nog inte hela på en gång utan får börja lite smått.
Det finns här på Forumet! Prova, det är jätteskönt! Mvh/ Sunny

Skrivet av Mynta 19 jan 2018 14:17
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Heja på! Bra tips Du kommer med och nyttigt också. Tyvärr så kommer jag inte att gå ner alls men jag har bestämt mig för att inte gå upp!
I bland tror jag faktiskt på det där som en äldre man sa när hans fru var med i Viktväktarna gång efter gång och blev faktiskt mera omfångsrik för varje gång hon inte orkade ändra livsstil!

"Det enda som hjälper vad det gäller vikt är att sy igen "käften"!

Hoppas det finns någon som kan sy igen min lilla mun då!

Kanske det är sådant vården håller på med när det inte hinns med annat?!

Skrivet av Inaktiverad 5647 19 jan 2018 14:52
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Haha! Ja du Mynta. Det ligger något i det.
Men i April ska de kolla alla mina värden igen som var dåliga så jag vågar inget annat än ta itu med detta en gång för alla.
Jag vet också varför jag gick upp i vikt! All sorg och bekymmer. Jag tröståt!Varje gång känslorna kom stoppade jag munnen full av choklad, det hjälpte!
Det var en period och nu går jag in i en annan! en mer hälsosam förhoppningsvis!
Fisk är så gott. Jag lagar en enkel rätt med kokt torsk, så sparar jag av spadet som jag reder av och kryddar med salt, peppar och en tesked honung.Så nästan en paket frusen persilja.Till det kokt potatis citron och gröna ärter. Jag gillar det, lättlagat och gott. Jag har en soffdag idag. Ny infektion. Bara att vänta ut skräpet! Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 5647 25 jan 2018 08:07
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Läste om -Gröna ärtor-, så nyttiga dom är.De innehåller bara nyttigheter. Tyvärr är de lite hårdsmälta om man har känslig mage.Men de mättar också väldigt bra om man ska dra ner på Pasta och Potatis.2 dl gröna ärtor mot 2 potatisar.
Jag tar det väldigt lugnt med allt.Det blir trist annars. För ska det bli ens dagliga kost måste det vara generöst, annars hänger man inte i.
Citronvatten till maten hjälper till att dra ut järnet i kosten, gott och nyttigt! Socker blir mer och mer ointressant! jag har varit sockerberoende sedan jag var baby.
Mamma doppade nappen i socker.
Semlan får nog vara i år, men skulle jag bli sugen , ja då äter jag en så klart! Mvh/Sunny

Skrivet av Mynta 25 jan 2018 15:05
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Gröna ärtor-ljuvliga som små pärlor i finhalsbandet.
I dag blir det torsk för mig med just ärtor och nog blir det en liten "pära" också!
Pasta äts inte alls-jag har aldrig gillat ens stuvade makaroner!
Nu kommer en "stygg" historia: jag lurade min lillasyster att sätta makaroner i trädgårdslandet-klart hon gjorde det för hon var ju bara 3-4 år.

Mina sockerärtor kom i alla fall upp!

Lugnt är rätta sättet för även en snigel når ju målet.....
Du gör det bra! Heja, heja!

Skrivet av Inaktiverad 5647 25 jan 2018 18:57
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Så roliga minnen vi har lite till mans(kvinns).
Min pappa lurade i en liten flicka att man blev med barn av maskrosfrö, hon sprang gråtande hem och sade att hon var med barn, hon var ca 7 år pappa 9. Han visste nog hur det blev barn!
När jag var med min första son längtade jag efter gröna ärtor, helst med kvaddarna kvar. Det stämmer att man kan få mani på vissa saker man behöver.En del äter murbruk t.o.m.
Räkor, ärtor, salta bomber,kalaspuffar var mina förlustelser med mina fyra barn.
Rara ärtor som ger så mycket vitaminer och mineraler som vår kropp behöver.
Angående vikten så rör det sig om hg nu per vecka om knappt det.Att sluta med godis tog 3kg på 14 dagar, sedan går det trögt!Men man får njuta av hur mycket lättare stegen är nu!
Mvh/Sunny

Skrivet av Rosenblad 5 maj 2018 12:23
  Skriv ut Direktlänk

Rosenblad

(Medlem)

Vad det är roligt att läsa dessa inlägg...jag äter lchf-kosten och den fungerar mycket bra för mig.Varma hälsningar /Rosenblad

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1781 trådar med 17081 inlägg. 296 (17%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

Köp reklamplats här
Har ni något att erbjuda fullvuxna lönar det sig.

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".

VIP-länkar:

Vi Mellan Jobben

Internetmarknadsföring

Linkster svenska länkar