Hej Maria!
Ja, jag är vegan. Har varit det i fyra, fem år. Vegetarian har jag varit i femtio, sextio år. Då var det äggen från våra höns och - tyvärr - yoghurt och ost av komjölk jag inte kunde låta bli. Trots att jag ju egentligen visste för jag är uppfödd på en bondgård.
Faktiskt tror jag att jag föddes som vegan för jag blev sjuk av komjölk och när jag visste att någon av mina djurvänner dödats och det var meningen att jag skulle äta det mamma lade upp på tallriken, så grät jag och kräktes upp. Då tog mamma fram käppen bak dörren och jag fick besked att om jag inte åt så ... Drick så går det lättare att svälja, sa hon. Det var inte bara skrämsel med käppen. Den fick vi syskon smaka på rätt ofta.
OK Det var då det.
Nu är det skönt att få äta den mat jag själv väljer och jag är mycket glad över att jag inte medverkar till den fruktansvärda djurhantering som pågår i synnerhet i djurfabrikerna. Så mycket lidande för att folk ska jollra med sina smaklökar! Helt onödigt också eftersom det är väl så gott med endast vegetabilier. Nyttigare också.
--
Tigero